karosszéria

Autókarosszériák 2017-ben

2017.10.10.

A járműkarosszéria fejlődése majd olyan gyors, mint a belső égésű motoroké. Elég megnézni egy új és egy 25 éves autó töréstesztjét, és látjuk a különbséget. A biztonság azonban a formák és az íves idomok kárára tudott csak nőni.

Erősítsünk csővel

Az önhordó karosszéria nagy újításnak számított az alvázas járművek után, és a teljes személyautós szegmenst meghatározta. Az önhordó karosszéria egyik hátránya kisebb merevség, ami növelhető a váz erősítésével. A versenyautókban alkalmazott bukócső/bukóketrec a járművezető biztonsága mellett a váz merevségét is növeli. A fém vázra épített kompozit héjszerkezetet már a Trabanton is alkalmazták, most a Hyundai vinné sorozatgyártásba a csővázra épített, kompozit héjjal borított karosszériát.

 

 

A csővázas szerkezet sem újkeletű dolog, a Pagoda Mercedesek jellegzetes vázszerkezete ötvözte a versenysportban alkalmazott csővázas karosszéria merevségét és az önhordó karosszéria külső megjelenését.

 

 

Autó akkumulátoron

A padlólemez kialakítását az elektromos autók akkumulátoraik változtatták meg. Mivel a járműdinamika szabálya szerint a jármű stabilitása javítható a súlypont csökkentésével, ezért az olyan nagy tömegeket, mint az akkumulátor érdemes minél lejjebb elhelyezni. A padlólemeznek nagy merevségűnek kell lennie, mely merevséget az akkumulátor-ház is biztosítani tud, így a két alkatrész egyesíthető.

 

 

Eltűnik a „B”-oszlop

A Frankfurti Autószalon tanulmányautóit elnézve nem túl hosszú életet jósolnék a „B”-oszlopnak, hiszen a legtöbb prototípuson ellentétes irányba nyíló vagy elhúzható ajtókat láttunk, melyek megnövelik a belső tér méretét. Hogy a karosszéria így is megőrizze merevségét, a küszöböket kell megerősíteni, akárcsak a kabriók esetében.

 

 

 

Eltűnik a tükör

A karosszéria külsejének egyik nagy változása a tükrök kamerákká alakulása. Mivel a belső térben egyre nagyobb és több kijelző található, ezért az „elektromos tűkör” jeleit a műszerfalon vagy az ajtók belsején láthatjuk. Az elektromos tükörnek több előnye is van: nem kell egyénenként állítani, nem párásodik és – ami a legfontosabb – kisebb a légellenállása, mint a hagyományos tükröknek.

 

 

Eltűnnek az egyenesek és a derékszögek

A vázszerekezetekben a terhelések nem szabályos formákat mutatnak, így az egyenletes terhelés-eloszlás érdekében a tartószerkezet ideális formája sem szabályos. Az egyenes profilokkal és derékszög-csatlakozásokkal készített padlólemezeknek nagyobb tömegűnek kell lenni, hogy a fellépő erőknek ellenálljanak. A bonyolultabb formák, melyeket optimalizációs eljárásokkal határoznak meg, nehezebben gyárthatók, de kisebb tömegű karosszériák hozhatók létre velük.

 

 

Az új Suzuki Swift esetében is eltértek a korábbi padlólemez-kialakítástól, hogy a jármű könnyebb lehessen, ugyanis a kisebb járműtömeggel csökkenthető a tüzelőanyag-fogyasztás és a CO2-kibocsátás a menetciklusokon.

 

 

Mi lesz veletek régi formák?

Amikor az autóipari trendeket figyeljük, gyakran visszasírjuk a régi vasakat, amik még „igazi autók” voltak és amik minket, autósokat szolgáltak ki, nem pedig csak a jogszabályoknak feleltek meg. Természetesen az első és legfontosabb szempont a közlekedők biztonsága, de cserébe már örökre elveszítettük a klasszikus formákat.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.09.21
Egy személygépkocsival ütközött a főváros II. kerületében - közölte a rendőrség a honlapján. ..
2018.09.21
Szeptember 20-án nyitotta meg ünnepélyes keretek között kapuit a miskolci régió új BMW és MINI....
2018.09.21
A Hyundai ezer hidrogén-üzemanyagcellás elektromos hajtású teherautó szállításáról írt alá....
2018.09.21
Slobodan Obradovic Szerbiából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.09.21
Elsősorban a menet közbeni mobiltelefon-használatot figyelik, de ki akarják szűrni a chatelő,....
2018.09.21
Magyarország soha nem fog olyan javaslatot támogatni Brüsszelben, amely rontaná a német, és ezen....
2018.09.21
Az útfejlesztéssel a vidéki életminőség javítása, a vidék lakosságmegtartó képességének erősítése a....
2018.09.21
Több mint hat év után történt személycsere az Opel Magyarország élén.   ..
2018.09.21
A vezetéstechnikai centrum szerepe nélkülözhetetlen az ország közlekedésbiztonságában -....
2018.09.21
Az átlagsebesség-mérés rendszerének bevezetésén dolgozik a rendőrség; az Országos Rendőr-....