Anyukám is érteni fogja! – Ki vagyok hangosítva? | Autoszektor

Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! – Ki vagyok hangosítva?

2015.09.01.

A vezetés közbeni mobilhasználatról bővebben

 Sok éve már, hogy mindannyiunk zsebében, retiküljében (vagy ki tudja hol) ott lapulnak ezek a lassacskán mindentudó készülékek. Ma már talán nem is a telefonálás az elsődleges funkció, hiszen annyi minden be van már építve az okostelefonokba, hogy lassacskán nélkülözhetetlenné váltak, vannak olyanok, akik egyenesen függői az információknak, a mobil, mint egy köldökzsinór csüng rajtuk.

A szabályozás viszonylag gyorsan lekövette a technika fejlődését. Pontosan 1998. január 1-én került a KRESZ-be a mobilhasználat tiltása, ott figyel mindjárt az első részben, (pontosan a 3. paragrafus 2. bekezdésében) hogy

A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben - ideértve a forgalmi okból történő megállást is - kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat.

Mit jelent ez pontosan?

Legtöbbünk a teljesen klasszikus értelemben vett gépkocsival közlekedik, vagyis ránk az vonatkozik, hogy ha nem állunk éppen az autóval, akkor nem lehet a kezünkben a mobil. A motorosoknak még álló helyzetben sem engedélyezett, hogy kézbe vegyék a telefont.

Éppen ezért én minden alkalommal megkérdezem, hogy ki vagyok-e hangosítva, ha azt hallom a vonal másik végéről, hogy vezetés közben hívtam fel az illetőt - miattam aztán nehogy koccanás legyen a vége!

15 éve még így nézett ki egy gyári autótelefon, ma már sokkal olcsóbb és a legtöbb esetben a rádióba integrált, vezetéknélküli technológiát alkalmazó eszközről van szó

Rosszul csinálod

Azt ugyebár semmi sem tiltja, hogy kihangosítóval beszéljünk telefonon. Ezt a dolgot sokan értelmezik úgy – miközben maguk is tudják, hogy ez nem megoldás – hogy a készülék beépített kihangosítóját használják, de a telefont így is kézben tartva emelik a fejükhöz. A szabály ugyanaz, mintha a fülünkre szorítanánk, ez nem más, mint egy pofon annak a bizonyos SZ-betűsnek…

Persze sokan ezzel sem törődnek. Most pedig következzen egy teszt. vagy elhiszik nekem, hogy valódi tesztet csinálok vagy sem, az eredmény lesz a lényeg. Van itt az irodaházban egy kis tetőrész, ahová ki lehet menni. Ki is megyek a fényképezőgépemmel és várok az első sofőrig, aki telefonál. Most 13 óra 46 perc van. Lássuk!

3 perc…

Az irodai tető egy kereszteződésre néz. Három lámpaváltás ment le és meg is lett a piros autóban érkező hölgy. Szerencsére a bal kezében fogja a mobilt, így jól kivehető a dolog. Nem retusálok rajta semmit, azt hiszem, nem sértek személyiségi jogokat, maximum saját magára ismerhet rá, az „elkövető”.

A 15. érkező jármű vezetőjét kaptam lencsevégre

Ami a telefonálás azonnali hatásait illeti annyi biztosan igaz, hogy az, aki telefonál, lefoglalja agyi kapacitásainak jelentős részét. Emiatt nem tud a megszokott sebességgel reagálni a forgalmi eseményekre: nem indul el időben a zöld jelzésnél, áthajt az erősen sárguló lámpán, a foglalt kéz miatt nem tudja kitenni az irányjelzőt. Számba vehetjük az is, hogy a foglalt kéz miatt túl bonyolultnak találja a szükséges mozdulatsort és leegyszerűsíti, vagy egyenesen ki is hagyja azt.

Ami előbb-utóbb bekövetkezik

A történet persze fiktív, de így is lehetett volna: Volt ügyfelem hívott a múlt héten. Átküldött egy balesetről néhány fotót. A felesége a kanyarodó főutat elhagyta volna, de azon éppen jöttek "szembe". A dologból sajnos ütközés lett, de szerencsére személyi sérülés nem történt.

Nem sok maradt a Peugeot első futóműjéből

Kérdezgettem az eset körülményeiről, mire nagy nehezen megtudtam, hogy a vétkes sofőr telefonált az autóban, persze mindenféle kihangosító nélkül. A baleset szaldója egy gazdasági totálkáros Peugeot, és egy jelentősebb összeget képviselő javítást igénylő Mazda.

De nem csak ennyi

A Mazda sofőrjének biztosítási bónusz besorolása azonnal két fokozatot ugrik vissza, tehát az elkövetkezendő két évben biztosan több lesz a KGFB díja. Több díjra több baleseti adó rakódik, szóval érezhető lesz a változás. Ráadásul éppen a családi nyaralás előtt ütköztek a kombival, tehát a nyaralásra másik autót kellett bérelni, ami ismét egy mélyebb zsebbe nyúlás. A Mazda-n nem volt CASCO biztosítás. Egy első lökhárító és egy xenon lámpa biztosan kell bele, de további dolgok derülhetnek ki, ha megbontják a kocsit.

Számoljunk

A biztosítási díjkülönbözet biztosan kiad vagy 15.000 forintot, nem is beszélve arról, hogy baleset nélkül tovább gyűlt volna a bónusz, ami még olcsóbbá tette volna a kötelezőt. A kocsit saját költségen meg kell javítani, ami ha csak az azonnal látható károkat vesszük figyelembe sem fog megállni 300.000 forint alatt. A cserekocsi bérlése egy hétre legyen mondjuk 70.000 Ft. Az annyi mint 385.000,- Ft, ha mindent szűken számolunk. Igényesebb javításnál simán átléphetjük a félmilliót, és akkor még nem is beszéltünk, arról a sok vesződségről, idegeskedésről, az ügyintézésre fordított időről és általában az egész hercehurcával járó bosszúságról.

Egyszerű és olcsó megoldás lehet a napellenzőre csiptethető kihangosító

Ezzel szemben

Kezdjük a tetején! Ha márkás, igényes kihangosítót szeretnénk az autónk rádiójához illeszteni, akkor a drágább helyeken is kijövünk 50.000 forintból. Ez nem csak kihangosító, hanem külön kis képernyővel rendelkező készülék, az árban pedig a beszerelés is benne van. Még mindig ragaszkodva a márkanevekhez, de kicsit lejjebb kacsintva választhatunk a napellenzőre rögzíthető, saját akkumulátoros kivitelek közül is. Ezek a típusok külön szerelést nem igényelnek, a készülék pedig 20.000 forint környékén gyakorlatilag teljes megoldást nyújt. Ha pedig el tudjuk engedni, hogy márkás kihangosítónk legyen, akkor az ismeretlenebb márkanevek vezeték nélküli megoldásai már 7000 forinttól elérhetők.

Nem is nehéz a döntés

Kicsit azon gondolkodom, hogy tényleg külön cikk kell erről? Hogy az ilyesmit nem lehet egy felelősen gondolkodó (és persze szabálykövető) vezetőnek magától átgondolnia? Aki esetleg lusta lett volna pro és kontra átgondolni a kihangosítóba való beruházást, annak beszéljenek a fenti csupasz számok.

Egy esetleges – a telefonálás miatt létrejött baleset – költségei egy nagyságrenddel mindenképpen meghaladják a kihangosító készülék árát, úgyhogy ezen nincs is mit gondolkodni. Azoknak, akik a büntetéstől félnek pedig elmondható: elég, ha csak egyszer szúrja ki a rendőr, vagy az új, mindent tudó kamerája, hogy telefonálunk, a büntetés összege valószínűleg elég lett volna kihangosítóra, vagy kettőre...

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....