Audi

Aki az elmúlt húsz év Audi beruházásai mögött áll

2013.07.12.

Dr. Martin Winterkorn, a Volkswagen igazgatótanácsának elnöke magyar származású, s döntő érdemeket szerzett az elmúlt húsz év győri beruházásaiban. - Ha a szüleim veszekedtek, a magyar nyelvet használták, hogy mi gyerekek ne értsük – emlékezett egyszer szűk körben Martin Winterkorn a gyermekkorára. Szülei magyar svábok voltak, Zsámbékon érte a családot a második világháború vége. Az akkori bűnös magyar politika a svábokat is felelőssé tette a nácik gaztetteiért, a család földönfutóvá vált, kitelepítették őket. Winterkorn már Németország nyugati felén született.

- Olyan mákos rétest, mint amilyet a zsámbéki svábok sütöttek, sehol sem tudnak készíteni – fogalmazott egyszer a professzor gyermekkori emlékeire utalva. S bár minden oka meglett volna, hogy felnőve szakítson azzal az országgal, amely szüleit földönfutóvá tette, Martin Winterkorn 1973 óta folyamatosan látogat Magyarországra.

Az Audi minőségbiztosítási főnöke, amikor Ingolstadtban megszületik a döntés, gyárat létesítenek Közép-Európában. Az Audi 181 telephelyet vizsgál, a végén mégis Győr nyer. Ekkor 1993-at írunk.

- Az utolsó körben Csehország, Szlovákia és Magyarország maradt - nyilatkozta egyszer, amikor azt kérdeztem tőle, miért állt ennyire Győr és Magyarország mellé. - Akkoriban én az Audinál a minőségért feleltem, s nekem kellett eldönteni, lesz-e olyan minőség, amire az Audinak szüksége van. Ezt a felelősséget vállaltam, s a döntésem helyesnek bizonyult. Én ugyanis tudtam azt, hogy a magyarok mire képesek. A magyarországi svábokon keresztül megvolt a tapasztalatom, hogy a magyarok dolgosak és jó ötleteket tudnak találni.

Winterkorn régi barátja, dr. Werner Schindele határozottan állítja, Winterkorn volt az, aki a győri Audi 900 milliós eurós beruházását, az új járműgyárat a Volkswagen felügyelőbizottságában végigboxolta. Ezt a szót használta, mert konszernen belül is irgalmatlan harc zajlik az új beruházásokért. S Winterkorn volt az, aki nélkül az Audi talán Magyarországon sem lenne. S Winterkorn volt az is, aki 26 évvel ezelőtt, még a szocializmus időszakában Mórról az első ülésgyártó beszállítót az Audihoz bevitte – emlékezett Werner Schindele.

A győri gyár alapításakor Winterkorn már nem csak az Audi, hanem a Volkswagen minőségbiztosítási főnöke is. Befolyása nagy, szavainak súlya van. 2002-ben Audi főnök lesz, 2006-ban pedig már Európa legnagyobb autógyárát, a Volkswagent vezeti. Húsz éve nem csak Győrön tartja a szemét, gyakran megfordul az Audi Hungaria-nál.

Kedvenc étele a paprikás csirke, kedvenc bora a villányi Tiffan couve Carissima, szenvedélye pedig a labdarúgás.

Nem csak az Audi beruházások köszönhetők neki, hanem a Bayern München győri vendégjátéka is. A professzor a Bayern München AG felügyelőbizottságának tagja.

Tíz évvel ezelőtt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem tiszteletbeli professzora, azóta évente előadást tart a hallgatóknak. Jó viszonyt ápol a jelenlegi miniszterelnökkel, ha Budapesten jár, mindig felkeresi, a gazdaság mellett a futball is állandó téma kettőjük megbeszélésén.

A professzor jövedelme a német sajtó egyik kiemelt témája. Tavaly 14,5 millió eurót keresett, igaz, történelmet írt, mert a VW 22 milliárd eurós nyereségével rekordnak számít a Német Szövetségi Köztársaságban. Winterkorn egy másik történelmet is írni akar, 2018-ra át akarja venni a Toyotától a világelsőséget, s ebben a győri gyárnak is szerepet szán a VW-konszern.

Kegyeiért, a VW-beruházásaiért állam- és kormányfők állnak sorba, a magyarok azonban kivételezett helyzetet élveznek nála. Közvetlenségét, emberi gesztusait sokszor megtapasztalhattuk, a világ bármely pontján vagyunk, a magyar újságíróknak messziről integet, s amint teheti, személyesen is üdvözletét teszi.

Gyökereire, identitására pedig sokat elárul a következő történet. A győri Audi szerdán avatandó új járműgyárában készülő A3-as limunzin sanghaji bemutatója után szerettünk volna egy olyan fotót, amin a professzor együtt szerepel Leslie Mandokival, azaz Mándoki Lászlóval, az Audi és a VW zenei igaugatójával. Elkészült a kép, s Winterkorn intett e sorok írója felé, hogy álljunk össze egy közös képre. Megjegyeztem, hogy mi Bayern-szurkolók, amire prof. dr. Winterkorn ezt válaszolta: - Nem, mi magyarok

Nem csak Németországban, Győrben is történelmet ír a zsámbéki sváb család sarja. Nélküle a győri Audi nem lenne az, ami: a világ legnagyobb motorgyára s teljes értékű járműgyár.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..