Anyukám is érteni fogja – Kell centríroztatni a felnin lévő gumikat? | Autoszektor

Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja – Kell centríroztatni a felnin lévő gumikat?

2016.11.29.

Vajon megúszhatja-e a centrírozás költségeit az, akinek téli-nyári abroncsgarnitúrája is felnire van szerelve?

Ősszel és tavasszal is esedékes a téli gumik le és felszerelése autóinkra. A néhány héttel ezelőtti novemberi tél már sokakat elzavart a gumisműhelyekbe, de szép számmal akadnak autós társak, akik nem tették még fel a szezonális gumikat. Egy nagyon egyszerű teszttel próbáljuk kideríteni, hogy mennyivel költséghatékonyabb a felnire szerelt abroncsgarnitúra, mint az állandó gumicsere a meglévő keréktárcsákon.

Szerelem, szerelem

Mai alapvetésünk az a nézet, hogy ha a garázsunkban szépen eltároljuk a felnire szerelt gumikat, akkor azt magunknak áprilisban és októberben le tudjuk cserélni, így megspórolhatjuk a gumisnál hagyott 5-6 ezer forintokat minden szezonkezdetnél. Egyébként korábban már írtunk a téli gumiabroncsokról és a hozzá kapcsolódó legfontosabb tudnivalókról.

Ez a módszer a kerékcseréhez jó, de csak ha defektünk van...

Nos, a feltevés részben igaz. Megéri egyszer beruházni egy második kerékszettre, mert a gumik nem igazán szeretik, hogy szerelik őket, mármint felniről le és fel. A gumik két szélén belül futó acélgyűrűk minden szereléssel tágulnak, nyúlnak egy kicsit. Ez egy idő után ahhoz vezet, hogy a belső gumi nélküli abroncsok és a felni találkozásánál esetleg nem lesz már olyan tökéletes a zárás, és az autós azt tapasztalja, hogy lassan, de biztosan eresztenek a kerekek.

Kerekek várják a sorukat kiegyensúlyozáshoz

Nem csak műszaki szempontból előnyös, hogy két garnitúra komplett kerekünk van. Ha minden szezonban szerelni kell, az bizony plusz költséggel is jár. Egyrészt a le-fel szerelés díját kell megfizetni, másrészt a kerekek szerelés után mindenféleképpen ki kell egyensúlyozni, vagyis centríroztatni kell.

„R” kell bele, de nem Ferenc

A kerék kiegyensúlyozás idegen szóval így hangzik: centrírozás. A legtöbb autós – még szakmabeliek is- kihagyják az „R” betűt és simán centírozásnak nevezik a műveletet. Gondolom könnyebb így kiejteni, de ez a szó nekem inkább a kicentizni szinonimájának hangzik. Az igényes autós, most bólint és innentől a helyes idejen, vagy kicsit hosszabb magyar elnevezést használja. Köszönöm!

De mi ez a centrírozás? Miért csinálják?

Nagyon meglepő dolgot mondok, figyeljenek: A kerék egy forgó alkatrész. Amennyiben a teljes szerkezet (keréktárcsa és gumiabroncs) együttes tömegének súlypontja nem esik a szerkezet mértani középpontjába, akkor a kerék excenterként működik majd, vagyis forgás közben rázni fog, mint a villanyáram.

Az excenter szerkezetek nagyon jól jönnek minden olyan szerkezetben, ahol rezonálásra van szükség. Kicsiben ilyen a mobiltelefon rezgője, nagyban pedig ilyen az úthenger, amely az excenter forgatásából származó rezonanciával éri el a hengerelt aszfalt tömörítését.

A hengerek belül forognak az excenterek, hogy a rezgő mozgás tömörítse az aszfaltot

Nekünk azonban semmi szükség felesleges rázkódásra a kocsiban, ezért egy speciális berendezéssel megkeressük a kerék azon pontjait, ahová a megfelelő méretű súlyokat rögzítve a tömegközéppont a mértani középponttal esik majd egybe: ez a centrírozó gép.

Elég egyszer megcsinálni?

A centrírozás 1.300 és 1.700 forintos költséggel jár kerekenként, tehát egy (négykerekű) jármű esetében kb. 6.000 Ft-os költséget jelent csak a kiegyensúlyozás, ráadásul évente kétszer. Érthető tehát az a törekvés, hogy ez megspóroljuk, és érthető a kérdés is: elég-e egyszer megcsináltatni.

A válasz egyszerű: nem.

Ha belegondolunk, akkor egy kerék évente egyszer kerül felszerelésre. Az eltelő egy év kb. felében a kocsi fut néhány ezer kilómétert, miközben kátyúba hajtunk, járdára állunk fel, esetleg meg is ütjük a felnit, ráadásul még a gumi is kopik. Az év másik felében valahogyan eltároljuk az abroncsokat. Egyáltalán nem mindegy, hogy hogyan tárulunk, de bárhogyan is járunk el, a súlyozás óhatatlanul elmászik.

A felnin lévő abroncsok helytelen és helyes tárolása

A hajtás és a tárolás alatt a súlyviszonyok megváltoznak. Mivel nem tudtam, hogy milyen mértékben következik be, ezért – a cikk kedvéért – megkértem a szerelőt, hogy az egy éve kiegyensúlyozott téli kerekeimet előbb a rajta lévő súlyok eltávolítása nélkül mérjük le a centrírozógépen.

Ennyit mászott el egy év alatt

A mérés azt mutatta, hogy az egyik oldalra 10, a másikra 20 gramm súlyt kellene feltenni. Egyértelmű tehát, hogy a régi kiegyensúlyozás mára a múlté, valószínűleg a szezon végére ezek az értékek csak nőnének. Ezután természetesen a régi súlyokat leszedték, megkapta az új mérés szerint szükséges darabokat.

Kimondható tehát, hogy a centrírozáson nem lehet spórolni, azt minden felszerelés előtt el kell végezni!

Nyári kerekek téli álma

Ha már a tárolást említettük, érdemes hozzátenni, hogy a felniket és a gumikat jó, ha megtisztítjuk, mielőtt szakszerűen eltárolnánk őket. Nálam ez két lépésből áll: az első, hogy felnitisztító spray használatával kívül.-belül alaposan befújom a keréktárcsákat, majd magasnyomású mosóval, meleg vízzel tisztítom őket. Ezután egy vödör vízzel és szivaccsal megyek rájuk, majd hagyom őket megszáradni. A felnitisztító vegyszerrel óvatosan: ez egy maró hatású anyag, nem szabad, hogy a bőrre, ne adj Isten, szembe kerüljön. Vigyázni kell a fújással is, míg a felnit tisztítja, a gumi anyagot károsíthatja!

Tisztára!

A második lépésben, száradás után gumiápoló spray kezelés következik. Ez az anyag védi a gumit a környezeti hatásokról, plusz jótékony hatása pedig a szép szín. Ha ez a réteg is megszáradt, akkor jöhetnek a zacskók és a tornyozás.

Jön a tél

A téli felkészülés része a téli gumi felszerelése, de ne feledjük, hogy a fizika törvényit semmilyen gumiabroncs, elektronika és egyéb berendezés sem képes felülírni, hogy lassan kezdjük el magunkat is átállítani a téli körülményekre!

·         Ne várjuk meg az első havat a gumicserével, már idő van!

·         Szerezzünk be téli ablakmosó folyadékot – és ha már van, töltsük be!

·         Nézzünk rá az ablaktörlő lapátra – sok dolga lesz télen, ha nagyon kemény már, vegyünk újat

·         Vezessünk lassabban, óvatosabban, mert télen minden manőverhez több idő kell!

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.05.25
Az autók egyre nagyobbak. Minden bizonnyal feltűnt mindenkinek, aki kicsit is figyelemmel követi az....
2018.05.25
 Az áruszállítás mintegy 6,5 százalékkal járul hozzá a magyarországi bruttó nemzeti össztermék....
2018.05.25
A Volkswagen Csoport és a hozzá tartozó márkák kiszállításai tovább emelkedtek április hónapban.  ..
2018.05.25
Severin Sikanja Szerbiából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.05.25
A rendőrség pénteken közleményben cáfolta, hogy a közlekedési jogsértések kiszűrésére használt....
2018.05.25
A Citroën bemutatja az új C5 Aircross SUV európai változatát, és ezzel folytatja a SUV-piacon....
2018.05.25
A Ford Mustang ikonikus négykerekű büszkén kezdhette a tavalyi évet, hiszen a világ legkelendőbb....
2018.05.25
A Bálna teraszán szervezett nagyszabású MINI Experience Day rendezvénysorozat keretében....
2018.05.25
A 2019. modellévi XF szedán kínálatát egy új, limitált kiadással bővítette a Jaguar. A 300 SPORT....
2018.05.25
Huszonegy több tonnás monstrum, járművenként több mint ezer lóerő, elképesztő száguldás és küzdelem....