magyar autó

Akit kikértek az Ikarustól (Csathó József I. rész)

2016.02.10.

Akármelyik magyar autóba futunk, mindig kiderül, hogy megszületésénél ugyanazok a tehetséges formatervező fiatalok bábáskodtak: olykor alkotóként, olykor konzulensként, vagy csak baráti segítőként.

Kizárták az első pályázatról

Igazi Made in Hungary autóba belefutni sajnos reménytelen vállalkozás, mert nem készült sok, és az a néhány is kallódik, olykor azt sem tudni, hogy hol.

Jó esetben ismert helyen vár arra, hogy megfelelő restaurálás után ismét méltó környezetben, akár a felépülő új Közlekedési Múzeumban kerüljön a nagyközönség elé.

A XX. századi magyar járműtörténet autós alkotói nemcsak nemzedéki okokból ismerték egymást, hanem a projektek is összehozták őket, pláne, ha meg is valósult egy-egy darab. A legismertebbek modellek tervezésében és kivitelezésében részt vett Csathó József, aki amióta az eszét tudja, autókat rajzolt, első ilyen emléke, rajzszakköri és rajzversenyről származik.

Csathó 1961-ben született Budapesten, ahol már tíz évesen álom kocsikat vetett papírra, előfordult, hogy némelyik rajzáról azt hitték, hogy felnőtt munkája, ezért egyszer kizárták a tizenéveseknek szánt pályázatról.

Gimnazistaként készített tanulmánymodell                                                  A szerző felvételei

 

Mesterrel együtt díjazták

1978-ban, az autó-motor újságban megjelent pályázatra már gimnazistaként jelentkezett és negyedik lett a szabad kategóriában, ahol a nagyhírű és sikeres Ikarus tervező, Finta László nyert.

Csathó autója egyterű és nagy üvegfelületű modell volt, melynek poliuretán habból készült makettjének a kivitelezésében némi segítséget kapott egy profi modellezőtől, aki a tinédzser rajzai alapján öntött hozzá kerekeket is.

Viszonylag gyenge gimnázium volt Wekerle telepi Landler, de munkái és rajztudása alapján minimális pontszámmal ugyan, de sikerült bejutnia a BME járműgépész szakára, ahol felvette a tempót és egy-két év alatt behozta középiskolai lemaradását, majd 4-5-ös osztályzatokkal végzett autógépész mérnökként.

Csathó József ma is őrzi a versenyművet

Design kurzusról az Ikarushoz

Az egyetemen Finta László ipari formatervezési kurzusán is részt vett, ezen olykor külön pályázatokat írt ki Csathónak, akinek terveit látva elintézett neki egy Ikarus-ösztöndíjat.

Csathó diplomamunkája az autóbusz vezetőfülke ergonómiájáról készült, így 1986-ban egyenes út vezettet az Ikarushoz, ahol beosztották az USA piacára buszt tervező részleghez. Akkor még ketten dolgoztak a Finta László vezette design részlegben, ahova többször átlátogatott, hogy vele konzultáljon, vagy csak beszélgessenek egy jót a szakmáról. Csathó készítette annak az amerikai piacra kerülő 415-ös busznak a vezetőterét, ami megkapta 1990-ben a San-franciscoi kiállításon a legszebb külföldi busz címet.

A 415-ös Ikarus Csathó által rajzolt változata

Magyar busszal a Dakarra?

1991-ig dolgozott az Ikarusnál, ahol utasteret és belső burkolatot tervezett.

Emlékezetes beszélgetése volt a nyolcvanas évek végén a műszaki igazgatóval, aki felvetette, hogy busszal kellene indulni a truck kategóriában a Párizs Dakaron, ám ez sajnos csak ötlet maradt.

Egy másik projekt keretében a magyarországi és kelet-európai Nysa kocsik pótlására tervezetek mentőautót lengyel vagy cseh futóműre, az egyik elgondolás szerint a kocsi orrába épített V6-os Tatra motor hajtotta volna az első kerekeket, és ennek a konstrukciónak köszönhetően a lapos padlózatú autóba könnyebben lehetett betenni a hordágyat. Hátul lett volna egy merevítő kocka váz, ami átvezeti az erőket és terhelést a tetőre, ám ez sem valósut meg.

Tolószék szállítására is alkalmas kisautó

Triciklis kísérlet

Ikarus korszakában, 1988-ban megkeresték a Közlekedés és Postaügyi Minisztériumtól és az IFA-tól, hogy a Hycomat Trabantok kiváltására építsenek megfizethető járművet. Az NDK-ban folytatott megbeszélésen kialakították egy tolószék szállítására is alkalmas háromkerekű jármű koncepcióját: elől egy, hátul kettő kerék, ezek között lehetett volna begurulnia a vezetőnek. A Hódgépnél készült Puli kisautót alakították triciklivé, ennek váza elkészült, de a Hódgépnek akkor ígéretesebb üzlete lett: Ferihegynek építettek több repülőgép-vontatót, melynek kerekeit hidro-motor hajtotta.

Párhuzamosan csinált sok mást is, ami szintén telefonhívással indult: az AFIT-tól kereste Szili Béla és egy minisztériumi ember: elé tették egyik egyetemi rajzát, melyet Csathó évfolyamtársától kaptak és megkérdezték, hogy meg akarja-e valósítani. Akkoriban éppen az amerikai buszon dolgozott, ezért a minisztérium kikérte az Ikarusból, így miközben kollégái az USA-ba utaztak, ő Túrkevére költözött…

A Hódgép Pulija mellett a következő modell alváza

Folytatás következik

Az oldal fő támogatója

 

2016.09.24
Továbbképzés és bemutató kezdődött elsősorban nem hivatásos magyarországi és határon túli magyar....
2016.09.24
Beköszöntött az ősz, amikor nemcsak az iskolai tanórák veszik kezdetüket, hanem az a sok remek....
2016.09.24
Szeptember 24-én, szombaton immár 20. alkalommal rendezték meg a hagyományos Borok Útja....
2016.09.24
Edoardo Mortara, az Audi francia-olasz kettős állampolgárságú pilótája nyerte a német túraautó-....
2016.09.24
A háromszoros magyar bajnok és a 2016/17 idényben a Bajnokok Ligájában induló Linamar –....
2016.09.24
A szubkompakt dél-koreai modell a márka bestsellere is lehet Európában. A negyedik generáció....
2016.09.24
A kompakt szabadidő-járművek között új mércét állított a Porsche Macan, többek között a....
2016.09.24
Akár 280 lóerős benzinmotorral, és összkerékhajtással, illetve számos egyéb újdonsággal támad a....
2016.09.24
A korábban vállalati flottába tartozó gépjárművek hosszú távon akár jelentősen kevesebbe....
2016.09.24
Felborult egy terepjáró szombat reggel az M0-s autóút M5-ös autópálya felé vezető oldalán....