Honda NSX

30 éves a Honda NSX

2019.03.09.

Korosodik, de nem öregszik a japánok legendás sportautója, aminek belsejét az F-16-os vadászgép ihlette, mozgását pedig Ayrton Senna tökéletesítette. Az ős-Honda NSX-re emlékezünk.

Döbbenetes, hogy mennyire repül az idő, mégis mennyire nem öregszik a japánok ikonikus középmotoros sportautója, a Honda NSX, vagy ahogy Amerikában forgalmazták, az Acura NSX. Noha 1995-ben születtem, még nekem is ott lógott a falamon a Pininfarina által tökéletes arányérzékkel megrajzolt vörös démon, amivel a Honda végre megmutathatta a világnak, hogy hol is vannak a határai a híres VTEC technológiájuknak. Mindezt ufó-külsővel, az akkori csúcsnak számító F-16-os vadászgép ihlette belsővel, és fejlett aerodinamikával vegyítve. Az NSX kultuszautó lett, és a mai napig ellenállhatatlanul dögös.

Persze a Honda is tudta, hogy egy ilyen rétegmodellt hova kell célozni, ezért a Honda NSX első sorozatgyártásra szánt verzióját a harminc évvel ezelőtti Chicagoi Autószalonon leplezték le, 1989-ben, amikor még leginkább Madonna és Kylie Minogue szólt a rádióból. Noha a közönség imádta, kevesen hitték, hogy az a futurisztikusan lapos sportautó, amit akkor a porondon látnak, az egy évvel később már gyártásban lesz, méghozzá nagyon hasonló formában. A japánokat kemény fából faragták, a fiatal srácok a versenypályák mellett nőttek fel, a Honda méltón szeretett volna belépni a nagyágyúk közé első szupersportautójával.

Tette mindezt japánosan megbízható technikával, így joggal vakarhatták a Ferrari és Lamborghini tulajok a fejüket, akik akkoriban több időt töltöttek a szerelőnél, mint az utakon. Az NSX-et (New Sportscar eXperimental) úgy promózták, mint egy hétköznap is használható szupersportautót, arra azonban nem sokan fogadtak volna, hogy ez valóban igaznak bizonyul. Akkoriban még nem volt szempont, hogy egy sportautó kényelmes vagy tágas legyen, és még csak hatalmas digitális képernyők sem világítottak az utasterükben. Minden a teljesítményről szólt, minden csavarnak, minden légterelőnek feladata volt, ez még a kamu-légbeömlők előtti őszinte korszak, ultraszexi bukólámpákkal.

Volt azonban még egy hatalmas szerencséje a Hondának: akkoriban volt gyári pilótájuk a Forma-1-es legenda Ayrton Senna, akinek hatalmas szerep jutott a fejlesztési folyamat végéhez érve. Számtalan versenypályán töltött idővel tökéletesítette az NSX-et, visszajelzéseit pedig lelkesen jegyzetelték a buzgó japán mérnökök. Szintén a Forma-1-ből tanultak alapján ültették át az alumínium monocoque technológiát, ami nem csak könnyű volt, de meglehetősen masszív is. Egy balesetben tehát megsérülhetett ugyan az autó külső része, de a „pilótafülke” mindig egybe maradt, tehát a sofőr és az utas is. Noha egy ilyen kabin előállítása költséges mutatvány volt, az NSX épp az ilyen technikai megoldásokkal előzte meg a korát és ejtett állakat akkoriban.

Többek között ennek is köszönhető, hogy az NSX épp olyan gyors volt kanyarban, mint egyenesben. A stabilitás érdekében a kaszni kellős közepén helyezték el a 3,0 literes V6-os VTEC motort, ami 274 lóerőt adott le. Szintén korjellemző, hogy nem babráltak automata váltókkal, egy sportautó kéziváltóval volt valódi sportautó, így egy ötfokozatú kézit kapcsoltak a hajtásra. 5,9 másodperc alatt futotta a 0-100-at, ami akkoriban megegyezett a Ferrari 348-as idejével, csak az több mint 40 000 dollárral drágább volt.

Tizenöt évig gyártották a japán legendát, időközben megélt egy átható frissítést is, amikor egy nagyobb, 3,2 literes szívet ültettek be a sofőr mögé, illetve további finomhangolásokat végeztek a kasztnin, és létezett belőle dobható tetejű targa változat is. Mi több, ez volt az első Type-R névvel ellátott Honda modell, hiszen 1992-ben bemutatták az NSX Type-R-t, ami kizárólag Japánnak készült, és ami 2002-ig a modell karrierjének csúcsát jelentette. 10 évvel később ugyanis bemutatták az NSX-R-t, ami inkább térhajlító, mint személygépkocsi.

2005-ben abbahagyták az NSX gyártását és jó ideig utód nélkül maradt. Nem kevesebb, mint 10 évet kellett várni egy újabb NSX érkezésére, de valljuk be, az új modell nem durrant akkorát 2015-ben, mint az elődje 1989-ben. Legtöbben a visszafogott hangjára panaszkodtak, míg mások szerint pont a modern hibrid rendszer veszi el tőle a hétköznap is kiélvezhető karakterét, amiért annak idején megkedvelték. Egy biztos, szerencsések vagyunk, hogy az NSX sztori folytatódik, és jó tudni, hogy a japánok szíve azért továbbra is az autósportért dobog.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.05.20
- Elfogadta a német törvényhozás tartományi kormányokat összefogó kamarája (Bundesrat) az....
2019.05.20
Tovább szigorítja az ellenőrzést a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.: már menet közben is....
2019.05.20
Megkezdték Japánban a sinkanzen szuperexpress legújabb prototípusának tesztelését, a szerelvény....
2019.05.20
Szlovákiában tervezi gyártan elektromos kisautó modelljeit a Volkswagen az Automotive News Europe....
2019.05.20
A kétszeres Forma-1-es világbajnok spanyol Fernando Alonso nem indulhat a vasárnapi, 103.....
2019.05.20
Az ABB FIA Formula E bajnokság új biztonsági autójaként debütáló BMW i8 Roadster Safety Car a....
2019.05.20
- Befejezte a vitatott 737 MAX típusú repülőgépek szoftverjének frissítését - jelentette be a....
2019.05.20
Magyarország területén május 17-én 0 órától 2019. május 19-én 24 óráig a rendőrök 148 személyi....
2019.05.19
Az újkori autóipar forradalmának időszakát éljük. Ez a velünk élő revolúció egy szemléletbeli....
2019.05.19
Michelisz Norbert, a Hyundai magyar pilótája harmadikként ért célba a túraautó-világkupa (WTCR)....