magyarok a világ járműgyártásában

AMTS percről-percre – Magyar vonatkozású járművek az AMTS-en

2017.03.26.

Az Autós Nagykoalíció által szervezett "Magyarok a világ járműgyártásában" c. tematikus kiállítás idén is sokszínű járműpalettát mutat be a közönségnek, ezúttal a „G” pavilonban.

Az első kocsi kocsiszekér élethű mása

A Kocs községben a 15. században feltalált, fordítható első tengelyű fakocsi élethű mása már visszatérő vendég a „Magyarok a világ járműgyártása” című tematikus kiállításon. Annak idején egy rugózó kocsiszekeret alkottak, melynek szekrényében vesszőből font kas volt, amely hátrafelé fokozatosan magasabbra emelkedett. A kas hátsó ülésén két személy foglalt helyet, egy pedig szemközt levő kisülésen, a kocsis háta mögött. A szerkezet újszerűségét és szakmai egyediségét mutatja, hogy a kocsi szó több európai nyelvben is előfordul és a jelentése is azonos.

Fordson traktor

A XX. század elején a mezőgazdaság fokozódó gépiesítése Amerikában nagy lendületet adott a megbízható, olcsó és strapabíró traktorok kifejlesztésének. Erre a célra Henry Ford létrehozott egy vállalatot Ford & Son néven, az új gép kifejlesztését pedig Galamb Józsefre és Farkas Jenőre bízta, akik 1915-től dolgoztak az új jármű tervein. A mintapéldányt egy hónap alatt készítették el, jórészt meglévő autók alkatrészekből. Henry Ford farmján került sor a próbára, amely sikerrel zárult, így az erre a célra létesített műhelyben hamarosan elkezdték gyártani a Fordson traktorokat. Ezek a gépek nehéz terepen is megállták a helyüket, ezért igen népszerűvé váltak nem csak a tengerentúlon, de Európában is. Az 1920-as években a világon lévő traktorok harmada Fordson márkájú volt.

Ford T-modell

A kiállított, 1921-es évjáratú példány Kaliforniából származik, 1929 óta csak a szükséges javításokat végezték rajta, ezért megmaradt az eredeti, patinás állapotában. A jármű a főkonstruktőr Galamb József szülővárosába, Makóra került egy veterános egyesülethez. 2,8 literes, négyhengeres motorja 20 lóerőt ad le, a kétfokozatú bolygóműves váltóval a 750 kilogrammot nyomó T-modell végsebessége 70 km/h.

Pente 600

A II. világháború után, 1946-ban szerkesztette meg a Weiss Manfréd Művekben Pentelényi János először az 500, majd ebből kifejlesztve a 600 köbcentis motorral hajtott kisautóját, a Pente 600-ast. A farmotoros kétütemű jármű négy személyt tudott szállítani. Sokan úgy vélték, hogy ez lesz a magyar népautó. Árát 5-10 ezer forint körülire becsülték, egy Fiat Topolino ára akkor 22 ezer forint volt. A bemutatásakor a sajtó, a minisztériumi szakértők úgy vélték, hogy az autónak nagy sikere lenhetne, sőt a szakemberek már az export gondolatával is foglalkoztak. Azonban az akkori gazdasági életet irányító Gazdasági Főtanács sajnos nem engedélyezte a Pente gyártását, mert Magyarország a KGST-n belül nem gyárthatott személyautót, csak buszt és teherautót. A kiállított kocsi azonban 1957-ig vállalati autóként közlekedett, és összesen 130 ezer kilométert futott

Megalux

A Pallas Athéné Egyetem GAMF karán működő diákcsapat 2016-ban a rangos South African Solar Challenge versenyen a dobogóra állhatott fel, mivel a saját fejlesztésű, Megalux nevű napelemes prototípusukkal az előkelő 3. helyen végeztek. Az együléses autó 4,5 méter hosszú és 1,8 méter széles karosszériája szénszál erősítésű kompozit műanyagból készül, formáját 3D-tervező szoftver segítségével alakították ki, melyen szoftveres áramlásvizsgálatokat végeztek, hogy minél alacsonyabb légellenállást érjenek el. Az egyszemélyes jármű négykerekű, de csak egykerék-meghajtású, kétkörös hidraulikus fékrendszerrel. Akár 130 km/h-s sebességgel is tud haladni, ezért hangolható rugózással és lengéscsillapítással látták el, a futómű nagy részét kompozit műanyagból gyártották. Az autó tömege pilóta nélkül csupán 170 kiló, ezért egy 2 kW-os villanymotor is elég a hajtásához. Egyetlen energiaforrását a napelemtábla jelenti, amely a szabályok miatt 6 négyzetméter felületű. Egy 20 kilós lítium-ion akkumulátort is elhelyeztek a karosszériában, amivel borult időben is meg tud tenni bő 200 kilométert a MegaLux.

Júlia

A fém alvázra épített, tömör kőrisfa karosszériájú egyedi autót az Erdély Koronka községében élő Szabó Péter tervezte meg egy hificég demóautójának, a már 2015-ös Frankfurti Autószalonon is a csodájára jártak az érdeklődők. A garantáltan rozsdamentes karosszéria alatt egy 2,3 literes, 110 lóerős Ford Taunus motor dolgozik, a jármű szervóféket és -kormányt is kapott, a sebességváltója automatikus. Még a 19 colos felniken is van faberakás, a bőrülések egyedi tervezésűek.

Alfa Romeo QV

Az új Alfa Romeo Giuliának az 510 lóerős csúcsváltozata, a QV is látható az AMTS-en. A típus különlegessége az integrált elektromechanikus fékrendszer (IBS), amely egyesíti a menetstabilizálót és a szervoféket. Ez nemcsak a súlycsökkentésben és a fékpedál-vibrációk csökkentésében játszik szerepet, de azonnali fékhatást is biztosít, így a Giulia QV fékútja például csak 32 méter 100 km/h-ról. A különleges fékrendszer kifejlesztésében a magyarországi Continental is részt vett, a budapesti gyárban készül az MKC1 fékrendszer vezérlőegysége.

Mercedes E-osztály

A Mercedes műszerfalát a Dräxlmaier magyarországi telephelyen fejlesztették ki, ahol több mint 100 mérnök dolgozik a legújabb prémiumautó-belsőkön közel 20 éve. Az E-osztály belső terének különlegessége, hogy a különféle anyagváltozatok (bőr, műbőr) azonos alkatrészcsoportokon alapulnak.

BMW i3

A karbon karosszériás, 170 lóerős elektromos kisautó számos alkatrésze a BMW Group magyarországi beszállítóitól származik, a lenyűgözően elegáns, meleg hangulatú belső tér elemeit szintén a Dräxlmaier magyarországi telephelyen fejlesztették ki.

Kia Cee’d

A szegedi születésű Kovács Miklós formatervező 2004-ben hagyta ott az Audit a Kia kedvéért, és első munkája, a Cee’d azonnal hatalmas sikert aratott. A dél-koreai autógyár frankfurti formatervező stúdiójában jelenleg ő felel a Kia modellek külső megjelenéséért, irányításával készült el például a második generációs Cee’d, a Venga, a Red Dot díjas Optima, és legutóbb a hátsókerék-meghajtású sportszedán, a Stinger is.

Puli Lunar Rover

A Puli 15 tagú csapata azon dolgozik, hogy széles körben elismert résztvevője legyen a magán űriparnak. Jelenleg egy holdjáró tervezése folyik náluk az Astrobotic Inc. segítségével, amelynek Peregrine nevű leszállóegysége adta a peremfeltételeket. A holdjárót a tervek szerint 2019 második felében fogják felküldeni a Holdra a Google Lunar XPRIZE kihívás keretein belül. Terveik szerint a Földön aknakereső és feltérképező járműként lehetne hasznosítani az elérhető árú, könnyű építésű járművet, amelynek különlegessége a sok apró lábból álló kerék. Ennek segítségével mindenféle terepen boldogul a jármű, a teszteléseket a marokkói sivatagban, egy hawaii vulkánon, és az Alpok gleccsereiben végezték.

Bugatti Veyron 16.4 motorblokk

A 2005-ben bemutatott, 1001 lóerős Bugatti Veyron 16 hengeres, négy turbós motorjának egyik fejlesztőmérnöke Dr. Hanula Barna egyetemi docens volt, aki jelenleg az Audi Hungária Járműmérnöki Tanszékcsoportjának vezetője. A nyolcliteres erőforrás furata és lökete egyaránt 86 mm. A motor közvetlen befecskendezéses (FSI), hengerenként négyszelepes DOHC szelepvezérléssel, a sűrítési arány 9:1. Hengersoronként egy, vagyis összesen négy turbó tolja a levegőt a hengerekbe. A W elrendezés gyakorlatilag két, egyenként két vezérműtengelyes V8-as egybeépítéséből származik, így a W16-osnak összesen négy vezérműtengelye van. A Veyron 2003-ra tervezett bemutatóját végül 2 évvel el kellett halasztani, mert a fejlesztéskor gondot jelentett a hatalmas motor hűtése. Végül a problémát a motor minden fedés nélküli elhelyezése, és összesen tíz hűtő beszerelése oldotta meg.

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.10.22
A Mercedes-Benz az egyik legszínesebb standdal büszkélkedhetett a Párizsi Autószalonon. A csillagos....
2018.10.22
A BelkaCar moszkvai carsharing cég bejelentette, hogy 150 KIA Rio X-Line gépkocsival bővült a....
2018.10.22
Jovcho Savov Bulgáriából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.10.22
Kínai partnerével, a SAIC-cal közösen olyan autógyárat épít a Volkswagen Kínában, ahol kizárólag....
2018.10.22
Környezetbarát és költséghatékony, ugyanakkor Magyarországon egyelőre kevésbé elterjedt a....
2018.10.22
A franciák a múltban vájkáltak, vajon hogy fogadták annak idején az emberek a szigorú....
2018.10.22
A mangalicakolbász-gyúró versenyre is sokan neveztek, a Csabai Kolbászfesztivál Munkácsy-sátrában....
2018.10.22
Az autós szakmában gyakorlatilag egyetértés van abban, hogy egy jó használtautó stratégia nélkül....
2018.10.22
A 22. Csabai Kolbászfesztivál zárónapja a mangalica jegyében zajlik. Ennek az őshonos magyar....
2018.10.22
Az idei évtől egy speciális diagnosztikai eszközt tett elérhetővé márkakereskedőinél a Toyota hazai....