Skoda

50 éves a Škoda 1203

2018.11.01.

Bár Magyarországon az 1970-es és 1980-as években a KGST tagországok által gyártott kisbuszokból leginkább a Barkas és a Nysa terjedt el, de ennek a piaci szegmensnek más szereplői is voltak. A csehszlovák ipar a Škoda 1203-mal képviseltette magát. Ez a típus most ünnepli 50. születésnapját.

 

A vasfüggöny innenső oldalán a hosszú fejlesztési idő nem éppen a sikeres termék garanciája. Inkább a rendszer sajátosságaiból adódó anomália. Az alapötlet, mely szerint szükség lenne egy kb. egy tonna terhelhetőségű áruszállító járműre még az 1950-es évek közepén fogalmazódott meg. Akkor a Barkas még a tervezőasztalon se létezett, a Nysa-ról nem is szólva. Azonban a Škoda, ahogyan a többi vállalat a régióban nem a saját ura volt. S a párthatározatok által kijelölt úton haladva csak 1968-ban indulhatott meg a típus gyártása. Mire bemutatták, már el is avult. Elég ha csak megnézzük a Škoda másik, akkor népszerű típusát az 1000 MB-t. Ahhoz képest az 1203 egy letűnt kor mementója.

Az 1203 története 1956-ra nyúlik vissza, amikor a csehszlovák Autóipari Minisztérium illetékesei megbízták a Škodát egy megfelelő szállítójármű tervezésével. A Škoda kínálatában akkor csupán egy ilyen jellegű modell szerepelt: az 1200-as alapjaira épített 1201 kombi, amelyből ugyan mentőautó-kivitel is létezett, de mindenki tudta, hogy ez csupán szükségmegoldás. Az első változatból, a 979 kódjelzésű kisbuszból az egykori Petera karosszériaművek helyén létrejött Vrchlabi Automobil Üzemben négy prototípus készült, ebből egy ma a Škoda Múzeum gyűjteményének része. A műszaki alapok továbbra is az 1201-ből származtak.

 

Škoda 979 kísérleti kisbusz 1957-ből

 

Az 1960-as években a 990, 997 kódjelzésű kísérleti modellekből lassan kirajzolódott az 1203 végső alakja.

Škoda 979 kísérleti kisbusz 1961-ből

Ám eközben a legtöbb pénzügyi forrást az új 1000 MB vitte el, hiszen Mlada Boleslavban teljesen felújították, modernizálták a gyártósort. Így a haszonjármű-projekt háttérbe szorult. Ráadásul 1961-től már az 1201 utódja, a logikusan 1202-nek nevezett kombi is szerepelt a kínálatban. Ezt az aszimmetrikus ajtómegoldású (egyik oldalon egy, másik oldalon két ajtó) járművet platós kisteherautóként is meg lehetett vásárolni.

Végül 1968. őszén a Brno városában megrendezett hagyományos Nemzetközi Vásáron került sor a hivatalos bemutatóra. Az érdeklődők azonban inkább a Tatra 603-hoz és a Citroën DS-hez tódultak.

A sorozatgyártásra kész változat

Az 1203-mal számos probléma akadt. Az ősöreg, Octavia-eredetű Jikov-porlasztós 1221 cm3-es motor a gyári prospektus szerint 49 lóerőre és 88 Nm forgatónyomatékra volt képes. A motor erejét négyfokozatú, szinkronizálatlan váltó közvetítette a hátsó kerekekhez. Hivatalosan a jármű 100 km/h végsebességre volt képes, ám már 90 km/h-nál is eléggé instabilnak bizonyult. A dobfékek sem álltak helyzetük magaslatán.

Az 1203 mikrobusz változata

A belső kárpitozás és a műszerfal egy része az 1000 MB-ből származott

1000 MB hátsó lámpák

A 11 literes fogyasztási érték vágyott álomnak bizonyult, a valóság inkább 14-15 liter volt. Mindehhez egy relatíve kicsi, 38 literes üzemanyagtank járult. Ám a csehszlovák közületi vásárlók mégis nagyon örültek az újdonságnak, hiszen az 1202 csak félmegoldás volt, a Barkasból és társaiból pedig sohasem tudtak eleget importálni.

A Vrchlabiban található telep időközben ismét a Škoda vállalat része lett, ahol az 1202-es típust gyártották. Itt rendezték be az 1203 gyártósorát is. A motorok, váltók Trnavából (Nagyszombat) érkeztek. Nagyszombaton 1916-ban a Philip Coburg herceg alapított egy vasgyárat, amelyből az 1948-as államosítást követően hadiüzemet alakítottak ki. Az 1960-as években ismét a civil piacon használható termékek gyártása került előtérbe. 1967-ben az új cégnév Trnavské automobilové závody (TAZ) azaz Trnava Autógyár lett. A Praga V3S teherautónak is szállítottak alkatrészeket.

A Škoda 1203 fejlesztése kisebb átalakításokra korlátozódott, mint a fejtámaszok vagy a laminált szélvédő. A legnagyobb problémát az elavult motor jelentette, de ezen a téren a párt illetékesei nem engedtek változtatást.

Tíz év alatt nem sokat változott a típus

Csehszlovákiában nagyon elterjedt volt a mentőautó

Sőt egy újabb párthatározat további bonyodalmakat okozott. Ugyanis kitalálták, hogy Csehszlovákia keleti, szlovák felén is kell autókat gyártani. Ennek eredményeként a Škoda 1203 gyártását át kellett költöztetni a TAZ-hoz. Ez persze nem ment egyik napról a másikra: 1974-1982 között a kisbuszból Vrchlabiban és Nagyszombaton is gyártottak kisebb sorozatokat.

Egy kísérleti modell új, OHC motorral és modern karosszériával 1972-ből

1982-re fejeződött be ez a költözés, ettől kezdve kizárólag Nagyszombaton készült a Skoda-TAZ 1203. 1968-tól 1981 végéig között kb. 70000 darabot gyártottak Vrchlabiban, ezen időszak során Magyarországra kb. 200 db érkezett (miközben Barkasból több, mint 7000).

Škoda 1203 a budapesti forgalomban az 1980-as években. Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr/67075.

A Škoda 1203, mint szervizautó. Forrás: Baumaschinebilder.de

Az 1980-as évekre az 1203-t már tucatnyi különböző felépítménnyel kínálták: létezett nyolcüléses személyszállító, zárt furgon, szerviz-, tűzoltó-, katonai-, halottaskocsi stb. Eközben a kerek fényszórók helyére szögletesebb lámpatestek kerültek, és egyre több lett a külső műanyag díszítés is.

Nagy Imre újratemetése 1989-ben. Forrás: Terror Háza, THM-BJ 09407

A rendszerváltás után a TAZ, amely nem a Škoda tagvállalata volt, kimaradt a privatizálásból. Ettől kezdve az 1203-t Škoda jelvény nélkül árusították. A motor hengerűrtartalmát 1433 cm3-re növelték, de az immár TAZ 1500 névre hallgató típuson ez sem segített.

Szépen restaurált TAZ 1500. Forrás: https://www.flickr.com/photos/skodafiel/21894074556

Utoljára 1995-ben próbálkoztak ráncfelvarrással. Ekkor a Feliciához is kínált 1,9 literes VW dízelmotor került az autó orrába. 1999-ben a TAZ bezárta kapuit. Az 1203 története azonban nem ért véget. A cseh Ocelot cég megvásárolta a gyártási jogokat, s azóta egyedi megrendelésre évi néhány tucat darabot készítettek az elpusztíthatatlannak bizonyuló szerkezetből. A legújabb hírek szerint idén az Ocelot is bedobta a törülközőt, így fél évszázad után az 1203 valószínűleg végleg a történelemkönyvek lapjaira vándorol át.

Az Ocelot-féle változat

 

Források:

https://prokee.blog.hu/2007/10/09/skoda_1203

http://veteran.auto.cz/clanek/588/skoda-1203-raz-dva-tri-petactyricet

https://www.garaz.cz/clanek/1203-neni-zadna-troska-i-kdyz-jde-o-nejvysmivanejsi-skodu-793

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.15
Ismét felvillanyozódott a Hyundai márka és újabb elektromossal bővíti márkakupa-sorozatát. ..
2024.04.15
Visszatér a tél Ausztriába, hétfőn figyelmeztetést adtak ki az autósoknak – írja a Heute című....
2024.04.15
Miért áll egy kihegyezett versenyautó egy hófödte versenypályán, és miért sorakoznak mögötte....
2024.04.15
Az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) és az Audi Hungaria tárgyaló delegációi közötti....
2024.04.15
Az Audi több mint 20 új, tisztán elektromos, plug in hibrid és hagyományos, belső égésű motorral....
2024.04.15
Április 9-én Pekingben mutatta be legújabb, működésének első öt évében kapacitás- és....
2024.04.15
Erősen indította az AutoWallis Csoport Kiskereskedelmi üzletága az idei évet, miután 16 százalékkal....
2024.04.15
Alkalmanként átlagosan 2,5 órát parkolnak a magyar autósok az utcán és 6 órát a parkolóházakban, az....
2024.04.15
Európai tervezés, törökországi gyártás, japán hagyományok - ezek a sarokpontjai a Mitsubishi Colt....
2024.04.15
Múlt és jelen egyhelyen mindig izgalmas egyveleget mutat, nem véletlen, hogy az Akkor és Most Jármű....