alternatív üzemanyag

Audi – új e-benzin tesztje zajlik

2018.03.10.

Az Audi meggyőződése, hogy nagy lehetőség rejlik az e-üzemanyagokban (e-fuel) – e-gáz (e-gas), e-benzin (e-gasoline) és e-dízel (e-diesel) –, s folytatja ezirányú stratégiáját. A szintetikus benzin fejlesztése során az ingolstadti gyártó fontos köztes célkitűzését valósította meg: az első motortesztek számára - fejlesztőpartnereivel közösen - első alkalommal állítottak elő jelentősebb mennyiségben megújuló forrásokból származó üzemanyagot.

Leunában (Németország, Szász-Anhalt tartomány), a Global Bioenergies S.A. vállalattal közösen az Audi az eddigi legnagyobb mennyiségben – 60 liter – állított elő e-benzint (e-gasoline). „Mint minden Audi e-fuel, az új üzemanyag is számos előnnyel szolgál. Nem függ a nyersolajtól, kompatibilis a meglévő infrastruktúrával és a zárt szénciklus távlatát kínálja” – hangsúlyozta Reiner Mangold, az AUDI AG hosszú távon fenntartható termékei fejlesztésének vezetője. Az Audi e-gasoline tulajdonképpen folyékony izooktán, amit jelenleg biomasszából, két lépésben állítanak elő. Először a Global Bioenergies gázhalmazállapotú izobutént (C4H8) fejleszt bemutatóüzemében, majd Leunában a Fraunhofer Center for Chemical Biotechnological Processes (CBP) további hidrogén felhasználásával izooktánná (C8H18) alakítja. Ez az üzemanyag kén-, illetve benzolmentes, így égése különösen alacsony károsanyag-kibocsátással jár.

Az Audi mérnökei most tesztmotorban vizsgálják e megújuló forrásokból előállított üzemanyag égési, illetve károsanyag-fejlődési jellemzőit. Különösen kedvező kopogásmegelőző tulajdonságokkal rendelkező, nagytisztaságú szintetikus üzemanyagként az Audi e-benzin a belsőégésű motorok sűrítési arányának – s ezzel hatásfokának – további növelésére kínál lehetőséget. Középtávon a projektpartnerek úgy szeretnék átdolgozni a gyártási folyamatot, hogy már ne igényeljen biomasszát, hanem megújuló forrásokból származó szén-dioxid és hidrogén legyen csupán alapanyaga.

Az Audi alternatív üzemanyagai már most is nagy lehetőségeket kínálnak a hosszútávon fenntartható mobilitás terén, hatékonyan segítve elő a belsőégésű motorok szén-dioxid- kibocsátásának mérséklését – a márka g-tron modelljei esetében például akár 80 százalékkal**. Az Audi számára az e-üzemanyagok jóval többet jelentenek csupán laboratóriumi kutatásnál. A négykarikás márka immár 2013 óta kínálja megújuló forrásokból származó e-gáz üzemanyagát a piacon, amely részben a vállalat saját, werltei (Németország, Emsland) power-to-gas üzemében készül. Az ügyfelek bármely tetszőleges töltőállomáson megtankolhatják járműveiket a normál gázárat fizetve, az Audi pedig az elszámolt mennyiségnek megfelelő e-gáz üzemanyagot a földgázhálózatba táplálva biztosítja a program „zöld” előnyeit, köztük a szén-dioxid-kibocsátás megfelelő csökkentését.

Az e-dízel (Audi e-diesel) ugyancsak része az Audi e-üzemanyag-portfóliójának. Az Audi együttműködő partnereként a Sunfire 2014 végétől 2016 októberig működtette kísérleti üzemét Drezdában. Akárcsak Werltében, az energiát itt is „zöld” áram, az alapanyagot pedig víz és szén-dioxid szolgáltatta. A végtermék az úgynevezett Blue Crude volt, amit azután Audi e-dízellé finomítottak. Az Audi most a svájci Aargau kantonban, Laufenburgban tervezi gyártási kapacitás kiépítését. A tervek szerint az Audi és partnerei, az Ineratec GmbH, illetve az Energiedienst Holding AG közös, új kísérleti üzeme éves szinten mintegy 400 ezer liter Audi e-dízel üzemanyagot állítana elő, amelyhez mindeddig első alkalommal kizárólag vízenergiát használnak majd.

Az említett modellek üzemanyag-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási adatai:

Audi A3 Sportback g-tron – üzemanyag-fogyasztás (földgáz; CNG) (kg/100 km): 3,5 – 3,3*; üzemanyag-fogyasztás, kombinált (benzin) (l/100 km): 5,4 – 5,1*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (földgáz; CNG) (g/km): 96 – 89*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (benzin) (g/km): 126 – 117*

Audi A4 Avant g-tron – üzemanyag-fogyasztás (földgáz; CNG) (kg/100 km): 4,3 – 3,8*; üzemanyag-fogyasztás, kombinált (benzin) (l/100 km): 6,5 – 5,5*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (földgáz; CNG) (g/km): 117 – 102*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (benzin) (g/km): 147 – 126*

Audi A5 Sportback g-tron – üzemanyag-fogyasztás (földgáz; CNG) (kg/100 km): 4,2 – 3,8*; üzemanyag-fogyasztás, kombinált (benzin) (l/100 km): 6,3 – 5,6*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (földgáz; CNG) (g/km): 114 – 102*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (benzin) (g/km): 143 – 126*

* Az üzemanyag-fogyasztási és a szén-dioxid-kibocsátási értékek a megadott tartományokban a választott gumiabroncsok/keréktárcsák függvényében alakulnak.

** Tisztán gázüzemben (CNG) a well-to-wheel számítás (környezetvédelmi mérleg, amely az üzemanyag előállítását és a jármű üzemét is magában foglalja) szerint egy hagyományos benzinmotorral készült, ugyanezen teljesítménykategóriába tartozó egyenértékű modellel összevetve

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
Közzétette az egyhetes ROADPOL akció eredményét az ORFK Kommunikációs Szolgálata. ..
2024.04.23
Egy eddig soha nem látott koncepciót húzott elő a Peugeot a tarsolyából.  ..
2024.04.22
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.22
Alig futott és egy fűtött garázsban pihent mintegy harminc éven át az a Honda NSX szupersportautó,....
2024.04.22
Összeütközött két személygépkocsi Budapest I. kerületében, a Hegyalja úton, a Sánc utcánál hétfő....
2024.04.22
Az ABB Motion legújabb, „Körforgásos jelleg: Nincs vesztegetni való idő” című jelentése szerint az....
2024.04.22
A felajánlóval, Ferencz Zsolt autótörténésszel és autóival május 18-án Felnémeten is találkozhat....
2024.04.22
A magyar után a német gyártószervezeti tanúsítványt is megkapta a pécsi Magnus Aircraft Zrt. A „....
2024.04.22
A Bridgestone Tatabánya ügyvezető igazgatójával egyebek mellett arról beszélgettünk, hogy....
2024.04.22
Idén áprilisban az írországi Dublinban rendezték meg a legnagyobb európai, közlekedés és mobilitás....