Anyukám is érteni fogja - Még egyszer megvettem az autómat | Autoszektor

felújítás

Anyukám is érteni fogja - Még egyszer megvettem az autómat

2019.07.29.

Kisebb lakatosmunkának indult, restaurálás lett belőle: Megéri?

Amikor már a családi kertipartin, az autó mellett állva, megkérdezi a sógorod, hogy „Ennyire rozsdásodik az autó?”, akkor az már a ciki kategória, valamit tenni kell! Ez egy tanmese lesz arról, miért nem szabad közel 20 éves autókkal kínlódni, és miért csinálják, csinálom mégis…

Öt évvel ezelőtt egyszer már körbementek rajta

Amikor a 2014-ben a kéthetes toszkán körutunkra készültünk, bele kellett kalkulálnom az útiköltségbe, hogy az itt-ott rozsdásodó, körben néhány helyen horpadt, fénysérült autót rendbe kell tenni. Mégse úgy menjünk már keresztül Európán, hogy azt gondolják, na, itt vannak a csóró magyarok a 15 éves, bontószökevény Mercijükkel.

Mert hiába örvendett (akkor is) kiváló műszaki állapotnak az E-osztály, tartalomhoz elengedhetetlen a forma is. Akkoriban egy Subaru mellett guggoltam éppen, amikor feltűnt, mennyire gyönyörű a felni fényezése. Kérdeztem állapotfelvétel közben a tulajdonost, hogy ezt ki fényezte, mert rá szívesen rábíznám az én autómat is.

2014-ben ez lett a végeredmény (Fotó: Rusznák Gábor)

Így kerültem el Szentmártonkátára, ahol Zoli és Lala, a fényező és lakatos elvállalták, hogy kijavítanak minden kisebb-nagyobb hibát a kocsin, majd a tetőlemez kivételével körbe fényezik a Mercedes-t. Volt is nagy öröm a 300.000 Ft-os kiadás után, és a megszépült autóval felejthetetlen élményben volt részünk Toszkánában.

Telt-múlt az idő

Az a bizonyos vasfog pedig rendületlenül dolgozott, mígnem a legneuralgikusabb részen, a hátsó sárvédőn ismét megjelent egy kis pörsenés, amely minden kétséget kizáróan jelezte, hogy a folyamat újra indult.

Ezen kívül a szervizemben is jelezte a szerelő, hogy vannak gondok az alvázon, érdemes lenne lassan megcsináltatni. Megint eltelt néhány hónap és a felpúposodott rész egyre nagyobb lett a sárvédőn. Ekkor hívtam fel Zolit, hogy újra munka lenne a kocsival, de ő közölte, bezárta a műhelyt, nem vállal már semmit. Kértem, - mit kértem, könyörögtem neki – hogy ezt az egyet még vállalja el, de ő hajthatatlan maradt.

Nem innen indultunk, ezt "megkorongotzák"

Más megoldás, más mesterek után kellett néznem. Megbízható, minőségi, jó lakatost és szépen dolgozó autófényezőt kellett találnom, ami ma szinte lehetetlen. A minőségi munkaerő nagy része már nem itthon dolgozik, a maradék lelkiismeretes műhely pedig annyira tele van munkával, hogy egyszerűen nem győzik csinálni. Ajánlásra mentem egy pestkörnyéki lakatosüzembe, ahol februárban május elejére kaptam időpontot.

És az autót leadtam

Szakadó esős napon, május 6-án elköszöntem az E-osztálytól, vagy ahogyan a családban is ismerik, a Kapitánytól. A lakatosműhely vezetőjének a lelkére kötöttem, hogy fényképekkel dokumentálja a munkafázisokat, megígérte.

Ív kivágva, doblemez lecsiszolva

Három nap múlva jöttek az első hírek, romokban van a doblemez a hátsó sárvédő elem mögött, a küszöb hátsó része pedig szintén szétnyílt már a korróziótól. Ki kell pótolni a doblemezt, a küszöbhöz pedig javasolja megvenni a teljes küszöb elemet, mert a pótlás abból lesz minőségi.

Féltem, hogy a másik oldalon – bár, rozsdásodás ott kívülről még nem látszott- ugyanez lesz. Bejött, megvették a másik oldalra is a javítóívet és a küszöböt is. Még jó, hogy volt már két küszöbelem, aminek a hátsó részét felhasználták, mert kibukott, hogy a küszöbök első része is tönkrement már, azokat is pótolni kell.

Jobb küszöb hátsó része kifordítva - ekkor rendelték a jobboldali küszöböt

A bal első sárvédőt sem lehetett megmenteni, jó minőségű, utángyártott elemet vásároltunk rá. Amikor leszerelték, látták, hogy a bal első doblemezen is jelentős mértékű a korrózió. Drótkoronggal megtisztították és akkora lyukak tátongtak rajta, amin egy nagyobb egér is könnyű szerrel közlekedhetett volna, lehet közlekedett is.

Ott a lyuk, sajnáljuk!

A padlókárpit felszedése után kezdődött az igazi műhely-horror. Az első taposóknál, mindkét oldalon ki lehetett látni a rozsda miatt szétrepedt padlólemezen. A baloldalon hosszában szétnyílt a lemez. Mire a rozsdamentes részig lemunkálták a fémet, egy Kis-Balaton méretű nyílást kellett pótolni.

Lyuk betömve!

Fényezés

Az alapos előkészítés után a csomagtér fedél, a tetőlemez és a motorház fedél kivételével körbe fényezték az autót. Ezzel párhuzamosan a műanyagos javítgatta a hátsó lökhárítót és a jobbos küszöbburkolatot, a lakatosműhely pedig megrendelte a szükséges patentokat, lökhárítórögzítő elemeket.

Az őrület küszöbén (emelési pont helyreállítva, jöhet a pótlás)

Két hét múlva érkezett vissza a műhelybe az autó, ahol ezután láttak neki a teljes üreg- és alvázvédelemnek. Három liter üregvédőt és négy liter alvázvédőt vittek fel a felületekre.

74 nap

Július 19-én pénteken délután aztán elérkezett a várva várt átadás-átvétel. 74 nappal azelőtt én egy kívülről alig láthatóan rozsdásodó autót adtam le, amelyről időközben kiderült, hogy rettenetesnél kicsivel rosszabb állapotban van. Megállni nem lehetett. Az ilyesmit félbehagyni nem lehet. Vagy megcsináljuk teljesen, vagy inkább sehogy sem.

Így nézett ki a feltárt doblemez bal elöl - ekkor már felhagytam minden reménnyel

Nem „eladásra megy” jeligére adtam be, hanem eltökélt szándékomban van még minimum 2-3 évig használni ezt az autót, annál is inkább mert nem kevés pénzt költöttem már eddig is arra, hogy a műszaki állapota kifogástalan legyen.

Mennyibe került?

Nem került, hanem fájt! A beszerzett alkatrészekkel (két küszöb, két javítóív, egy sárvédő), a felhasznált anyagokkal (alváz- és üregvédő szer, pótló lemezek, stb) fényezéssel, lakatosmunkával együtt 867.600,- Ft volt a számla legvége.

A fényező műhelyében

Ez az autó jó, ha éppen ennyit megért mielőtt leadtam és most sem tud ennyivel többet, tehát kijelenthetjük, hogy ebből a szempontból ablakon kidobott pénz volt a javítás. De nem ebből a szempontból nézem!

A 2001-es E-osztály műszaki állapota gyakorlatilag kifogástalan. A kocsi tágas, erős, takarékos, automata, és most már újra gyönyörű is. Mit kellett volna csinálnom? 800-ért eladni és gondolkodni valami másban? Sajnos a márkához és a mérethez ragaszkodom. A Kapitányhoz hasonló kálváriát újra kezdeni egy 8-10 éves modellel bolondság volna: ma már nem vennék 5 évesnél idősebb használt autót.

A fényező udvarán fújás előtt...

Gyors piackutatást végezve, az 5-7 éves dízel E-osztályok 5,5 milliótól indulnak. Honnan tegyek az eladásból származó 800 ezer mellé még 5 milliót? Akkor már inkább egy ilyen mértékű restaurálás és újra van nagy és szép családi autónk.

...és után

Ne próbálják utánam csinálni

Ahhoz, hogy egyáltalán megtaláljuk az értelmet, a gazdasági rációt egy ilyen javításban, tudni kell mit kapunk a végén. Talán, hangsúlyozom talán egy nagy Mercedes-nél megéri ennyi pénz áldozni az életben tartásra. De ehhez is az kellett, hogy tisztában legyek vele, a kasztnin belül a gépészet szinte tökéletes állapotú. Teljesen nyilvánvaló, hogy egy Daewoo Kalos ilyen mértékű megjavíttatása minden szempontól értelmetlen. Kétségtelen, hogy ha egyébként hengerfejes lett volna a kocsi, vagy megint szívósor csere előtt állnánk, akkor sem szabad belefogni hasonló költekezésbe.

Én megtettem és már nem bánom, mert ezt az autót egyszerűen szeretem. Szeretem.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.12.09
Európa még alig ocsúdott fel az első világháború okozta sokkból, amikor 1919. október 9-én....
2019.12.09
A Kamaz megkezdte a teszteket saját fejlesztésű önvezető teherautóival. A Kamaz-4308 típusú, vezető....
2019.12.09
Sergey Velmozhko Ukrajnából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.12.09
Tokiói Olimpia és Paralimpia Szervezőbizottsága (Tokió 2020) bemutatta azoknak az autónak a....
2019.12.09
A Peugeot idén harmadik alkalommal rendezte meg drónfilm-fesztiválját. Az alig néhány éves múlttal....
2019.12.09
Magas szén-dioxid-kibocsátású autókkal járnak a német kormánytagok a Deutsche Umwelthilfe német....
2019.12.09
Egy szolgálatból hazafelé tartó rendőr figyelt fel a gyanús járművekre. Az esettel összefüggésben....
2019.12.09
Sokat hallani manapság a Volkswagen-csoport elektrifikálódásáról, mondhatni mindenki tudja, hogy....
2019.12.09
A United Airlines amerikai légitársaság 50 új Airbust rendelt 7 milliárd dollár listaáron. Az....
2019.12.09
Az ENSZ madridi klímakonferenciája előtt a müncheni központú vállalatcsoport az autógyártók közül....