Audi Q5

Audi Q5 teszt: torkos csütörtök

2017.10.02.

Bár Mexikóból érkezik, sem a távolság, sem az Európától távoli beszállítók alkatrészei nem rontottak a Q5 minőségén, sőt, a szabadidő-autó most mutatja legszebb és legjobb arcát. Győri izmos kétliteres dízellel és légrugós futóművel tettük próbára.

Hogy néz ki?

Aerodinamikus kialakítású, lapos elejét masszív szegélyével plasztikusan kiformált méretes hűtőrácsa határozza meg. Tesztautónkban dinamikus irányjelzővel kiegészített, nagyfelbontású LED-mátrix fényszórók világítottak. A hátsó lámpatestekben szintén dinamikus, azaz a kanyarodás irányát futófénnyel jelző irányjelzők kaptak helyet.

Az új Audi Q5 4,66 méter hosszú, szélessége 1,89 méter, magassága 1,66 méter, tengelytávja pedig 2,82 méter. Csaknem minden méretében növekedett elődjéhez képest, ezzel egyidejűleg azonban saját tömege motorváltozattól függően akár 90 kilogrammal is alacsonyabb. Karosszéria-szerkezetében a legnagyobb húzószilárdságú acélfajták és az alumínium alkot intelligens vegyes anyaghasználati koncepciót. Légellenállási együtthatója (cw) 0,3. A szélzajok ennek megfelelően rendkívül alacsonyan alakulnak, akárcsak az utastér rezgésszintje.

Aeroakusztikai tulajdonságaival az új Audi Q5 magasra tette a lécet, utasterében ugyanis olyan csend honol, hogy egyből kiszúrjuk, ha a palacktartóban lévő kóla buborékot ereszt. A csendben többek mellett a külső visszapillantó tükrök házai, az ajtók kettős tömítései és az aeroakusztikailag továbbfejlesztett vízelvezető csatornák játszanak fontos szerepet. Az akusztikai szélvédő és a vastag üvegezés az alapkivitel része, a még magasabb színvonalú kényelem szolgálatában pedig extrafelszerelésként az első ajtók is rendelhetők akusztikai üvegezéssel.

Az utastér bőséges hellyel szolgál öt személy számára, s legfontosabb méreteiben egyaránt felülmúlja elődjét. Hátsó ülésének támlája három részre osztott kivitelű. Felárért hosszirányban elcsúsztatható és a támla dőlésszöge is állítható. A hátsó ülés helyzetétől függően a csomagtér alapesetben 550 - 610 literes, vagyis 10 literrel nagyobb, mint az előd esetében. Lehajtott hátsó üléstámlákkal már akár 1550 liternyi raktér áll rendelkezésre. A pakolást intelligens megoldások könnyíthetik, mint például az alapkivitelhez tartozó, variálható és összehajtható szőnyeg, az elektromos mozgatású csomagtérajtó opcionális mozdulatvezérlése, illetve a szintén opcionális légrugózás segítségével a karosszéria manuális lesüllyesztése.

Az extrafelszerelésként kínált virtuális kijelző 12,3 hüvelyk átlójú, nagyfelbontású kijelzőfelülete igényes grafikákkal dolgozik. A vezető két nézet közül választhat: az egyik a hagyományos, nagyméretű körműszerekkel, a másikat pedig a navigációs térkép vagy más adatlisták határoznak meg. A szintén opcionális vetített kijelző a legfontosabb információkat a szélvédőre vetítve jeleníti meg.

 A színes képet TFT-képernyő állítja elő, majd két tükör nagyítja és irányítja megfelelően, miközben kiegyenlítik a szélvédő geometriai adottságaiból származó torzításokat is. Az információk 200 x 80 milliméter nagyságú felületen, a vezető előtt mintegy két méter távolságban látszanak lebegni. A szem gyorsan érzékeli őket, mivel eleve távollátásra beállva nem szükséges átfókuszálnia. A vezető az MMI-rendszeren keresztül választhatja ki, mely információk jelenjenek meg a kijelzőn, emellett az adatok megjelenítésének magasságát és fényességét is állíthatja.

Hogy megy?

2.0 TDI motorja 140 kW (190 LE) teljesítményű, az automata váltómű üzemanyag-takarékos szabadonfutó üzemmódot is kínál.  A 2.0 TDI erőforrás számos igényes műszaki megoldással érkezik. Ilyen például két kiegyenlítő tengelye, hengernyomás-érzékelője és közös nyomócsöves befecskendezőrendszere, amelynek üzemi nyomása a 2000 bart is eléri. Belső súrlódása csekély, a kenőolaj- és hűtőfolyadék-szivattyú pedig igény szerint szállít. Károsanyag-kibocsátását kis- és nagynyomású kipufogógáz-visszavezetés, illetve SCR-rendszerrel kiegészített, teljes kipufogógáz-utánkezelés tartja alacsony szinten. Álló helyzetből 7,9 másodperc alatt gyorsul fel 100 kilométer/órás sebességre, végsebessége 218 kilométer/óra. 400 newtonméter maximális forgatónyomatéka 1750 és 3000 percenkénti fordulat között jelenik meg főtengelyén.

Milyen vezetni?

Az Audi Q5 egyszerre sportos és különösen kényelmes. Ennek alapját az új fejlesztésű, ötkaros kerékfelfüggesztések és a szintén új elektromechanikus szervokormány jelentik. Extrafelszerelésként autónkban dinamikus kormányzás is rendelkezésre áll, amely a pillanatnyi sebesség és bekormányzási szög szerint változtatja áttételét. A légrugók a lengéscsillapítók szabályozása mellett lehetővé teszik a karosszéria magasságának állítását is öt fokozatban. A különböző főegységek üzemét befolyásoló, a szériafelszereltséghez tartozó Audi drive select akár hétféle üzemmód szerint is működhet. A két új lift/offroad illetve allroad mód az Audi Q5 terepes karakterét hivatott kiemelni. Az összkerékhajtás már csak a nevében quattro, kuplunggal működik, azaz hátra csak akkor jut a motor nyomatékából, ha a vezérlőegység az első kerekek kipörgése miatt úgy dönt, hogy ott is szükség van rá.

A vezetői segédrendszerekkel is szorosan együttműködő új szervokormány szintén könnyített konstrukció. 0,7 kilogrammot, emellett jelentős energiát takarít meg, mivel elektromechanikus működtetése jóval gazdaságosabban dolgozik a hidraulikus rendszereknél, amelyeken folyamatosan olaj áramlik keresztül. A kormánymű a kerékközéppont magasságában helyezkedik el, így az erőket közvetlenül a kerekekre adhatja át. Precíz kapcsolatot biztosít az útfelülettel, miközben közvetlen reakciók és nagy pontosság jellemzi.

A csillapítás-szabályozással kiegészített futóműben elektromágneses működtetésű szelepek változtatják a pillanatnyi igény szerint a lengéscsillapítók dugattyúiban az átfolyási keresztmetszetet. A CDC-lengéscsillapítók menedzsmentje az elektronikus futómű-platform (EFP) része, ez a különböző futóműrendszerekre kifejlesztett, új tervezésű szabályozóegység váltja fel az elődmodell különálló számítógépes egységét. Az EFP számos információ alapján alkot pontos képet a pillanatnyi menethelyzetről, illetve az útfelület tapadási tulajdonságairól. Az EFP ennek eredményeképpen nagy pontossággal irányíthatja az egyes rendszereket, számítási ütemezése ezredmásodperces nagyságrendű.

Az első felfüggesztések rugóstagjaiban a légrugó-egységek körülfogják a lengéscsillapítókat, míg hátul e két komponens egymástól szétválasztva kapott helyet. A hátsó kerekek között helyezkedik el a kompresszor, amely a lapos tartályként a vezető ülés alatt található nyomástárolót tölti. A legtöbb helyzetben a nyomástároló táplálja a légrugó-egységeket, a kompresszornál jóval gyorsabban és gyakorlatilag hangtalanul. A légrugó alapesetben 22 milliméterrel mélyebben tartja a karosszériát az acélrugós kiviteleknél, s minden menethelyzetben ideálisan állítja be a szabadmagasságot. Az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer lift/offroad üzemmódjában (35 kilométer/óra sebességig) a karosszéria 45 milliméterrel van a normál szint felett, míg az allroad állásban (80 kilométer/óráig) további 25 milliméterrel emelkedik. A dynamic üzemmódban 15 milliméterrel süllyed a karosszéria, amely pozíció – a menetstabilitást és az aerodinamikai tulajdonságokat javítva – a további üzemmódokban mintegy 120 kilométer/órától automatikusan áll be. A kényelmes pakolás szolgálatában a karosszéria a csomagtérben található gombbal 55 milliméterrel lesüllyeszthető.

Mennyibe kerül?

Bár a méretei nem indokolják, a Q5-ös luxusautó, legalábbis, ami az árát illeti. Már a gyengébbik, 150 lóerős TDI motorral is több mint 11 millió forintba kerül, a tesztelt autóért ennek a duplájánál is többet kérnek el, a hifi természetesen Bang&Olufsen.

Az autó nagyon steril, kormányzása élettelen, erőlködés nélkül és csendesen gyorsul, a hétfokozatú DSG finoman dolgozik, a fejlett rugózás pedig minden úthibát elnyel. A terhelésváltásokat is szépen kezeli, nem lehet kihozni a sodrából, nagyon német, nagyon precíz, nagyon tökéletes. Pedig Mexikóból érkezik, igaz, a motorja győri.

Biztonsági arzenálja igen gazdag. Az adaptív sebességszabályozása önműködően tartja az új Audi Q5 követési távolságát, amelyet öt fokozatban határozhat meg a vezető. Az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszeren keresztül emellett a szabályozási folyamat dinamikáját is megválaszthatja. A két első radarérzékelő és a kamera jeleit használja.  Araszoló funkciója akár megállásig is lefékezheti, majd a vezető kívánsága szerint akár automatikusan újra el is indul. A rendszer kikapcsolt állapotában a követési távolság kijelzője 60 kilométer/óra felett mutatja az elöl haladó járműhöz mért távolságot, s túlzott megközelítése esetén figyelmeztet.

A közlekedési torlódás asszisztens jól kiépített útszakaszokon a 65 kilométer/óráig terjedő sebességtartományban részlegesen akár a kormányzás feladatát is átveheti, amíg a forgalom lassan halad. A rendszer a radar- és ultrahangos érzékelőket illetve az első kamerát használja, miközben enyhe kormányzási beavatkozásokkal irányítja az autót, amint az az előtte haladó járműoszlopot követi. Ennek során az útburkolati jelek és az úton haladó többi jármű szolgálnak tájékozódási pontként.

Amint a közlekedési torlódás asszisztens eléri működési határait, vagyis ha megszűnik a torlódás vagy szűk kanyar következik, a vezetőnek kell ismét átvennie a kormányzás feladatát. Erre több fokozatú tájékoztatás hívja fel a figyelmét. Amennyiben mindegyiket figyelmen kívül hagyja, a rendszer önállóan fékezi le biztonságos megállásig a kocsit. 65 kilométer/óra feletti sebességeknél a jármű fokozatmentesen és automatikusan aktiválja a sávtartót.

A Matrix LED fényszórók erős és homogén távolsági fényét oldalanként 16 LED-egység állítja elő, és speciális primer optikán keresztül három-három különlegesen formált tükörrel sugározzák. A szabályozóegység a belső visszapillantó tükör mellé épített kamerával kommunikálva igény szerint egyenként kapcsolhatja, illetve összesen 64 fokozatban tompíthatja őket, a Matrix LED-fényszórók hatékonyan világítják meg az útfelületet, mégpedig a közlekedés többi résztvevőjének vakítása nélkül. A Matrix LED fényszórók számos kiegészítő funkciót is kínálnak. Az önvakítás megelőzése érdekében az erős fényvisszaverő hatású közlekedési táblákat csökkentett fényerővel világítják meg. A fényszórók kanyarvilágítási funkcióját a fénykévék súlypontjának eltolásával állítja elő a rendszer, az extra felszerelésként rendelhető MMI navigációs rendszer plusz technikájával együttműködve akár már röviden a bekormányzást megelőzően is. Az ugyancsak navigáció alapú kanyarodófény az útkereszteződésben és egyéb kanyarodások alkalmával segít felismerni a veszélyeket, illetve akadályokat. A dinamikus irányjelzőt szekvenciálisan kapcsolt fénykibocsátó diódák alkotják, fényük belülről kifelé futva szolgál egyértelmű jelzésekkel környezetük számára.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.12.10
Frankfurtban a nemzetközi repülőtéren totális káosz alakult ki a hó miatt vasárnap délután és este....
2017.12.10
Igazi sikersztori Németh János karrierje: tizenöt évvel ezelőtt, egyetemistaként kopogtatott be a....
2017.12.10
A feldíszített környezetkímélő és akadálymentes Solaris–Škoda trolibusz különleges megjelenéssel és....
2017.12.10
A japán prémiumgyártó bemutatta az LX terepjáró három helyett két üléssoros kiadását, ami óriási....
2017.12.10
Az ingyen letölthető alkalmazás az autósok elől elrejtett, kihasználatlan parkolóhelyeket teszi....
2017.12.10
E heti rajzunk készítője Gaál Tibor T-boy, rajzának címe: Párizsi Lotrec Car ..
2017.12.10
Budi Hari Pujiono Indonéziából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.12.10
Egy hazai telematikai vállalat által regisztrált járműadatokból azonban kiderül, hogy a rossz idő....
2017.12.10
Németországban felmérést végeztek a városi lakosság körében a dízelmotorok betiltásáról, aminek....
2017.12.10
A Hyundai Holding Kft. idén decemberben egy 680 ezer forintos BCM készülékkel lepte meg a Bókay....