Forma-1

Anderle Dávid a Mercedes Forma–1-es főhadiszállásán programoz

2019.01.28.

Amikor Anglia és a világ egyik legjobb egyetemén tanuló Anderle Dávid gyakornokként először járt a Mercedes Forma–1-es főhadiszállásán Brackley-ben, lenyűgözte, és azt gondolta, ez a NASA, csak a földön. Mára főállásban gyárt és programoz csipeket a világbajnok csapat, vagyis Hamilton és Bottas autójába.

Anderle Dávid 2014-ben érettségizett Szegeden, a Ságvári, fizika tagozatán, s bár nem ez számított a legerősebbnek a megyében, jó csapat gyűlt össze. Elismeri, nem volt egyszerű a középiskola eleje, azt látta, hogy osztálytársai okosabbak, szorgalmasabbak nála. – Az első félévben csak kettest produkáltam fizikából, de szerencsére jó volt a tanárom, Tóth Károly és húzott az osztály is, így harmadik elejére már 5-ösöm lett – emlékszik vissza. Elmondása szerint addigra már élvezte, alig kellett rá készülnie, akkor fordult meg a fejében, hogy a fizikával szeretne foglalkozni, ha nagy lesz.

A negyedik év legelején kellett beadnia jelentkezését Oxfordba, persze megtette ezt a Budapesti Műszaki Egyetem villamosmérnöki karára is, de nem Magyarország volt a prioritás, a legmagasabbra tűzte ki a célt. Még ősszel meg kellett írnia motivációs levelét Angliába, hogy miért akar ott tanulni, és mit szeretne a későbbiekben. – Ebben még sokat segítettek a szüleim. Van ugyan profi pesti cég, amelyik erre specializálódott és eredményes is, de nem olcsó és nélkülük akartam megoldani – mondja.

Ezt követően Budapesten írt egy tesztet – ott, ahol mások angol nyelvvizsgának –, ami nagyon nehéz volt és el is rontotta. Kétségbe volt esve, gyorsan meg is jött az eredmény, visszakézből elutasították. Amikor ezt elmesélte egyik barátjának, ő említette a londoni Imperial College-ot, amiről addig még soha nem hallott.

– Utánanéztem, és kiderült, akkor a világ második legjobb egyetemének számított, Oxford előtt, Cambridge-dzsel egy szinten. Szerencsére az utóbbiakra hamarabb kell jelentkezni, magyarul maradt időm újratervezni egy pótjelenkezéssel, és megpróbáltam az Imperial College-ot is – emlékszik vissza Dávid. Ők már egyenesen Londonba hívták interjúra, az meg nagyon jól sikerült. Mind a beszélgetős rész, mind a tesztszerű felvételi, ahol szóban is írásban is kapott feladatokat. Néhány hét múlva jött az értesítés, hogy felveszik, ha leteszi az itthoni érettségit – csupa ötösre. Ez matekból és fizikából emelt szintet jelentett, hozzá jött a történelem, a két magyar és az angol. Legjobban a történelemtől és magyartól tartott, amikből éppen vitte a lécet 80 és 81 ponttal. - A két tárgyból szerintem kegyelemből kaptam meg az ötöst - mondja nevetve Dávid. A felvételt emelt szintű angol nyelvvizsgához is kötötték, ezt is megszerezte az érettségi évében.

2014 októberében már Londonban kezdte az iskolát, az első évben kollégiumban lakott, ott próbálják így is összehozni a diákokat. 130-an voltak a villamosmérnöki karon elsősök, minimum 20 országból, de nem igazán számolta össze, mint érdekességet, de volt köztük trinidadi is. – Kivételesen öten is kezdtünk magyarok, ez addig nem volt jellemző és akadt egy szegedi, radnótis évfolyamtársam is – mondja Dávid. Megtudjuk, ott nincs két vizsgaidőszak egy évben, csak egy a végén, viszont a 8 vizsgát két hét alatt kell teljesíteni. Vannak beadandó dolgozatok, de nincs megajánlott jegy, s ami a legfontosabb, csak egyetlen esély van átmenni a vizsgán. Egy tárgyból meg lehet bukni, nyáron tanulni és újravizsgázni, de utána már nincs kettesnél jobb jegy. Vannak kivételes esetek, ha több a bukás, de azt nagyon megnézik, ki mehet-e tovább.

Nagyon sokat tanult, de így is kicsit rosszabbul sikerült az első vizsgaidőszaka, mint szerette volna, bár összességében jó lett. Próbált hajtani a kitűnőre, de ez csak egyik évben sikerült. – Mindig benne voltam a felső 20 százalékban, ott ezt nagyon pontosan és nyilvánosan mérik, nem kell saccolgatni – mondja, hozzátéve, a negyedik év volt a legnehezebb.

Mint minden egyetemre, a londonira is járnak cégek, előadni, kínálják magukat és a munkalehetőséget. Megtudjuk, ez az Imperial College-nél különösen fontos, számos óriásvállalat, nagynevű bank vadászik ott a végzős fiatalokra, illetve ajánl nekik gyakornoki helyet. – Úgy a tizedikként hallgattam meg a Mercedes Forma–1-es csapatának előadását, ami azonnal megfogott – mondja Dávid, hozzátéve, az évekkel korábbi egyetemi motivációs levelében is azt írta, hogy high-tech cégnél szeretne dolgozni, bár akkor a svájci CERN részecskegyorsítóra gondolt. – A Mercedes lenyűgözött, azt gondoltam, ez a NASA, csak a földön – emlékszik vissza első fellángolására, ami máig töretlen.

Még aznap – 2016 őszén járunk – küldött egy emailt, amiben jelezte, náluk szeretné tölteni féléves gyakorlatát. Elfogadták a jelentkezését, majd jött egy interjú, ami után a második kör már a Mercedes Forma–1-es főhadiszállásán, Brackley-ben következett. Körbe is vezették a „gyárban”, ami megerősítette abban, hogy ez bizony autós high-tech. – Akkor is kaptam feladatokat, de nem a pontos megoldásra, hanem a gondolatmenetemre voltak kíváncsiak és arra, tudok-e csapatban dolgozni, érvelni – emlékszik vissza Dávid, hozzátéve, nem a mély technikai tudást keresik, azt úgyis ott kell megszerezni – a jó nevű egyetem biztos alap.

2017 áprilisában kezdte a fél éves gyakorlatot, ami azért Angliában sem jellemző hosszúságú, sokkal inkább az egyetem sajátja. – Az én nagy projektem egy olyan beágyazott szoftver volt, amivel könnyedén be tudtunk programozni mindenféle csipet, a nélkül, hogy szét kellett volna szedni a házat, vagyis az autóalkatrészt. E köré készítettem még egy applikációt Windowsra, amivel ezt tudtuk irányítani – mondja Dávid, amihez mi tesszük hozzá, hogy majdnem értjük...

Kérésre természetesen egyszerűsít. – Kis csapatuknak az feladata, hogy olyan rendszereket, nyomtatott áramköröket tervezzünk, gyártsunk, amelyek különböző információkat szednek le az autóról: hőmérséklet, nyomás sebesség és sok egyéb – magyarázza Dávid. A csipeket azután beszerelték a Forma–1-es autóba és a Mercedes team számos részegysége felhasználta az így szerzett és küldött adatokat. Hangsúlyozza, ennek az új programnak a legtöbb addigi, az autóba korábban beépített csipen futnia kellett.

Érdekes, hogy ezt a legelőször élesben éppen a 2017-es magyarországi futam szabadedzésén tesztelték és jól vizsgázott, vagyis működött.

– Sajnos nem lehettem ott, akkor csak egy zöldfülű gyakornok voltam egy nagy gépezetben, ott izgultam az angliai főhadiszálláson és persze mindent láttam online – meséli büszkén. Természetesen a főnöke, Richard Pattinson is figyelemmel kísérte az eseményeket és melegében gratulált is neki. Okkal, hiszen ezzel nagyon sok jövőben szerelési időt spóroltak meg.

Fontos mellékszál, hogy a magyar legény az angol egyetemen nulláról kezdte a programozást, s ebben egy szegedi barátja, az ugyancsak Imperialra, de másik szakra járó Kiss Csongor segített neki nagyon sokat.

A féléves gyakorlat végén, az utolsó tanév elkezdése előtt úgy búcsúzott a Mercedestől, hogy főnöke lobbizik azért, hogy a diploma után legyen egy szabad hely neki Brackley-ben. – Azért jó volt így elkezdeni a negyediket, nem jártam vissza hozzájuk, azt mondták, a diplomaszerzésre koncentráljak – mondja Dávid, hozzátéve, legközelebb csak februárban ment a Forma–1-es főhadiszállásra, immár éles állásinterjúra. Ez is ment, mint a karikacsapás, kapott is egy biankó szerződést, ami akkor élesedett, amikor megszerezte a diplomáját. Ez július elején meg is történt, éppen a Balaton Soundon kapta meg a hivatalos értesítést az egyetem sikeres befejezéséről. Diplomaosztója 2018 októberében volt, meglehetősen nívós helyszínen, a londoni Royal Albert Hallban.

Előtte azonban zsúfolt augusztust teljesített, két hét alatt kellett új lakást szereznie, új – ami használt – autót vásárolnia, és immár főállású alkalmazottként elintézni a munkába lépést. – Londonból Oxfordba költöztem, ami már csak 30 kilométerre van a munkahelyemtől. Nem sajnáltam otthagyni a világvárost, nekem a Szeged nagyságú az optimális méret – mondja. Vásárolt egy 8 éves benzines Ford Fiestát, ami várhatóan csak fél évig szolgálja majd. – A cégnél az a gyakorlat, hogy zsír új Merciket lehet igényelni jó fizetési feltételekkel, úgy, hogy a kocsit évente lecserélik egy teljesen újra – mondja Dávid, aki a Kecskeméten gyártott már nálunk is tesztelt A osztályú Mercedest nézte ki magának.

Utólag látja, milyen jól tette, hogy itthon, még 17 évesen megszerezte a jogosítványt. Később úgy besűrűsödött az élete, hogy erre sokkal nehezebb lett volna időt szakítania.

– A munka első napja olyan volt, mintha el sem mentem volna, mindenki megismert és kedvesen, segítőkészen fogadott. Dávid mostanában egy hőkamera szoftverét fejleszti, a 2x2x1 centis szerkezet már mind az akkor már világbajnok Hamilton, mind Bottas autójában benne volt a 2018-as szezonzáró Abu-Dhabiban rendezett futamán. – 2019-ben még több ilyen egységgel szeretnénk felvértezni az autókat. Sokat dolgoztam rajta megszenvedtem vele, de a végeredményt látva megérte – összegez.

Dávid mára révbe ért, lelkileg azonban nem volt könnyű neki 18 évesen Angliában egyedül kezdeni az új életét. – Miközben alapvetően a barátaim szerint is nyílt vagyok, Angliában az első években nagyon bezárkóztam. Sőt, lényegében csak harmadik tanévben gondoltam úgy először, hogy már szívesen megyek vissza – ismeri be, hozzátéve, ezt sokan nem merik elmondani. Meglepő az is, hogy jelenleg a munkába állás után nincsenek határozott hosszú távú céljai, egyelőre mindössze 2 esztendőre tekint előre. Ez arra a két évre korlátozódik, amíg a Mercedes bevett gyakorlata szerint még jobban figyelnek rá, mint kezdőre, hogy utána már önállóbban dolgozhasson. Akkor derül majd ki, lesz-e újratervezés.

Diplomamegtérülés

Az egyetem nem olcsó, összesen körülbelül 30-35 milliós befektetést igényel, persze ez változhat hely és egyetem függvényében - leginkább persze csökkenhet London és az intézmény színvonala miatt. Ennek a harmada megy az egyetemnek és természetesen felvehető diákhitelként - Angliában nem túl rossz feltételek mellett, nevezzük ezt Diákhitel 2-nek. – A maradék 2/3 a lakhatás és a saját magad ellátására szolgál – mondja Dávid, hozzátéve, az utóbbi fedezete is lehetséges kölcsönből – mondjuk Diákhitel 1-ből, de itt már jobban bele kell magát ásnia magát az embernek a dolgokba. Elismeri, ez a pénzösszeg szürreálisan sok, és a végzés után csak 8-14 év alatt teljesen meg teljesen. Azzal, hogy olyan kereset érhető el, ami az értékes és piacképes diploma nélkül nem lehetne valóság. – Így, hosszútávú befektetésként nézve, már másként hangzik – összegez Dávid.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....