Anyukám is érteni fogja – Megengedett spórolás | Autoszektor
gumiabroncs

Anyukám is érteni fogja – Megengedett spórolás

2018.04.20.

Itt a téli gumi lecserélésének ideje, de hogyan lehet ezzel spórolni és hogyan nem?

Nagyon lassan, de azért idén is csak megérkezett a tavasz. A tél beállta előtt mindig sokszor beszélünk a téli gumiabroncsok felszerelésének esedékességéről és szükségességéről, viszont tavasszal kevés szó esik a nyári abroncsokra való átállásról.

Megvan az oka

A téli gumik használata a biztonságosabb téli autózás egyik záloga. Természetes, hogy havazásban is szeretnénk, ha autónk a lehető legnagyobb tapadással rendelkezne. Ilyenkor az autós újságok, TV-s magazinok – még nem feltétlenül autós műsorok is – programba veszik a témát.

Nyári gumik várnak felszerelésre egy műhelyben

Az ok, amiért tavasszal nem beszélünk a nyári gumikról az az, hogy ilyenkor inkább előnyére változik a tapadási viszony és a meleg időben téli gumival való közlekedés nem feltétlenül vétek a közlekedésbiztonság ellen. Annál inkább vétek a pénztárcánk ellen, de adott esetben még spórolhatunk is.

Ez csak elsőre ellentmondás

Nézzük először azt az esetet, amikor valaki például egy első szezonos téli gumit nem cserél le tavasszal. Unalomig ismételtük már, hogy a téli gumiabroncsok (és általában minden gumit tartalmazó alkatrész: fékcsövek, bakok, és így tovább) 6 éves korukig használhatók. Ennek az az oka, hogy a gumi szerves anyag, így öregszik. Veszít a nedvességtartalmából, szilárdsági-, rugalmassági jellemzői megváltoznak. Elég csak egy régi ablaktörlő lapátra gondolni, ami siklás helyett csak pattog a szélvédőn.

Viszonylag jó állapotú téli abroncs a centrírozó gépen - nem érdemes fent hagyni

Ha egy – az előző bekezdés szerinti példában vett – még jó minőségű téli abroncsot fent hagyunk a kánikulára, akkor a napsugárzás miatt a gumi rugalmasságát hideg időben biztosító szilícium-oxid (rövidebben szilikát) tartalom csökken a gumi anyagában, így a következő télen már koránt sem marad annyira rugalmas, mint újkorában volt.

Ha ez még nem lenne elég, akkor – pontosan a téli gumi keverékének tulajdonságai miatt – melegben jelentősen „felpuhul” majd az abroncsunk. Ez kiváló tapadást biztosít a kerekeknek, ugyanakkor extrém mértékű kopást is eredményez. Gondoljunk csak a versenyautók speciális, puha keverékű abroncsaira, ahol néhány versenykör alatt is képes jelentősen elkopni a felület. Igaz, hogy nem néhány kör, de egy forró nyár alatt biztosan nekünk is sikerül lenullázni a téli gumit.

Ez tehát az anyagi csőd, hiszen akár egy nyári szezon alatt is tönkre tehetünk egy akár 6 éven át is használható abroncsot.

Mikor lehet spórolni?

A téli abroncsokkal a nyári gumijaink megvásárlását lehet egy évvel kitolni. 5-6 évente tehát eljön a téli gumiabroncsok cseréjének ideje. Ez alapesetben úgy néz ki, hogy tavasszal lekerül az elkopott és/vagy elöregedett kerék, amit általában ott is hagyunk a gumisműhelyben.

DOT: 3613, tehát 2013-as (36. heti) gyártású a gumi, 5 szezont teljesített, a 6. már nem fog menni

Kevesen ragadják meg az alkalmat, hogy ilyenkor a kopott téli abroncsokkal csinálják végig a nyári szezont, pedig van benne ráció. A téli abroncsok nyáron is jól teljesítenek, csak a fent említett okok miatt gyorsan kopnak. De hát kit érdekel az extrém kopás, ha egyszer úgyis a kukába kerülnek hamarosan.

A rendelet a járműre való megfelelő méret mellett csak annyit ír elő, hogy a profilmélység 1,6 mm-nél ne legyen kevesebb. Mivel a téli üzemben az általános szabály a minimum 4 mm-es mintaárok mélység, ezért feltételezhető, hogy a nyári szezon elején az utolsó telüket futó abroncsok ezt még simán hozzák.

Néhány mikrorepedés utal az öregedésre, de a kép közepén látható (4 mm-es téli) kopásjelzőt még nem érte el - ezt a nyarat még lefutja

Tehát ha éppen most kellene nyári gumiszettet vásárolnunk, akkor azt elhalaszthatjuk jövőre, mert a téli gumik simán teljesítik a követelményeket akár az egész szezonban.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....