Anyukám is érteni fogja – Új autóban gondolkodsz? Akkor húzzál bele! | Autoszektor

Új autó

Anyukám is érteni fogja – Új autóban gondolkodsz? Akkor húzzál bele!

2019.09.21.

Mi történik az új autók piacán? Mi az a WLTP2 és milyen hatással lesz az árakra?

Elég jól hasít a hazai, meg persze az európai új autó eladás. Itthon a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) augusztusban kiadott 2019-re vonatkozó éves becslése 160.000 db új személygépjármű forgalomba helyezését prognosztizálja. Ebből (ténylegesen) augusztusban 15.618 új kocsi talált gazdára a nyár utolsó hónapjában.

Ennyire jól állunk, vagy van valami más is a háttérben?

Több szakértő elmondta az utóbbi hetekben, hogy a járműipar újabb recesszió előtt áll és ennek oka nem csak az előző pénzügyi válságot követő konjunktúra kifutása, hanem a most az EU-ban bevezetés előtt álló WLTP2 szabvány, amely egyebek mellett kimondja, hogy az egyes járműgyártók által forgalomba helyezett járművek kibocsátása átlagosan nem haladhata meg a 95 g/km-es CO2 értéket. (A WLTP korábbi hatásairól itt olvashat.)

Golf flottát mérnek egy tesztközpontban

Ezt jelenleg egy gyártó sem tudja, jellemzően 100 g/km érték felett állnak. A felkészülést megkezdték a gyártók, de mi legyen a legyártott motorokkal és a már kész autókkal, ezeket muszáj értékesíteni, hiszen az új szabályozás kegyetlen magas adókkal bünteti azokat a járműveket, amelyek a meghatározott szint felett vannak. Minden gramm, amellyel az adott norma felett van a jármű €95,- adót von maga után. Minden egyes eladott jármű tekintetében természetesen.

Sietni is kell, hiszen a raktáron lévő autókat nem is lehet majd forgalomba helyezni az EU-ban, ha nem teljesítik a követelményeket. Úgyhogy jönnek az akciók, a kiárusítások, hiszen „all must go”, mindent el kell adni.

Hogy lehet, hogy a kisautók tűnnek el ennek hatására?

Ez egy elég furcsa előrejelzés, hiszen az tűnne logikusnak, hogy a nagy, benzinfaló szörnyetegeket kell kivenni a kínálatból, ez azonnal lecsökkenti a flotta kibocsátási átlagát. Persze csökkenni fog a V8-as autókínálat is, de érdemes megnézni egy másik szempontból is a kérdést.

A nagy autók árazása már régen úgy van kitalálva, hogy azokon magasabb az árrés, ráadásul a vevőkör árérzékenysége alacsonyabb, másképpen fogalmazva, ez a kör mindenképpen meg fogja venni az autót.

A kisautók vásárlói azonban jól megnézik minden egyes forint helyét. Az új kisautók árát a szabályozás adói jelentősen drágítják. A belépőszintnek mondható kb. 5 milliós autók ára várhatóan azonnal 10%-ot drágul és ez még csak az első hullám hatása. De már ez is elegendő lehet arra, hogy sokan elhalasszák, vagy akár elvessék az újautó vásárlást.

Az új Renault Clio - kaphatunk még ilyet jövőre? (Fotó: Bíró Csongor)

Ezek a jelenségek várhatóan azt jelentik majd, a kínálat két véglete leszűkül, kevesebb kisautó és kevesebb felsőkategóriás luxuskocsi lesz, így a legtöbb modell 100 és 170 lóerő közötti alsó- és felsőközép kategóriás jármű lesz.

Tulajdonképpen eltűnik majd a belépő szintű és egyel nagyobb járművek közötti, ma még jelentő árkülönbség, és akkor ki fog a kisautó mellett dönteni. Nem sokan, így a gyártók nyilvánvalóan eltüntetnek majd egy-egy kisebb modellt is a kínálatukból.

Idehaza még egy tényező játszik

Ez pedig nem más, mint a hazai valuta helyzete. 20 év alatt nem nagyon tapasztaltuk, hogy akár középtávon is csökkent volna 1 euró ára. 1999-ben 250 forint körül nyitott az Euro, ma ez nagyjából 330 Ft. Míg Magyarország viszonylag jelentős exportja miatt nemzetgazdasági szinten ez akár jó is lehet, az „utca embere” ebből annyit észlel, hogy drágábban megy nyaralni és telelni, drágább a benzin és sokkal többe fog kerülni az új autó.

Kiszállításra váról Suzukik a gyári parkolóban

Aki teheti, most vegyen új autót

Ha a rendelésre gyártott autó nem is érkezik már meg az év végéig, a raktárkészletekről érdemes lehet még az idén vásárolni. Biztosat senki sem tud mondani, de az előjelek alapján annyi látható, hogy egyrészt a WLTP2 szabályozás, másrészt a gazdasági helyzet miatt minél gyorsabban döntünk, annál jobban járhatunk.

Ha ehhez még hozzávesszük a gyártók értékesítési kényszerét, és azt, hogy jelenleg még viszonylag kedvező feltételek mellett vehetünk fel hitelt, akár autóra is, akkor a döntésünk még könnyebbé válik.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.10.17
A Volvo Cars és a Geely azt tervezi, hogy meglévő belső égésű erőforrás tevékenységeiket egy önálló....
2019.10.17
Sosem volt még ennyire vonzó a zöld jövő: a Toyota a 2019-es Tokiói Autószalonon mutatja be....
2019.10.17
A BMW 2-es Gran Coupé világpremierjével a BMW a prémium kompakt kategóriában is elérhetővé teszi a....
2019.10.17
Az első sorozatgyártásban előállított Golf 1974 márciusában hagyta el a wolfsburgi gyártósort, és....
2019.10.17
Következetesen elektromossá alakítja modellpalettáját az Audi – és elektromos mobilitási....
2019.10.16
A Volkswagen haszonjárművek ágazata az év első kilenc hónapjában világméretekben 369.850....
2019.10.16
Autóipari beszállítók és az Osram 25 millió dollár értékben fektetnek az amerikai-német Al-start-up....
2019.10.16
Az Autostat jelentése szerint az oroszországi luxusautók piacán 867 járművet értékesítettek 2019....
2019.10.16
Nin Bing Kínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra pályázatára. ..
2019.10.16
Teljes repülőtérzárat kellett elrendelni hétfőn és kedden az esti órákban, miután drónok repültek....