Volkswagen Haszonjárművek

65 éves a Volkswagen Transporter

2015.03.19.

1950-ben kezdődött a legendás kisbusz gyártása Németországban.

A Volkswagen Transporter a kezdeti években még Wolfsburgban, majd 1956-tól Hannoverben készült. Egyszerű ceruzarajzzal vette kezdetét a történet 1947-ben, amikor a márka holland importőre, Ben Pon, egy szokatlan platós szállítójárműre lesz figyelmes a Volkswagen gyár udvarán. Ekkor fogant meg nagy ötlete és skicceli fel jegyzetfüzetébe a Bogár műszaki alapjaira épülő Transporter fő vonalait.

Két évvel később Heinrich Nordhoff, a Volkswagen gyár igazgatója négy prototípust mutatott be, két zárt áruszállítót, valamint egy kombi- és a kisbusz-kivitelt. Egyikük egyenesen Kölnbe, a 4711-es kölnivíz gyártójához került. Nordhoff azt ígérte, hogy a Transporter éppen olyan kompromisszumot nem tűrően robusztus és megbízható lesz, mint a Bogár. "Ezekkel az autókkal aligha bánnak majd kesztyűs kézzel, minden bizonnyal kemény próbáknak teszik ki őket."

A tervezők a Bogár motorját és futóművét használták fel, ám a központi csőkeresztmetszetű vázszerkezet helyett, a kishaszonjármű létraalvázra épített, egységesített karosszériát kapott. Az 1131 köbcentiméteres erőforrás 3300-as percenkénti fordulatszámnál 18 kilowattot (24,5 LE) teljesített. A buszváltozat nyolcszemélyes, de az egyszerűen, mindössze néhány mozdulattal kivehető két hátsó üléssor helyén 750 kilogramm terhelhetőségű rakfelülettel is szolgálhatott.

A sorozatgyártás 1950. március 8-án, a Volkswagen wolfsburgi gyárának 1-es csarnokában indult be, s eleinte napi tíz jármű készült.

1950 végéig már összesen 8001 darab Transporter gördült ki a wolfsburgi gyárból. A kereslet óriási volt, különösen a kereskedők és kisvállalkozók körében is megfizethető, 5850 német márkás alapárnak köszönhetően.

A kemping-felépítményes Volkswagen busz már 1951-ben bemutatkozott a Berlini Autószalonon, s a farmotoros Transporter hirtelen az utazás egy egészen új formájának ígéretével is szolgál. Először az Alpokon kelt át, majd a hippi-korszak slágereként még Indiába is eljutott.

Négy évvel gyártáskezdetét követően már a 100 ezredik Volkswagen Transporter gördült le a wolfsburgi szerelőszalagról, amely ekkorra mintegy 30 változatban készült. A napi termelés 80 darab volt, s csak azért nem több, mert az üzem további kapacitását a Bogár kötötte le. Egyértelművé vált, hogy a Transporter is saját gyárat igényel.

Az építkezés 1955-ben kezdődött el Hannover-Stöckenben, ahol mindössze egy év alatt született a semmiből egy új gyár. 1956 márciusában az első "Made in Stöcken" Transporterek is elkészültek. Napjainkra - öt generációján át - összesen közel 11 millió T-sorozatú Volkswagen készült világszerte.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....