karosszéria

Autókarosszériák 2017-ben

2017.10.10.

A járműkarosszéria fejlődése majd olyan gyors, mint a belső égésű motoroké. Elég megnézni egy új és egy 25 éves autó töréstesztjét, és látjuk a különbséget. A biztonság azonban a formák és az íves idomok kárára tudott csak nőni.

Erősítsünk csővel

Az önhordó karosszéria nagy újításnak számított az alvázas járművek után, és a teljes személyautós szegmenst meghatározta. Az önhordó karosszéria egyik hátránya kisebb merevség, ami növelhető a váz erősítésével. A versenyautókban alkalmazott bukócső/bukóketrec a járművezető biztonsága mellett a váz merevségét is növeli. A fém vázra épített kompozit héjszerkezetet már a Trabanton is alkalmazták, most a Hyundai vinné sorozatgyártásba a csővázra épített, kompozit héjjal borított karosszériát.

 

 

A csővázas szerkezet sem újkeletű dolog, a Pagoda Mercedesek jellegzetes vázszerkezete ötvözte a versenysportban alkalmazott csővázas karosszéria merevségét és az önhordó karosszéria külső megjelenését.

 

 

Autó akkumulátoron

A padlólemez kialakítását az elektromos autók akkumulátoraik változtatták meg. Mivel a járműdinamika szabálya szerint a jármű stabilitása javítható a súlypont csökkentésével, ezért az olyan nagy tömegeket, mint az akkumulátor érdemes minél lejjebb elhelyezni. A padlólemeznek nagy merevségűnek kell lennie, mely merevséget az akkumulátor-ház is biztosítani tud, így a két alkatrész egyesíthető.

 

 

Eltűnik a „B”-oszlop

A Frankfurti Autószalon tanulmányautóit elnézve nem túl hosszú életet jósolnék a „B”-oszlopnak, hiszen a legtöbb prototípuson ellentétes irányba nyíló vagy elhúzható ajtókat láttunk, melyek megnövelik a belső tér méretét. Hogy a karosszéria így is megőrizze merevségét, a küszöböket kell megerősíteni, akárcsak a kabriók esetében.

 

 

 

Eltűnik a tükör

A karosszéria külsejének egyik nagy változása a tükrök kamerákká alakulása. Mivel a belső térben egyre nagyobb és több kijelző található, ezért az „elektromos tűkör” jeleit a műszerfalon vagy az ajtók belsején láthatjuk. Az elektromos tükörnek több előnye is van: nem kell egyénenként állítani, nem párásodik és – ami a legfontosabb – kisebb a légellenállása, mint a hagyományos tükröknek.

 

 

Eltűnnek az egyenesek és a derékszögek

A vázszerekezetekben a terhelések nem szabályos formákat mutatnak, így az egyenletes terhelés-eloszlás érdekében a tartószerkezet ideális formája sem szabályos. Az egyenes profilokkal és derékszög-csatlakozásokkal készített padlólemezeknek nagyobb tömegűnek kell lenni, hogy a fellépő erőknek ellenálljanak. A bonyolultabb formák, melyeket optimalizációs eljárásokkal határoznak meg, nehezebben gyárthatók, de kisebb tömegű karosszériák hozhatók létre velük.

 

 

Az új Suzuki Swift esetében is eltértek a korábbi padlólemez-kialakítástól, hogy a jármű könnyebb lehessen, ugyanis a kisebb járműtömeggel csökkenthető a tüzelőanyag-fogyasztás és a CO2-kibocsátás a menetciklusokon.

 

 

Mi lesz veletek régi formák?

Amikor az autóipari trendeket figyeljük, gyakran visszasírjuk a régi vasakat, amik még „igazi autók” voltak és amik minket, autósokat szolgáltak ki, nem pedig csak a jogszabályoknak feleltek meg. Természetesen az első és legfontosabb szempont a közlekedők biztonsága, de cserébe már örökre elveszítettük a klasszikus formákat.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.12.10
Frankfurtban a nemzetközi repülőtéren totális káosz alakult ki a hó miatt vasárnap délután és este....
2017.12.10
Igazi sikersztori Németh János karrierje: tizenöt évvel ezelőtt, egyetemistaként kopogtatott be a....
2017.12.10
A feldíszített környezetkímélő és akadálymentes Solaris–Škoda trolibusz különleges megjelenéssel és....
2017.12.10
A japán prémiumgyártó bemutatta az LX terepjáró három helyett két üléssoros kiadását, ami óriási....
2017.12.10
Az ingyen letölthető alkalmazás az autósok elől elrejtett, kihasználatlan parkolóhelyeket teszi....
2017.12.10
E heti rajzunk készítője Gaál Tibor T-boy, rajzának címe: Párizsi Lotrec Car ..
2017.12.10
Budi Hari Pujiono Indonéziából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.12.10
Egy hazai telematikai vállalat által regisztrált járműadatokból azonban kiderül, hogy a rossz idő....
2017.12.10
Németországban felmérést végeztek a városi lakosság körében a dízelmotorok betiltásáról, aminek....
2017.12.10
A Hyundai Holding Kft. idén decemberben egy 680 ezer forintos BCM készülékkel lepte meg a Bókay....