Olaszország
Az olasz parlament téli szünete után a törvényhozás ismét megkezdte a jogalkotást. A ház elé kerülő tervezetek egyike a KRESZ módosítása, amelyet – ha nem történnek nagyobb bukfencek – február végéig el is fogadnak. Íme az új szabályozás leglényegesebb elemei.
KITERJESZTIK A DOHÁNYZÁS TILALMÁT
Az újdonságok között szerepelhet a vezetés közbeni dohányzás teljes tilalma. Jelenleg a jogszabály csak akkor korlátozza az autóban történő dohányzást, ha a járműben terhes nők vagy kiskorúak is utaznak. Más esetekre eddig nem volt kifejezett tilalom. Most a törvényalkotók zöld utat adnának a teljes tilalomhoz. A döntés hátterében – Az egészségmegóváson túl - az a megfontolás áll, hogy a dohányzás a mobilozáshoz hasonló kockázatokat hordoz forgalombiztonsági szempontból. Csökken a vezető figyelme, ennek következtében növekszik a balesetek kockázata a közlekedésben résztvevők számára.
150 KM/H-RA NÖVELIK A SEBESSÉGHATÁRT AZ AUTÓPÁLYÁKON
Az észak-olasz törvényhozók nyomására bekerült a tervezetbe a sebességhatár 150 km/h-ra növelése az autópályákon. A javaslat csak azokra az autópálya-szakaszokra vonatkozna, amelyek legalább három közlekedő és egy leállósávval rendelkeznek, illetve fel vannak szerelve fix sebességmérő eszközökkel. Ebben a témában a bevezetés előtt valószínűleg széles körű vita zajlik majd, figyelembe véve a lehetséges kockázatokat és biztonsági problémákat.
TELEFONHASZNÁLAT VEZETÉS KÖZBEN: SZIGORODNAK A SZANKCIÓK, UGORHAT A JOGOSÍTVÁNY
Jelentősen szigorodnak majd az okostelefonok és más elektronikus eszközök - például táblagépek és notebookok – utazás közbeni használatára vonatkozó szabályok. A törvényhozók várhatóan megerősítik majd a vezetés közben kézből történő telefonálás abszolút tilalmát. Ezzel párhuzamosan emelkednek a büntetési tételek, amely az első jogsértéskor a jelenlegi 165-661 euróról 442-1697 euróra növekszik. Ehhez társul majd a vezetői engedély bevonása 7 naptól két hónapig történő időszakra. Ismételt szabályszegés esetén a bírság 2500 euróra nő, kiegészülve a jogosítványba bevezetett 5-10 büntetőponttal. A parlamenti vita során további szankciókról is dönthetnek a törvényhozók. Nem kizárt, hogy ezek közé bekerül majd a jogosítvány végleges bevonása is visszaeső szabályszegők esetében.
SOKAT FIZETNEK MAJD A TILOSBAN PARKOLÓK
A parkolási tilalmat megszegők szankcióin is szigorítani fognak. A büntetés a jelenlegi 85-334 euróról 161-647 euróra nő, egyidejűleg megkétszerezik – kettőről négyre emelik - az emiatt levonható büntetőpontokat. Ugyanezen jogsértés esetén a bírság összegét növelik a motorkerékpárok és a robogók esetén is. A jogsértést megállapító személyek – rendőrök, közterület-felügyelők - kötelesek a jármű szélvédőjén értesítést hagyni a büntetési tétel csökkentésének lehetőségeiről.
KITERJESZTIK A BIZTONSÁGI ÖVEK HASZNÁLATÁT
Ha az utas nem használ biztonsági övet, a szankciót a jármű vezetőjére is ki lehet majd terjeszteni. Az új KRESZ kötelezi majd a járművezetőt, hogy figyelmeztesse utasát a biztonsági öv használatára. Szabályszegés esetén mind a jármű vezetőjének, mind pedig az utasnak büntetést kell fizetnie. Az iskolabuszokon is kötelező lesz a biztonsági öv használata.
ÚJDONSÁGOK JÖNNEK A KERÉKPÁROS-KÖZLEKEDÉSBEN
Az olasz kerékpárosok is számos változást fedezhetnek majd fel az új KRESZ-ben. Ezek között szerepel egy "sor előtti kocka". Vagyis egy olyan kijelölt terület, amely a lámpás kereszteződéseknél lehetővé teszi a várakozást a kerékpárosok számára az autósor előtt. Ezenkívül a kerékpárosok nemcsak a kerékpárutakon, hanem minden olyan városi utcában, illetve városokon kívüli utakon két irányban közlekedhetnek, ahol 30 kilométeres a sebességkorlátozás. A jövőben kidolgozzák majd azt a közlekedési koncepciót, amely megfelel a várhatóan növekvő kerékpárforgalom követelményeinek. A nagyvárosokban létrehoznak összefüggő, kifejezetten az intenzív kerékpárforgalomra tervezett „strada 30” zónákat. Lesznek azonban korlátozások is. A kerékpárosoknak a közutakon mindig egy sorban kell haladniuk, nem közlekedhetnek egymás mellett. Kivételt csak a kijelölt kerékpárutak jelentenek. Az autósok számára kötelező lesz a meghatározott oldalirányú távolságtartás a kerékpározók kerülésekor.
ISKOLA KÖRNYÉKI ZÓNÁK, RÓZSASZÍN PARKOLÓHELYEK
Az iskolák környékén a helyi önkormányzatok saját hatáskörben 30 kilométeres sebességkorlátozást vezethetnek be. Tervezi az úgynevezett rózsaszín parkolóhelyek bevezetését is terhes nők, illetve olyan mamák számára, akik 2 évnél nem idősebb gyermekkel közlekednek. A rózsaszín parkoló létrehozása nem állami hatáskör, csupán lehetőség például a boltok, intézmények számára.
KÖNNYEBB LESZ JOGOSÍTVÁNYT SZEREZNI
Lesznek újdonságok a vezetői engedély megszerzésével kapcsolatban is. Aki az autóvezetői tanfolyam után sikeresen leteszi az írásos elméleti vizsgát, de megbukik vezetésből, az – a korábbiaktól eltérően – nem csak egyszer, hanem még kétszer futhat neki a gyakorlati vizsgának. Könnyítés az is, hogy a vizsgázóknak a korábbi hat hónap helyett ezentúl 12 hónap áll majd rendelkezésükre, hogy megszerezzék a jogosítványt.