fejlesztés

Amikor a Toyota középmotoros családi terepjárót épített

2019.07.20.

A hetvenes és nyolcvanas években szárnyalt az autótervezők fantáziája. Nem véletlen, hogy ekkor született meg a Toyota TownAce, amelynél sokoldalúbb járművel a mai napig ritkán találkozni.

 

A Toyota a napokban jelentette be, hogy korábbi szándéknyilatkozatával összhangban megkezdi egy tervezett japán Hold-expedíció járművének a fejlesztését. A japán űrkutatási ügynökséggel (JAXA) közösen megvalósítandó űrjármű tervezett formavilága megdöbbentő hasonlóságot mutat egy másik Toyota gépkocsival, amely mintegy negyven évvel ezelőtt jelent meg a világpiacokon – a formai azonosság aligha véletlen.

MasterAce, TownAce, Model F, Space Cruiser, Tarago: annak idején a világ különböző piacain változatos neveken ismerték ezt a Toyotát, cikkünkben is vegyesen használjuk majd mindegyiket. A modell eredetileg a hetvenes évek derekán jelent meg, ám virágkorát egy évtizeddel később érte el. Ihletet Európából kapott a japán vállalat a Model F megépítéséhez, ám az alapelképzelést már saját tudása szerint tökéletesítette: az egyenlőtlen tömegeloszlást és magas csomagtérperemet eredményező farmotor helyett közvetlenül az első tengely mögé építette be az erőforrást, ami mély tömegközépponttal és az A-oszlop mögött gyakorlatilag teljesen sík padlóval ruházta fel a kompakt autót.

Ez a két jellemző alapvetően meghatározta a modellcsalád népszerűségét. A rendkívül kompakt karosszéria akár nyolc utasnak biztosított férőhelyet. Mivel a speciális építésmódból adódóan a hátsó kerékdobok minimális mértékben nyúltak be a beltérben, mindezt rövid tengelytáv mellett is meg lehetett valósítani: az első generációs modell mindössze 399 centiméter hosszú volt, csupán 2195 milliméteres tengelytávval. A harmadik sori üléseket összehajtva tágas csomagtartót, az első két üléssort síkba döntve fekvőhelyet kínált a parányi utazógép, amelyet különféle, 64 és 93 lóerő közötti benzin és dízelmotorokkal gyártottak.

1982-ben megérkezett a TownAce második generációja, és vele a legfontosabb újdonság, a Toyota Hiluxból átemelt összkerékhajtási rendszer. Ekkor tudott teljes mértékben kibontakozni a magas padló, a rövid tengelytáv (2235 milliméter) és a mélyen elhelyezkedő motor kombinációja: a mókás kis jármű, amelynek hosszúsága még ekkor sem érte el a 4,5 métert, elképesztő offroad-manőverekre volt képes, akár nagy presztízsű, drága, túltenyésztett terepjárókat is megszégyenítő módon birkózott meg az akadályokkal. Ezt persze kevesen használták ki, de az akkorra már akár 115 lóerős motorral kínált, háromféle tetőmagassággal, nyitható panoráma üvegtetővel rendelhető modellt ideális kiránduló autóvá tette az összkerékhajtás és a kifinomult futómű (kettős keresztlengőkaros első és multilink hátsó felfüggesztés, valamint 1988-tól a japán belpiacos modelleken adaptív lengéscsillapítás) párosítása. A Toyota még egy luxusverziót is épített ebből a túraautóból: a MasterAce Surf kétféle tetőmagasságot kínált, dupla nyitható napfénytetővel. A japán piacon színes televíziót és hűtőszekrényt is rendelhettek az ügyfelek, ennél is ötletesebb volt az emeletes ágy opciója, amivel négy személy számára biztosított alvóhelyet a parányi modell – a kiforrott összkerékhajtásnak köszönhetően akár egy hegytetőn is.

A Space Cruiser sikerszériájának az emissziós normák szigorodása és a Toyota erre adott válasza vetett véget. Az 1990-ben megjelent Estima/Previa ikerpáros modernebb formában és kivitelben valósította meg a 15 évvel korábban kitalált műszaki konfigurációt. A Previa ugyan mára eltűnt az exportpiacokról, és vele a Tarago koncepciója is, ám nincs még minden veszve. Habár a 2017-ben bemutatott TJ Cruiser tanulmányautó egyszerű orrmotoros, önhordó szerkezetű jármű, valójában ugyanaz a felszabadult, sziporkázó képzelőerő hívta életre, mint negyven évvel korábbi elődjét. Ha valaha megvalósul, stílusos volna, ha a fent felsorolt nevek valamelyikén léphetne piacra – mondjuk hibrid hajtáslánccal, és elektromos összkerékhajtással kiegészülve.

A Town Ace terepképességeiről és terhelhetőségéről az alábbi videóból többet is megtudhat: https://youtu.be/hVcHinD5CUk 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....