járműtörténelem

Amerikai história: a Jeep története - a családfa (1.)

2017.05.06.

Kezdhetnénk úgy is a Jeep sztorit, hogy "American evergreen" vagy az autóipar nagy túlélőművésze. De nem csak terepen, hanem a márkák között is, ugyanis már elfogyasztott vagy fél tucat anyacéget, és jelenleg Amerika elsőszámú 4x4-ese a Fiat kezében van. 

Már a születése is legenda, hiszen az elnevezést tekintve kétféle szájhagyomány is terjeng. Az erősebb verzió szerint az elnevezés a hadi projekt angol rövidítéséből, a GP-ből ered, (általános célú jármű fejlesztésének hívták), és annak egy kissé elharapott változata! A “szebbik” történet szerint a Popeye rajzfilm kotnyeleskedő Jeep Eugene szereplője adott ihletet.

A Willys céget John North Willys alapította, eredetileg Overland kereskedése volt, de 1908-ban, mikor pénzügyi válságba került az Overland (pont amikor ötszáz gépjárművet rendelt meg tőlük, ez még manapság is elismerésre méltó szállítmány), felvásárolta az egész üzemet, nehogy elmaradjon az utánpótlás. További fejlesztésekbe kezdett, és ennek gyümölcseként egy négyhengeres sportkocsival folytatta a termelést, mint Willys-Overland Company. Két újabb modell bemutatása után (Overland Six és Willys Six) folytatódott a fúzió, az üzem betelepült Indianapolisból Toledóba, a Pope gyárba, és a takarékos és olcsó autók gyártójaként vált ismertté. 1913-ban 35000, 1914-ben 80000 gépjárművet értékesítettek. Ekkor az Overland 79-es 3,5 literes négyhengeres motorral mindössze 950 dollárt kóstált. 1914-ben szó szerint felrázták és felvillanyozták a modellválasztékot elektromos önindítóval és világítással. Megvették a Knight-féle tolattyús motorok licenszét, ennek az eredménye az új Willys-Knight, 4,5 literes motorral.

Willys Six DeLuxe 1930

Mikor az Egyesült Államok beszállt a második világháborúba, a hadügy kiírt egy pályázatot katonai jármű megtervezésére, melynek kritériumai: kis, kompakt méret, összkerékhajtás, 18 inches (41centis, de a Jeepé 53cm lett) gázlómélység, úton legalább 55 mérföldes (90km/h) végsebességgel, terepen legalább 3 mérföldes (5km/h) átlagsebességgel, és legalább 60 lóerős maximális teljesítménnyel kell, hogy rendelkezzen. Három gyár jelentkezett a nagy kihívásra, de az egyetlen kicsi lekörözte a nagyokat, egyedül a Bantam állt készen az előírt határidőre, fricskát mutatva a Willysnek és a Fordnak.

De a Willys-Overland még nem adta fel a küzdelmet, kapcsolataival elérte, hogy mindenki legyárthasson egy 1500 darabos próbaszériát, akár a még nem létező prototípusból is. Ezt a kört már a Willys nyerte, de mivel állam bácsi nem akarta magát kiszolgáltatni egyetlen gyártónak, a Ford is megbízást kapott a Jeep gyártására, persze annak a változatnak is csavarra meg kellett egyeznie az eredetivel. Ha elkezdjük feszegetni a történet tanulságait, elég siralmas a kép, nem tudni, mi a rosszabb, hogy a Legendát a korrupciónak köszönhetjük, vagy, hogy nem nagyon érdemes pedálozni, hiszen az igazak és úgyis becsületesek elbuknak (de csak ők). A Ford sem járt rosszul, hiszen a bérgyártás mellett a motorok is tőlük származtak. A 2,2 literes soros négyhengeres benzinmotor 60 lóerős volt, amivel a Jeep 105km/h maximális sebességet érhetett el. Gyorsulása 22s volt, átlagfogyasztása terepen 17,5 liter. 3 fokozatú manuális sebességváltója volt, a strapabírás kedvéért elöl- hátul laprugókkal és dobfékekkel volt ellátva a dagonya-ikon.

Overland-Willys-Crossley Four

1920: újabb egyesülés, most a manchesteri Crossley márkával. Az első Overland-Willys-Crossley gépjármű a Four („4”), amibe az egyszerűség kedvéért Morris-Oxford motort szereltek be, és bonyolult V-elrendezésű rugózást kapott.

Overland-Willys-Crossley Whipp 1928

Ebben az évtizedben már heti több mint kétezer járművet értékesítettek, amire rátett egy lapáttal 1926-tól egy új „ócsó” modell, a Whippet. 1929-ben Willys eladta tulajdonrészét, majd egy éven belül a világgazdasági válság miatt csődöt jelentett a gyár. Kis helyrepofozás, toldozás-foldozás után újraindult a termelés, egyetlen modellel, az aerodinamikus Willis 77-tel, amit 1936-ban újítottak fel, és Willis American néven gyártották 1942-ig. 1940-ben jött el a Jeep ideje, csak a háború alatt több mint 360000 készült belőle (a Fordokkal együtt több mint 635 ezer!).

Willis 77

1946-ban érkezett a hosszabb furgon változat, majd egyik évről a másikra teljes családfa nőtt ki a terepesből. 1953-ban a Willys egyesült a Kaiser-Frazerrel, és kiadta az új Aero modellsorozatát, modern önhordó két és négyajtós karosszériával és hathengeres motorokkal.

Willys Aero 1953

1956-ban a személyautó-gyártást áthelyezik Brazíliába (ott egészen 1972-ig fabrikálják az Aerókat), csak a Jeepek készültek attól kezdve az Államokban. 1963-ban a cég neve Kaiser-Jeepre változott. 1970-ben az elgyengült vállalat átkerült az AMC-hez (American Motors Company). Érdemes megjegyezni, hogy egy év múlva megalapították az AM Generalt, és a Jeep mérnökeinek segítségével kifejlesztették a Hummert.

Hummer 2006

1983-ban A Renault megvásárolta az AMC 49%-át, így tovább bővült a díszes kompánia. 1987-ben az egész bagázs átvándorolt a Chryslerhez, ugyanis a franciáknak beletört a foguk az újvilági sütibe. 1998.: Jött a nagy fúzió és létrejött a DaimlerChrysler (a Mitsubishi és a Hyundai is oda tartozott egy ideig). 2007-ben a Magna alkatrészgyártó óriás került a Merci helyére. Az övék az osztrák Steyr-Puch gyár, ahol az európai Jeepek és Chryslerek készülnek.
2009.: Alig telt el két év, és a Fiathoz került a legkisebb detroiti óriás.

(folytatjuk)

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..