Anyukám is érteni fogja - E-autózás pro és kontra 2. rész | Autoszektor
elekromos autó

Anyukám is érteni fogja - E-autózás pro és kontra 2. rész

2019.04.13.

Még mindig alapfogalmak az elektromos autók világából

Az előző rész tartalmából: röviden megnéztük, hogyan jutott el a világ a tisztán elektromos járművekig. Közösen rádöbbentünk, hogy az elektromos autók működését talán még kevésbé értjük, mint a hagyományos autókét. A motorként aposztrofált elektromos gép működését nagy vonalakban megismertük, és a teljesség igénye nélkül adtunk egy felsorolást, hogy mit ne keressünk az e-autókban. Ez a lista annyira vonzó, hogy ideállítom még egyszer:

Amit ne keressünk az e-autókban:

Nincs motorolaj, olajszűrő, levegőszűrő, tüzelőanyag szűrő, részecskeszűrő, kettőstömegű lendítőkerék, porlasztócsúcs, EGR-szelep, sebességváltó, üzemanyagtartály, közös nyomócső, turbófeltöltő plusz mindezek kapcsolódó alkatrészei is hiányoznak, no és motorzaj, meg helyi légszennyezés sincsen és ez még csak a műszaki része. Ma sort kerítünk néhány alapfogalom bevezetésére és az egy töltéssel megtehető távolságot a legnagyobb mértékben befolyásoló tényezők számbavételére.

Nem fokozatmentes, hanem váltómentes

Váltónak hívjuk, ami váltókarnak tűnik, azonban – ahogyan már említettük – az e-autóban nincsen váltó. Mivel a nyomaték egy villanymotornál minden fordulatszámon csaknem ugyanakkora (jó magas) ezért nincsen szükség váltóra. A hátramenetet sem egy fogaskerék közbeiktatásával oldják meg, hanem fordítva kapcsolják a feszültséget az elektromos gépre és máris az ellenkező irányba fog forogni.

Hűtés azért kell és ismerős lehet a 12V-os akkumulátor a többi újdonság

Ezzel el is felejthetjük a rettegett kettőstömegű lendítőkerék problémát, sőt, azok is megnyugodhatnak, akik az meghibásodó automataváltók horribilis javítási költségétől rettegtek.

Azért nem közvetlenül hajt a motor a kerekekre. Ezeknek a gépeknek magas a fordulatszámuk, ezért a kihajtás egy (kb.) felező áttételen keresztül valósul meg. Ez a hajtómű olajban fut, ebben tehát – ha nem is 15-20 ezer kilométerenként – kell majd olajat cserélni.

Villamos rekuperáció, azaz „visszatöltés”

Amíg a régebbi, hagyományos autóknál korábban egyszerűen elfékeztük (a súrlódás révén hővé alakítottuk) a mozgási energiát, a hibrid és az elektromos járművek fékezéskor megfordítják az elektromos gép működési irányát, tehát nem meríteni, hanem tölteni fogja az akkumulátort.

Ráadásul ugyanúgy, mint gázadásnál, töltéskor is szabályozható az intenzitás, vagyis a fékerő. Alapvetően a fékpedálra lépve is ezzel a módszerrel lassít először az autó – amíg az így elérhető fékezőerő elegendő, utána természtesen működésbe lép az üzemi fékrendszer is.

Egypedálos vezetés

A legtöbb elektromos autóban lehetőség van az úgy nevezett egypedálos vezetésre. Ezt azt jelenti, hogy a fékpedált elvileg nem használva is el lehet terelgetni ezeket az autókat. A programválasztó kart „fék” (általában B-betűvel jelölt) programba kapcsolva, ha nem nyomjuk a gázpedál, akkor a megfelelő mértékű rekuperáció fog működni – tehát az autó lassul és közben természtesen tölti az akkukat.

Onnan is tudhatjuk, hogy elektromos autóban ülünk, hogy "B" fokozat is van a váltón, illetve programválasztó karon

Azért írtam, hogy megfelelő mértékű, mert egyrészt a vezető néhány fokozatban állíthatja a rekuperáció erősségét, másrészt nem lesz ugyanolyan intenzitású a lassítás minden sebesség mellett. Az automatikus szabályzás gyárilag van az ilyen autókban, és például a gázpedált elengedve olyan finoman lassít álló helyzetig, mint Ms Daisy söfőrje.

Mitől függ, mennyit tudunk menni egy töltéssel?

A rövid válasz az, hogy mindentől. Az autózás bármilyen paraméterét megváltoztatva változni fog a megtehető táv. Néhány ilyen paraméter a vezető kezében van, néhány pedig adott, vagy változik, de nincs rá hatásunk.

A környezeti hőmérséklet az egyik legfontosabb tényező. Az akkumulátor kapacitása hidegben csökken, így rövidül a megtehető út. Hidegben pedig fűteni is szoktunk, az elektromos autók ezt is a nagyfeszültségű akkumulátor energiájával teszik. Ezért láthatunk elektromos autó sofőröket nyakig beöltözve: nem fűtenek, hogy tovább érjenek egy töltéssel.

Nyáron a meleg miatt a klímaberendezést szoktuk használni, de ahogyan egy belső égésű motoros autó többet fogyaszt, ha megy a légkondi, nincs ez másképpen az elektromos autónál sem.

Hyundai Ioniq 2017-ből. 280 km-es hatótávval hirdették, ha ennyit nem is, de azért kis odafigyeléssel biztosan tud 200 km feletti hatótávolságot (Fotó: Biró Csongor)

A vezetési stílusról nem is kezdek felesleges sorokat, az igazi „Anyukám” rovat olvasók úgyis túlvannak már a hypermiler sorozat összes részén.

A hatótávolság függ attól, hogy hegyvidéken, vagy sík terepen használjuk, hogy mennyire terheljük meg súllyal a kocsit. Nem csak a fűtés-hűtés, hanem minden egyéb komfort fogyasztó is áramot lop el. Aki sokat akar egy töltéssel menni, az nem fűti az ablaküveget, kikapcsolja az ülésfűtést, a rádiót, de még a fényszórót is, ha már nem kötelező.

Aki jól figyel, az ebben a részben már megsejthette, hogy az elektromos autózásnak is vannak hátrányai. Bár eddig inkább a pozitívok hangzottak el, a hatótávolság oltárán kikapcsolt fogyasztók már mindenkinek szimpatikusak. Következő részünkben átgondoljuk, hogy a szükséges körítés vajon kinek áll rendelkezésére, és felvillantunk néhány szempontot, ami alapján érthető, hogy miért terjed viszonylag lassan a villanyautózás.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....