elektromobilitás

2018-ban érkezik a ZF elektromos tengelyhajtása

2016.03.15.

A német ZF bejelentette, hogy 2018-ban megkezdi az általa kifejlesztett elektromos tengelyhajtás sorozatgyártását. A moduláris felépítésű összetett alkatrészt egy még meg nem nevezett európai autógyártó fogja elsőként autóiba beépíteni.

A hajtást Schweinfurtban gyártják majd, itt található a ZF új elektromobilitási kutató-, fejlesztő és termelő központjában. A ZF 2016-ban életre hívott részlege világszerte 5600 dolgozót foglalkoztat. A gyártáshoz új csarnokot is építenek, ennek előkészületei már elkezdődtek. 
A ZF eddig is gyártott különböző alkatrészeket az elektromos hajtáshoz, tengelyeket, motorokat és teljesítményszabályozó eszközöket. Most úgy döntöttek, hogy a házon belül felépített készségeket hasznosítva önálló hajtásláncot építenek. A megoldás iránt, amely mind hibridekben, mind pedig teljesen elektromos, illetve tüzelőanyag-cellás járművekben alkalmazható, nagy az érdeklődés az autógyártók részéről. 
A ZF az alkatrészt modulárisan építette fel, így többféle alkalmazása lehetséges a kompakt autóktól a kishaszon-járművekig. A csupán 113 kilogrammos egységbe a ZF egy aszinkron villanymotort épített össze egy differenciálművel ellátott kétlépcsős egysebességes váltóval, amelynek házában a hűtő és a teljesítményelektronika is helyet kapott a megfelelő szoftverrel ellátva. A motor és a váltó egy testben helyezkedik el, így egyszerű a beépítése. A rendszer 150 kW teljesítményt ad le, legnagyobb forgatónyomatéka 380 Nm, a tengelyre átvitt nyomaték 3500 Nm.  
Az állandó mágneses szinkrongépekkel ellentétben az indukciós motor nem igényel mágneses anyagokat, így olyan ritkaföldfémekre sincs szüksége mint a neodímium és a diszprózium. Emiatt egyszerűbben és olcsóbban is előállítható, továbbá hosszú távon is fenntartható, nem függ egyes régiók biztonságától, vagy a beszállítóktól.  Működése halk, percenként 13 ezret fordul, az áttételi viszony 9.6:1, ami csökkenti a homlokfogaskerék forgási sebességét. Az akusztikai és dinamikai jellemzők mellett a megoldás kisebb energiaigényű. A beépített teljesítményelektronika közvetlenül váltja át az akkumulátor egyenáramát a villanymotor számára szükséges háromfázisú váltóárammá, így a más villanymotoros hajtásoknál fellépő energiaveszteség itt elhanyagolható. 
 

Az oldal fő támogatója

 

2016.07.01
Látványosan megnő nyáron az üzemanyag-fogyasztás az év többi hónapjához képest a hazai és a....
2016.07.01
A három szezonra szóló szerződés 2016 júliusában lép életbe. A széleskörű partneri....
2016.07.01
Az e-útdíjjal kapcsolatban fedezethiány miatt szabják ki a legtöbb büntetést Magyarországon az....
2016.07.01
Lesodródott az úttestről és az út menti árokba csapódott egy személyautó csütörtök éjjel Győr-....
2016.06.30
Százmillió forintos nagyságrendben kezdődnek fejlesztések az autóiparban érdekelt japán Shinwa....
2016.06.30
Június 14-15 között kerített sort az ICDP a szokásos nyári szakmai találkozójára, ahol az autóipar....
2016.06.30
A világ első villamosított autópályája-szakaszát a közép svédországi Gävle városában adták át....
2016.06.30
Ötvenmilliárd forintos beruházási programot hajt végre a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér....
2016.06.30
Manapság, amikor egyre nagyobb és nagyobb mennyiségek szállítására van igény, a flottakezelő....
2016.06.30
A Kia 27 éve a legelső olyan nem prémium márka, amely az IQS újautó-minőségi felmérés élén végzett....