Audi Hungaria Motor Kft.
San José Chiapa jó kétórányi autóútra fekszik Mexikóvárostól. Itt épült fel az első, Amerikában fekvő Audi-gyár. Közvetlen közelében fekszik a JIS Beszállítói Park, amelyet az Audi mexikói partnerével, az O’Donell céggel közösen hozott tető alá.
Beszállítói park - hegyek között, inpozáns infrastruktúrával.
2014-ben született meg az elhatározás, hogy a gyár nyitására a beszállítói parknak is állnia kell. Egy hatvan hektáros területet jelöltek ki a parknak, a beépített terület jelenleg 26 hektár. Van tehát bőven hely a bővítésre.
Ahogy az Audi mexikói gyára, úgy a beszállítói park is első látásra elárulja, hogy német a tulajdonos. Pedantéria mindenütt, hatalmas parkolók az épület előtt, kifogástalan utak épületen belül, növények, parkosított terület mindenhol.
Akár a győri beszállítói parkban is érezhetnénk magunkat, ha nem lennének a közelben magas hegyek, az udvaron pedig ezerféle kaktusz, amely egyértelműen Mexikóra utal.
Itt minden az Audiról és a kaktuszokról szól. Ez éppen a képzési központ, mert a gyár és a beszállítói park mellett az is épült.
Ha már a magas hegy szóba került, akkor érdemes ennél a témánál egy kicsit elidőzni. Az egyik hegyen van egy működő vulkán, amely jelenleg is folyamatosan füstöl, jelezve, hogy bármikor kitörhet. Ha ez megtörténik, mint ahogy a múltban sokszor előfordult, az egy plusz kihívás a beszállítóknak éppúgy, mint a gyártóknak. Útlezárások, elterelések vagy éppen kényszerszünet bármikor előfordulhat, amire a beszállítóknak is fel kell készülni.
Beszállítói parkhoz méltó avatási környezet.
De van egy másik tényező, amely Mexikóban ugyancsak plusz terhet jelenthet a beszállítóknak. Az ország földrajzi fekvése miatt gyakoriak a földrengések, amelyek a beszállítók számára plusz terhet jelenthetnek.
A harmadik sarkalatos időjárási tényező a hurrikán. Időnként lecsap az országra, ezt a faktort ugyancsak nem lehet kihagyni a különleges tényezők közül.
Az Audi minden körülmények között elvárja, hogy a Q5-ösök gyártásához időben minden megérkezzen. Tudják ezt a beszállítók is, így különleges időjárási gátló tényezők esetén nyilván nagyobb tartalékokat halmoznak fel a parkban.
A karikák az Audi jelképei, Mexikóé a kaktusz.
Az új generációs Q5-ös gyártásához jelenleg több mint száz beszállítót foglalkoztat az Audi. Magában a JIS Parkban pedig hét nagy vállalkozás telepedetett le, ezek a Faurecia ET, HBPO, a Thyssen Krupp Automotive, a Truck and Wheel, a TI Automotive, a Kuehne+Nagel és a Synecron.
A globalizált világ jele, hogy a hét nagy cég közül jó pár Magyarországon is érdekelt.
És ha már beszállítók, akkor a parkban járva feltettük a kérdést, hogy vajon az Audi Méxicó-nak - spanyolosan így írják, - van-e magyar beszállítója? Bennünket is meglepett, amikor igen választ kaptunk. Az Audi Hungaria Motor Kft. a magyar beszállító, amely a következő év elejétől motorokat szállít Győrből San José Chiapa-ba.
Czechmeister Mónikától, aki ugyancsak részt vett a gyáravatón és a beszállítói park bemutatásán, azt kérdeztük Mexikóban, hogyan jutnak el Győrből a motorok Közép-Amerikába?
A repülőgépes szállítás nagyon költséges lenne, így természetesen tengeri úton, hajóval szállítjuk majd a győri motorokat Mexikóba – kaptuk a választ. Azt pedig már az Audi mexikói alkalmazottai mondták el, hogy a kikötőből kamionok hozzák el a gyárba a motorokat, mivel Mexikóban alig van vasúti közlekedés.
És a ma is működő vulkán az Audi-gyár közelében. A felhős idő miatt nehéz volt jó képet készíteni, így a wikipedia fotóját használjuk. A vulkán neve nyelvtörő: Popocatépetl, amit Mexikóban csak Poponak becéznek. Így ezért könnyebb kiejteni. És erotikusabb is
Ennek az az oka, hogy a hegyeken átvezető sínek kiépítése igen költséges lenne, s a földrengések is komoly veszélyt jelentének a hegyekben átvezető kötött közlekedésre.
Mindez persze látszik a mexikói logisztikán. A magyarországi kamionoknál háromszor nagyobb járművek közlekednek arrafelé, a számuk is összehasonlíthatatlanul nagyobb, mint nálunk. Ez persze komoly hatással van a közlekedésre, a nagy dugók miatt nagy türelemre van szüksége annak, aki Mexikóban akár utasként, akár pedig sofőrként közlekedik.
A település neve sem egyszerűbb magyarul. Spanyolul San Jose Chiapa: fonatikusan Szan Hosé Csiápa.
De térjünk vissza a mexikói beszállítói parkhoz. Jelenleg ezer ember dolgozik itt, a gyárban pedig hamarosan 4.200 alkalmazott lesz. Ha ehhez hozzá számítjuk a több mint száz beszállítót, akkor kijelenthetjük, mind foglalkozatásban, mind pedig megrendelésben az Audi ugyanolyan komoly tényező Mexikóban, mint Magyarországon.