Szeged

Audi motor dolgozik a MOL konténerében a szegedi egyetemen

2018.12.29.

Városi autózást szimulálva mértek károsanyag-kibocsátást nemrégiben a szegedi volt orosz laktanya mögött, a közös kutatáshoz az egyetem a műszert adta, az Audi a hátteret, a MOL a gázolajat. A speciális konténerben ősszel indult próbaüzem, majd tesztelés után ez volt az első éles mérés a jövő járműipari központjában.

A Szegedi Tudományegyetem, a győri Audi Hungária és a MOL képviselői a volt orosz laktanya – a leendő tudományos park – területén elvégezték az első hivatalos méréseket a Járműipari Kompetencia Központ alapkövével együtt nyáron letett konténerben. A június végi, Szabó Gábor rektor utolsó munkanapjára eső rendezvényen az SZTE stratégiai megállapodást kötött az Audival és a Mollal. Ennek részeként az olajtársaság az egyetem rendelkezésére bocsátotta a speciális motorfékpadot, amellyel a belső égésű motorokat, azok károsanyag-kibocsátását tudják vizsgálni. A berendezés egyaránt használható oktatási és kutatási célokra - a MOL ezzel is támogatni kívánja az egyetem innovációját, az ipari szereplők és az oktatás együttműködését.

A jövőbeni járműipari központ első egysége

– Nyár végére befejeződött a próbaüzem, majd elkezdődtek a tesztmérések, s mára eljutottunk odáig, hogy élesben, konkrét megrendelés feladatain dolgozzunk – mondta ottjártunkkor Bozóki Zoltán, az SZTE Optikai és Kvantumelektronikai Tanszékének egyetemi tanára, a motortesztpad-konténer melletti melegedőben. Ami persze iroda, minitárgyaló, teakonyha és szociális helyiség is egyben. Fotós kollégámmal éppen az első éles mérés előtti megbeszélés közepébe csöppentünk, ezen a tanszéki kollégákon túl, részt vettek az Audi és a MOL külön erre az alkalomra Szegedre érkezett szakértői is.

Többféle gázolajat hozott bevizsgálni az olajtársaság, ezekkel végeztek nemzetközi szabványok szerinti méréseket. A fékpadot az az ENERGOTEST építette és tartja karban, amely cég egyben tervezte is a Járműipari Kompetencia Központot, közösen egy szegedi csapattal. A fékpad „lelke” az Audi győri gyártósorán készült háromliteres V6-os turbódízel motorja.

Négyszögletes kerekasztal az SZTE, az Audi és a MOL szakembereivel

– Teszteljük azt a fotóakusztikai mérőműszert, amelyet tanszékünk fejlesztett ki és a munkának már a vége felé járunk – mondta Bozóki Zoltán, hozzátéve, hamarosan elkezdik építeni a prototípust is. Hármas kooperációban jár a motor a közös kutatás-fejlesztésben: az egyetem a műszert adja, az Audi a hátteret, a MOL a gázolajat.

– Üzemanyagainkat folyamatosan fejlesztjük, akár nagyobb vevőink speciális igényei szerint is, és ehhez szükségesek ezek a mérések – mondta Baladincz Jenő, a MOL Százhalombattáról érkezett termékfejlesztési vezetője. Hangsúlyozta, vannak laboreredményeik, de ezt itt sokkal életszerűbb mérés. Ezt erősítette meg Perger József is, aki a győri Audinál a járműhajtás, a fejlesztés és a méréstechnika szakmai vezetője.

Fékpad az Audi V6-os dízelmotorjával

Megtudtuk, Győrben nemcsak motorokat és autókat gyártanak, hanem 2001 óta motor- és járműfejlesztő központot is üzemeltetnek. Az Audi, a MOL és az SZTE együttműködése elősegíti a nemzetközi szintű tudományos eredmények, innovációk iparba történő átültetését. A kutatási programok középpontjában a belsőégésű motorok károsanyag-kibocsátása, az ehhez kapcsolódó mérési technológiák fejlesztése és a szintetikus üzemanyagok kutatása áll.

Mialatt az újságíró az elméleti információkat szívta magába, egy kisebb csapat már melegítette az Audi motort a mérőkonténerben. Ifjabb Bozóki Zoltán tanszéki mérnök és Pap Imre egyetemi hallgató meglehetősen szűk helyiségben üldögélve nézegette a temérdek műszert. Megtudtuk, városi autózást szimulálva mérik a károsanyag-kibocsátást, plusz a kormot is – természetesen csak azután, hogy a dízelmotor elérte üzemi hőmérsékletét.

Ifjabb Bozóki Zoltán és Pap Imre

A MOL és az autóipar

Az európai autó- és olajipar előtt ugyanaz a két kihívás áll: megoldást találni a városi közlekedés kedvezőtlen hatásainak csökkentésére és teljesíteni a szén-dioxid-kibocsátási előírásokat. A MOL tudja, hogy csak az autóiparral együtt lehet a környezetet kímélőbb üzemanyagokat fejleszteni. Európában közel negyedmilliárd autó fut, ennek 5 százaléka újul meg évente, így a kocsipark csak 20 év alatt cserélődik ki. Ezzel a tempóval nem érhető el a szén-dioxid-kibocsátás elvárt szintű csökkenése. A cél olyan motorok fejlesztése, melyek a ma még 30-40 százalékos mutató helyett érdemben magasabb hatékonysággal használják fel az üzemanyagot.

Fotók: Török János, delmagyar.hu

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.03.25
Az FEV és a Share2Drive a Genfi Autószalonon leplezte le új elektromos járművét, amely városi....
2019.03.25
Givko Tenev Gissen Bulgáriából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.03.25
Valamennyi géposztályt egybevéve előzetesen 168 versenyzőpáros jelezte indulását az Eger-ralin, a....
2019.03.25
- Ittasan két autót is összetört, majd megállás nélkül elhajtott egy zalai autós, akinek a baleset....
2019.03.25
Egybehangzó médiainformációk szerint a jövő héten a Ferrarival tesztelhet Mick Schumacher, a....
2019.03.25
- A Mol bruttó 5 forinttal emeli szerdán a 95-ös benzin literenkénti nagykereskedelmi árát, a....
2019.03.25
A MARSO Kft. a Nokian gumiabroncsok hazai importőre március idusán mutatta be a márka két új....
2019.03.25
- Olyan új helikoptereket állítanak szolgálatba Magyarországon, amelyek éjszakai mentésre is....
2019.03.25
A szingapúri Nanyangi Műszaki Egyetemen (NTU) bemutatták a világ első, 12 méter hosszú, teljesen....
2019.03.25
- A közlekedési balesetek megelőzősére, Kreszmenők címmel indít új animációs sorozatot a rendőrség....