Anyukám is érteni fogja – Le ne essen az emelőről! | Autoszektor

emelés

Anyukám is érteni fogja – Le ne essen az emelőről!

2019.06.27.

Tudta Ön, hogy még egy autó megemeléséhez is külön vizsga kell?

Éppen két éve jelent meg egy cikkünk Mesél a szerviz – Soknak találod az óradíjat? címmel, amelyben tételesen, de sajnos még mindig a teljesség igénye nélkül soroltuk fel azokat a költséghelyeket, amikkel egy járműfenntartó tevékenységet végző vállalkozásnak (értsd: autószerviznek) foglalkozni kell.

A cikk több mint 20.000 olvasóhoz jutott el eddig és szokatlanul sokan, 280-an fejezték ki tetszésüket, vagy egyetértésüket a legnépszerűbb közösségi oldal erre szolgáló gombjának megnyomásával.

Életek múlhatnak a szakszerűtlen emelésen

Ma sok költség közül találomra az autóemelők kezeléséhez szükséges feltételeket emeljük ki.

Külön vizsgához kötött

A szervizekben használatos emelők többfélék lehetnek, a leggyakrabban fixen telepített kétoszlopos csápos emelővel, ollós emelőpaddal, vagy négyoszlopos emelőkkel találkozunk. Bármily furcsa is, egészen a legutóbbi időkig a járműszerelők szakképzése nem tartalmazta az emelőgépek kezelését, úgyhogy ezeket a berendezéseket kizárólag külön, az Országos Képzési Jegyzékben (OKJ) szereplő szakképesítéssel lehetett kezelni.

Részemre az ügyben az egyik legnevesebb képzési hely vezetője, ifj. Orbán Sándor adott részletes tájékoztatást.

A szükséges OKJ-s képzettség

A jogszabály az ilyen gépek kezeléséhez a 32 582 02 számú képzést írja elő, amely azonban egy tág értelmezés: Építő- és anyagmozgató gép kezelője. A tanfolyamban először úgy nevezett szakmairányt kell választani (Emelőgépkezelő (kivéve targonca)), amely két előírt modult tartamaz (gépkezelő általános ismeretei és emelőgépkezelő speciális feladatai)., a tanfolyamon belül pedig szakosodni kell a javítóiparban előforduló emelőgépekre.

Pénzbe, időbe kerül

A szakember szerint az aktuális piaci díjak 50.000 Ft körüli tanfolyam árból, és a kb. 25.000 Ft-os vizsgadíjból tevődnek össze. Egy-egy tanfolyam időben kb. hónapot vesz igénybe. A díj és a szükséges idő természetesen akkor érvényes, ha rögtön az első vizsga sikerül…

2018-ban külön is ellenőrizték a szervizeket

A Pénzügyminisztériumban működő Foglalkoztatáspolitikáért és Vállalati Kapcsolatokért felelős államtitkárság alatt található a munkaerőpiacért és vállalati kapcsolatokért felelős helyettes államtitkárság és ezen belül találjuk a Munkavédelmi Főosztályt.

1,6 tonna alatt mászkálnak

Ez a főosztály felelős országosan az előre megtervezett munkavédelmi ellenőrzések lefolytatásáért. Legutóbb 2018-ban szerepeltek az emelőgépek kiemelten az ellenőrzési tervben, ami egyébként egyáltalán nem titkos, az éves terveket az ellenőrzési időszakot megelőzően közzéteszi a minisztérium.

Az általam a neten talált jelentés szerint 2018. első három negyedévében összesen 10.701 ellenőrzése végeztek, ebből 7.946 esetben találtak munkavédelmi szabálytalanságot, ez csaknem az esetek háromnegyede.

A leggyakrabban előforduló mulasztások között a 9. helyen végzett az emelőgép üzemeltetési szabályok megszegése, egészen pontosan 1.639 szabálytalanságot tártak fel, 2,9%. Amikor azonban intézkedni is kellet az emelőgépekkel összefüggő eljárások az összes eljárás 10%-át tették ki, ami első nem látszik nagy számnak, de ha megnézzük mennyire szerteágazó volt ez az ellenőrzés, máris más lesz megítélése.

A jelentés kiemeli: „A gépkezelői jogosultság hiányában (nem megfelelő képesítés miatt) történő munkavégzés legtöbbször az anyagmozgatással, raktározással kapcsolatban merült fel (emelőgépek, targoncák jogosulatlan használata).”

Nem kell elvesznünk a jogszabályokban

Bevallom nem volt egyszerű ilyen röviden összefoglalni a lényeget, de nem is kell ennyire bonyolult kutatómunkát végeznie annak, aki például emelőgépet szeretne telepíteni és üzemeltetni. A hatósági munkától elkülönítetten működtetett Munkavédelmi Információs és Tanácsadó Szolgálat áll rendelkezésre a témában adódó kérdésekben, ahol a vizsgált időszakban 257 alkalommal kérdeztek emelőgépek témakörben. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy minden munkanapra jutott legalább egy emelőgép témájú tájékoztatás kérés.

"Ranger in danger"...

És ha leesik egy autó az emelőről, akkor mi van?

Persze ez a dolog egy „worst case cenario”, azaz a lehető legrosszabb kimenetelre való gondolás, hiszen egy ilyen esetben minimum megsérül a megemelt autó, de az is lehet, hogy személyi sérülés is bekövetkezik.

Sok mindent vizsgálnak ilyenkor, így amellett, hogy az emelő műszaki megfelelősségét kell nézni, természetesen megvizsgálják, hogy ki emelte meg a kocsit. És jaj annak a munkáltatónak (no meg a munkavállalónak is), aki a megfelelő képesítés hiányában dolgozott autóemelő berendezéssel. A büntetés mértéke innen már csak attól függ, milyen mértékű károkozás történik.

Egy a sok közül

A fentiekben taglalt szabály csak egy, a csaknem 300, a járműfenntartó tevékenységet végző vállalkozásokra érvényes regulák közül. Nem egyszerű tehát a szervizek élete, gondoljunk erre is, amikor sokalljuk az elkért javítási összeget!

Egyébként így esnek le a kocsik az emelőről… a videómegosztón a „car lift fail” kifejezésre érdemes rákeresni.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
Rendkívül izgalmasan alakul a rali-vb szezon második aszfaltos versenye, ugyanis még Ogier is....
2024.04.20
Megközelítette az 1500-at a hazánkban a tavaly eladott kínai autók száma és ebbe nem számoltuk bele....
2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..
2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....