járműipar

Astra és Insignia magyar szívvel

2017.03.29.

Negyedszázaddal azután, hogy felavatták Szentgotthárdon az újkori magyar járműipar első bázisát, ismét végiggördült az Opel gyárban az első Made in Hungary Astra.

Ez már több mint álom

Nem indult könnyen, hiszen a magyarok évtizedeken át csak álmodoztak arról, hogy korszerű hazai gyártású autóba üljenek. 1992 március 13-án Antall József miniszterelnök lekormányozta az összeszerelő-sorról az első szentgotthárdi Opelt. Ha nem is napra pontosan, de negyedszázaddal később ismét ezt ünnepelte a gyár kollektívája és a meghívott vendégsereg.

A ceremónia részeként híradófelvétel idézte a korszakváltó eseményt, melyen az első demokratikusan megválasztott magyar miniszterelnökkel a volánjánál az ünneplők elé gördült a az első Astra, melyben az utas Robert Eaton, a General Motors akkori elnöke volt. Az eseményen Ernst Hoffmann gyárigazgató azt is bejelentette, hogy az 1,4 literes motorral szerelt Astra ára 998 550 Ft lesz, mert hogy addig ez még hétpecsétes titok volt, az autók értékesítése 1992 április 15-én indult a magyarországi szalonokban.

A lélektani egymillió forint alá úgy sikerült lefaragni az árat, hogy a német változattal ellentétben a magyar piacon nem volt alapfelszerelés a rádiós magnó...

Hazánkba jött a high-tech

Ünnepi beszédében Antall József akkor kiemelte, hogy a General Motorsnak köszönhetően legkorszerűbb technológia honosodott meg Magyarországon, Bob Eaton pedig azt hangsúlyozta, hogy elsők akarnak lenni a régióban. Az első lépéseket meg is tették: 1992 márciusában 400 munkással indult a termelés és bár az éves terv akkor még 15 ezer autóról szólt, ezt soha nem sikerült elérni, mert még a csúcsévnek számító 1993-ban is csak 13,5 ezer Opel, 1999 novemberéig összesen 80.435 Astra és 4408 Vectar készült kínai megrendelésre.

Főszerepben a motorgyártás

Időközben Szentgotthárdon profilt váltottak és a piaci, valamint a konszern igényeinek megfelelően a kis-szériás járműösszeszerelés helyett a motorgyártásé lett a főszerep, ez napjainkban még inkább érvényes. Grzegorz Buchal gyárigazgató is a magyar járműipar indulását ünnepelt és köszöntötte a dolgozókat, többek között azt a 167 munkatársat, aki az 1992-es indulástól tagja a jelneleg már 2300 fős kollektívának. Az úttörők filozófiája ma sem változott: hűség, kitartás, és professzionizmus jellemzi őket és a magyarországi Opel gyár dolgozóit. Ez az Astra több mint termék, ez Magyarország szíve és lelke, mert benne van az építők szíve és lelke, fogalmazott a cég első embere.

Family és Flex-üzem

A kiállított motorok is mutatják a jövőt, és a legújabbakat és következő modelleket is ezek hajtják, például az 1992-es első Astrát, az Év autja címet elnyert tavalyi modellt és a csarnokban kiállított Insignia Opelt, melynek premierjét  is itt tartották.

Dr. Karl-Thomas Neumann a konszern elnöke a korszaknyitó dátumot idézve emlékeztetett arra, hogy az Opel volt az első beruházó a demokratikus Magyarországon, és ez nagy feladat volt, mert a márka kultúrát teremtett, miközben a politikai és gazdasági változások jelképe lett. Az autóüzem avatása után négy hónappal indult a motorgyártás, először a Family, majd a Flexüzemben, mely napjainkban a márka legnagyobb európai hajtóműgyártó bázisa és ahol apjainkban is a legkorszerűbb benzinesek és dízelek készülnek.

2016-ban új rekord született:630 ezer motor 23 százalékos növekedés jelent egy év alatt. Szentgotthárdon készült a 2016-os Év autójának, az Opel Astrának motorja is.

A legnépszerűbb márka

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter elmondta, hogy többször járt autógyárakban, de olyat ritkán látott, hogy meghívják az ünnepre a dolgozói kollektívát, és egyben megköszönte negyedszázados munkájukat. Az első Astrával indult Magyarország sikertörténete, a járműipar és gazdaság fejlődésének alapja. És az eddig 1,4 milliárd euró értékű beruházás eredménye, hogy Szentgotthárdon negyedszázad alatt 9 millió motor, 7 millió hengerfej és közel 85 ezer autó készült magyar emberek munkájával, szorgalmával. Minden termék versenyképes a világpiacon és az is komoly eredmény, hogy nálunk működik a General Motors legnagyobb motorgyára. A tavalyi csúcseredményre utalva a miniszter azzal fordult a hallgatósághoz, hogy a bajnoki cím megtartása nehezebb, mint a megszerzése volt, ezért új rekordra buzdította a gyár kollektíváját.

Negyedszázad alatt 415 ezer új Opel kelt el a hazai márkakereskedésekben és közel félmillió fut belőlük az utakon.

A gazdaság gerincoszlopa

A miniszter szerint a magyar gazdaság gerincoszlopa a járműipar, mely már nem csak összeszerelést, hanem komplett gyártást és fejlesztést is jelent. 2016-ban az ágazat termelési értéke

7874 milliárd Forint volt, mi 5 százalékos növekedést jelent egy év alatta, és az autóipar termékeinek 98 százaléka ment exportra.

A magyar kormány feladata és felelőssége, hogy biztosítsa a termelés fenntartását és bővítését, és a kedvező gazdasági környezetet, melyek között szerepel az alacsony társasági adó, a szociális és K+F támogatás, valamint az infrastruktúra fejlesztése. A miniszter tájékoztatása szerint jövőre indul a Körmend-Rábafüzesi autóút építése.

Unió és újdonság dömping

Biztató a a jövő, hiszen Neumann elnöki bejelentés szerint 29 új modellt vezet be az Opel 2020-ig, és csak idén 4 premier lesz, többek között az ugyancsak magyar szíves 1.5 literes benzines turbóval szerelt legújabb Insignia.

Újdonság a Genfben bemutatott és a PSA Peugeot-Citroennel az elmúlt öt évben közösen fejlesztett Crossland X, mely a crossover-SUV család első tagja, de hamarosan jön a második, a Grandland X. Ez is jelzi, hogy mit hoz a jövő a francia-német márkák életében és mutatja, hogy jól együtt tud működni a PSA Peugeot-Citroën, meg az Opel-Vauxhall, vagyis lehet közös alapra építkezni, és nem csak a crossover kategóriában. A márciusi párizsi megállapodás aláírásával négy márka egyesítette erőit, ezzel új Európa-bajnok születhet: a két konszern négy márkájának jelenleg 17 százalékos a részedése az európai piacon, ami egyelőre második helyet jelent, de a cél az elsőség. Ennek egyik záloga a szentgotthárdi gyártóbázis és komoly potenciált jelent a mérnöki gárda is.
Neumann: „Optimista vagyok, de sok munka áll előttünk, ahhoz pedig, hogy megőrizzük és növeljük a vállalat értékét, fontos, hogy az Opel továbbra is egy valódi német márka maradjon, ahogy a Vauxhall is megmaradjon erős brit márkának!”

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.09.22
Két társával álmodta meg a „magyar vízi Teslát” Rádi Péter. Ő koordinálta azt a csapatot, amely öt....
2019.09.22
Ömer Cam Törökországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.09.22
Minimalista, mégis a legapróbb részletekig átgondolt és kidolgozott tanulmányautót készített a....
2019.09.22
Sebastian Vettel, a Ferrari négyszeres világbajnok német versenyzője nyerte vasárnap a Forma-1-es....
2019.09.22
KLEMENT kétkerekű-koncepciójával a ŠKODA  a friedrichshafeni (Németország) EUROBIKE nemzetközi....
2019.09.22
E heti rajzunk készítője T-boy. Rajzának címe: Evolúció.  ..
2019.09.22
Kínában az elektromos töltőállomások száma 1 millió fölé emelkedett. Hivatalos kínai adatok szerint....
2019.09.22
Az őszi hónapokban sok baleset azért történik, mert megváltozott az időjárás, mostohábbak a....
2019.09.22
Kisláng külterületén haladt autójával az a 29 éves férfi, aki egy kanyarhoz érve áttért a szemközti....
2019.09.22
Autózni kell: így hangzik a 20-21. század egyik kulcsmondata, de nem mindegy, hogy milyen áron,....