Anyukám is érteni fogja – Autós munkaerőpiac átalakulás | Autoszektor

jövő

Anyukám is érteni fogja – Autós munkaerőpiac átalakulás

2018.06.19.

Mit tanuljon a gyerek, hogy 10 év múlva legyen munkája?

Aki nem vette volna észre, annak gyorsan elárulom, hogy éppen a 4. ipari forradalom kellős közepén vagyunk, már 2 éve tart és olyan szintű a fejlődés mértéke, hogy egyelőre nem akar véget érni. Mint minden ipari forradalom, ez is munkahelyek, sőt hosszabb távon szakmák megszűnését is okozza majd.

A mostani ipari forradalom a digitalizációról, a mesterséges intelligenciáról és az energiahatékonyságról, vagy alternatív energiaforrások hatékony felhasználásáról szól. Lapunk témakörében, az autózásban, közlekedésben ez az önvezető járművek rohamos fejlődését és elterjedését, illetve az egyre nagyobb számban megjelenő elektromos, vagy hibrid járműveket jelenti és persze nem szabad kifelejtenünk a járművek egymással, vagy az infrastruktúrával való kommunikációját sem.

Milyen fő változások lesznek?

Középtávon, vagyis 3-5 éven belül még nem fogunk drasztikus változást tapasztalni. Ahogyan a számok alakulnak, persze számíthatunk arra, hogy egyre több részben, vagy egészben elektromos meghajtású autó közlekedik majd, ennek megfelelően sűrűsödik majd a töltőhálózat lefedettsége és egyre többen kapnak észbe a javítóiparban, hogy tulajdonképpen nem értenek az „autókhoz”.

Hosszútávon, vagyis 5-10 éves távlatban elkerülhetetlen lesz, hogy robotizált járművek közlekedjenek közöttünk. Nem csak az autókra gondolok, hanem például a tömegközlekedési járművekre (figyelem, Budapesten a 4-es metró már most is vezető nélkül meg!) vagy kézbesítő – akár repülő – járművekre.

Eltűnő szakmák

A változásokkal néhány szakma feleslegessé fog válni, de ez a például javítóipart egyelőre kevésbé érinti majd. Most már azért jól látható, hogy nem fognak eltűnni a belső égésű motorok, ezek karbantartására, javítására és nem utolsó sorban gyártására továbbra is szükség lesz majd.

Az eltűnő szakmák leginkább a pénzügyi szektorban lesznek, de az energiaipar és az egészségügy sem „életbiztosítás” egy a tavalyi davosi Világgazdasági Fórumra készült tanulmány szerint. A közlekedésben a sofőrök maradnak majd először munka nélkül. Gyorsan követik majd őket például jegyellenőrök, forgalmi irányítók, diszpécserek.

Valószínűleg a személygépjárművek közül elsőként taxikat fogunk látni sofőrök nélkül közlekedni.

Milyen szakemberekre lesz szükség?

Sokkal érdekesebb téma, hogy milyen új állásokat teremt meg a 4. ipari forradalom. Míg becslések szerint világ 15 legnagyobb ipari országában az évtized végéig 7 millió munkahely megszűnik, 2 millió új létrejön.

Nem meglepő azoknak az iparágaknak a listája, amik szinte felszívják majd a munkaerőt 10 év múlva. Elsősorban a számítástechnikában, az IT területen lesz óriási igény a fejlesztőkre (itthon már évek óta erős munkaerőhiány van az ágazatban), úgyhogy programozónak továbbra is nagyon érdemes tanulni.

Hova iskolázzuk a gyereket?

Ami a közlekedést illeti, van néhány joker szakma, amivel nem tudunk melle lőni, ha pályaválasztásról van szó. Bár hazánkban nincs nyersanyag bányászat, az akkumulátorokhoz szükséges bányatevékenység biztosan nőni fog, egy bányamérnöki diplomát biztosan jól lehet majd hasznosítani. Ha már az aksiknál tartunk, ezek gyártásában is látni „némi” potenciált, sőt a területen rengeteg K+F munka vár még a tudósokra, úgyhogy ha valaki villamosmérnöknek tanul, nem jár rosszul.

Nem csak diploma van a világon

Az akkumulátorokat ontani fogja az ipar, de ezek újra hasznosításáról is gondoskodni kell, biztosan lenne ráció egy ilyen vállalkozás elindításában, a szakma megtanulásában. Aztán ne felejtsük el, hogy az akkumulátor csomagokat cserélni is kell majd valakinek.

Maradva a szűk témánál, a töltőhálózat pontjain is muszáj lesz karbantartásokat végezni, sőt újakat telepíteni, fenntartani azokat.

„Az adat az új olaj…”

Ezt Gerd Leonhard jövőkutató mondja és gyorsan hozzáteszi, hogy „…de az intelligens adat az új üzemanyag”. Ez a közlekedésben is igaz lesz. Az %g-n alapuló jármű-jármű, jármű-infrastruktúra kommunikáció során óriási adatbázisok keletkeznek majd, amelyeket kezelni, értelmezni és elemezni kell tudni, különben fabatkát sem érnek majd.

Átképzések

Ahogyan annak idején az orosztanárokat angoltanárrá, úgy nem sokára a motorszerelőket, villanymotorszerelővé, a lift karbantartót drónszerelővé fogját átképezni. Azok is jól járnak, akik puszta érdeklődésből autodidakta módon sajátítják el az új technológiák működését.

A témát hosszan lehetne folytatni, de gondolatébresztőnek talán ennyi is elég -  ha kezdenek eltűnni a megszokott szakmák, szólunk.

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.09.20
Az október eleji párizsi autószalont megelőzve a minap Budapesten is bemutatkozott a Lexus két....
2018.09.20
A Sanmina 6,7 milliárd forintból fejleszti tatabányai gyárát 2022-ig, a beruházáshoz a kormány 1,2....
2018.09.20
A Toyota továbbfejlesztette üzemanyagcellás tehergépjárművét. A nagyobb hatótáv mellett a Beta....
2018.09.20
Először készült a magyarok biciklizési szokásairól szóló nagy mintájú, átfogó kutatás, amelyet a....
2018.09.20
Dluhopolszky László Magyarországról küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2018.09.20
Business Intelligence szolgáltatásokkal lép piacra a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt.....
2018.09.20
2018-ban is sikerrel zárta a BMW Group Magyarország támogatását élvező SUHANJ! Alapítvány csapata a....
2018.09.20
A hannoveri Nemzetközi Haszonjármű Kiállításon bemutatkozó új Berlingo furgon számára tekintélyes....
2018.09.20
A SEAT roadshow kampánya Budapestre érkezett, aminek keretén belül a szakmai plénum is....
2018.09.20
 Négy gyermek halt meg és ketten súlyosan megsérültek, miután egy gyerekeket szállító teherbicikli....