Anyukám is érteni fogja – Kell centríroztatni a felnin lévő gumikat? | Autoszektor

Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja – Kell centríroztatni a felnin lévő gumikat?

2016.11.29.

Vajon megúszhatja-e a centrírozás költségeit az, akinek téli-nyári abroncsgarnitúrája is felnire van szerelve?

Ősszel és tavasszal is esedékes a téli gumik le és felszerelése autóinkra. A néhány héttel ezelőtti novemberi tél már sokakat elzavart a gumisműhelyekbe, de szép számmal akadnak autós társak, akik nem tették még fel a szezonális gumikat. Egy nagyon egyszerű teszttel próbáljuk kideríteni, hogy mennyivel költséghatékonyabb a felnire szerelt abroncsgarnitúra, mint az állandó gumicsere a meglévő keréktárcsákon.

Szerelem, szerelem

Mai alapvetésünk az a nézet, hogy ha a garázsunkban szépen eltároljuk a felnire szerelt gumikat, akkor azt magunknak áprilisban és októberben le tudjuk cserélni, így megspórolhatjuk a gumisnál hagyott 5-6 ezer forintokat minden szezonkezdetnél. Egyébként korábban már írtunk a téli gumiabroncsokról és a hozzá kapcsolódó legfontosabb tudnivalókról.

Ez a módszer a kerékcseréhez jó, de csak ha defektünk van...

Nos, a feltevés részben igaz. Megéri egyszer beruházni egy második kerékszettre, mert a gumik nem igazán szeretik, hogy szerelik őket, mármint felniről le és fel. A gumik két szélén belül futó acélgyűrűk minden szereléssel tágulnak, nyúlnak egy kicsit. Ez egy idő után ahhoz vezet, hogy a belső gumi nélküli abroncsok és a felni találkozásánál esetleg nem lesz már olyan tökéletes a zárás, és az autós azt tapasztalja, hogy lassan, de biztosan eresztenek a kerekek.

Kerekek várják a sorukat kiegyensúlyozáshoz

Nem csak műszaki szempontból előnyös, hogy két garnitúra komplett kerekünk van. Ha minden szezonban szerelni kell, az bizony plusz költséggel is jár. Egyrészt a le-fel szerelés díját kell megfizetni, másrészt a kerekek szerelés után mindenféleképpen ki kell egyensúlyozni, vagyis centríroztatni kell.

„R” kell bele, de nem Ferenc

A kerék kiegyensúlyozás idegen szóval így hangzik: centrírozás. A legtöbb autós – még szakmabeliek is- kihagyják az „R” betűt és simán centírozásnak nevezik a műveletet. Gondolom könnyebb így kiejteni, de ez a szó nekem inkább a kicentizni szinonimájának hangzik. Az igényes autós, most bólint és innentől a helyes idejen, vagy kicsit hosszabb magyar elnevezést használja. Köszönöm!

De mi ez a centrírozás? Miért csinálják?

Nagyon meglepő dolgot mondok, figyeljenek: A kerék egy forgó alkatrész. Amennyiben a teljes szerkezet (keréktárcsa és gumiabroncs) együttes tömegének súlypontja nem esik a szerkezet mértani középpontjába, akkor a kerék excenterként működik majd, vagyis forgás közben rázni fog, mint a villanyáram.

Az excenter szerkezetek nagyon jól jönnek minden olyan szerkezetben, ahol rezonálásra van szükség. Kicsiben ilyen a mobiltelefon rezgője, nagyban pedig ilyen az úthenger, amely az excenter forgatásából származó rezonanciával éri el a hengerelt aszfalt tömörítését.

A hengerek belül forognak az excenterek, hogy a rezgő mozgás tömörítse az aszfaltot

Nekünk azonban semmi szükség felesleges rázkódásra a kocsiban, ezért egy speciális berendezéssel megkeressük a kerék azon pontjait, ahová a megfelelő méretű súlyokat rögzítve a tömegközéppont a mértani középponttal esik majd egybe: ez a centrírozó gép.

Elég egyszer megcsinálni?

A centrírozás 1.300 és 1.700 forintos költséggel jár kerekenként, tehát egy (négykerekű) jármű esetében kb. 6.000 Ft-os költséget jelent csak a kiegyensúlyozás, ráadásul évente kétszer. Érthető tehát az a törekvés, hogy ez megspóroljuk, és érthető a kérdés is: elég-e egyszer megcsináltatni.

A válasz egyszerű: nem.

Ha belegondolunk, akkor egy kerék évente egyszer kerül felszerelésre. Az eltelő egy év kb. felében a kocsi fut néhány ezer kilómétert, miközben kátyúba hajtunk, járdára állunk fel, esetleg meg is ütjük a felnit, ráadásul még a gumi is kopik. Az év másik felében valahogyan eltároljuk az abroncsokat. Egyáltalán nem mindegy, hogy hogyan tárulunk, de bárhogyan is járunk el, a súlyozás óhatatlanul elmászik.

A felnin lévő abroncsok helytelen és helyes tárolása

A hajtás és a tárolás alatt a súlyviszonyok megváltoznak. Mivel nem tudtam, hogy milyen mértékben következik be, ezért – a cikk kedvéért – megkértem a szerelőt, hogy az egy éve kiegyensúlyozott téli kerekeimet előbb a rajta lévő súlyok eltávolítása nélkül mérjük le a centrírozógépen.

Ennyit mászott el egy év alatt

A mérés azt mutatta, hogy az egyik oldalra 10, a másikra 20 gramm súlyt kellene feltenni. Egyértelmű tehát, hogy a régi kiegyensúlyozás mára a múlté, valószínűleg a szezon végére ezek az értékek csak nőnének. Ezután természetesen a régi súlyokat leszedték, megkapta az új mérés szerint szükséges darabokat.

Kimondható tehát, hogy a centrírozáson nem lehet spórolni, azt minden felszerelés előtt el kell végezni!

Nyári kerekek téli álma

Ha már a tárolást említettük, érdemes hozzátenni, hogy a felniket és a gumikat jó, ha megtisztítjuk, mielőtt szakszerűen eltárolnánk őket. Nálam ez két lépésből áll: az első, hogy felnitisztító spray használatával kívül.-belül alaposan befújom a keréktárcsákat, majd magasnyomású mosóval, meleg vízzel tisztítom őket. Ezután egy vödör vízzel és szivaccsal megyek rájuk, majd hagyom őket megszáradni. A felnitisztító vegyszerrel óvatosan: ez egy maró hatású anyag, nem szabad, hogy a bőrre, ne adj Isten, szembe kerüljön. Vigyázni kell a fújással is, míg a felnit tisztítja, a gumi anyagot károsíthatja!

Tisztára!

A második lépésben, száradás után gumiápoló spray kezelés következik. Ez az anyag védi a gumit a környezeti hatásokról, plusz jótékony hatása pedig a szép szín. Ha ez a réteg is megszáradt, akkor jöhetnek a zacskók és a tornyozás.

Jön a tél

A téli felkészülés része a téli gumi felszerelése, de ne feledjük, hogy a fizika törvényit semmilyen gumiabroncs, elektronika és egyéb berendezés sem képes felülírni, hogy lassan kezdjük el magunkat is átállítani a téli körülményekre!

·         Ne várjuk meg az első havat a gumicserével, már idő van!

·         Szerezzünk be téli ablakmosó folyadékot – és ha már van, töltsük be!

·         Nézzünk rá az ablaktörlő lapátra – sok dolga lesz télen, ha nagyon kemény már, vegyünk újat

·         Vezessünk lassabban, óvatosabban, mert télen minden manőverhez több idő kell!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.02.27
A japán autógyártó modelljei 10 szegmensben nyertek díjat, összesítésben pedig a Toyota Camry....
2017.02.27
Több mint egy éves építkezési időszakot követően a koreai gumigyártó megnyitotta Technotrac....
2017.02.27
A Sebességkorlátozás jelzőtábla hatályáról egyértelműen rendelkezik a KRESZ: ..
2017.02.27
Az abroncssérülések ötöde lakott területen kívül következett be, ráadásul úgy, hogy minden....
2017.02.27
Annak a mintegy 120 ezer személyautó-tulajdonosnak, aki év végi évfordulóval kötötte újra kötelező....
2017.02.27
A C-Aircross mellett a terepjárós, összkerekes Spacetourer is látható less a jövő heti....
2017.02.27
Az újautó-eladások megugrása pozitívan hat a casco piacára is. 2016-ban átlagosan 78 000 forintért....
2017.02.27
A biztonságon spóroló autósok inkább téli gumival járnak egész évben, így jóval kisebb a kockázat....
2017.02.27
Jelentősen megnövekedett az ország útjain a kátyúk száma a rendkívüli hideg időjárást követő....
2017.02.27
Útfejlesztés miatt lezárják a pesti alsó rakpart egy részét hétfőn reggel 6 órától. Az útzár....