ICDP

Autót a plázából: egyszeri újdonság vagy valódi változás?

2017.09.08.

Minden bizonnyal a legtöbben emlékszünk arra az ikonikus jelenetre az első Harry Potter filmből, amikor az ifjú varázslótanoncnak millió repülő kulcs között kell elkapnia azt az egyet, ami a varázsigére nem reagáló ajtót nyitja. Ha valaki nem emlékszik, gondoljon azokra az amerikai műsorokra, amikor a versenyzőnek milliónyi ezüstcédula között kellett elkapnia az egyetlen nyerő aranybilétát. Ha mindenki elképzelte, gondoljunk csak bele, hogy ma, 2017-ben nagyjából ilyen érzés átlagos vásárlónak lenni. Talán annyi különbséggel, hogy az esetek többségében fogalmunk sincs, melyik a nyerő „cédula”.

Társadalmunkat a választás lehetősége köré építettük fel. A választás által kifejezhetjük magunkat, autonómiánkat és függetlenségünket, és ezek képzik a jelenlegi társadalmunk alapját. Ugyanakkor sétáljunk végig bármelyik plázán, valóban azt érezzük, hogy függetlenek vagyunk és választásunkat egyéni döntéseink határozzák meg? Persze, végső soron igen, de hányszor gondolkodtunk el néhány nappal a vásárlás után végignézve bevásárlótáskáinkon: „ezt minek vettem meg?

Miért pont autót ne vehetnénk a plázában?                                                        Shoppertrak

De ez már nem csak a bevásárlóközpontokban van így, köszönhetően a személyre szabott hirdetéseknek és annak a zseninek, aki megalkotta az internetes sütiket. Ha érdeklődsz valami után online, rákeresel valamilyen termékre, biztos lehetsz benne, hogy a következő hetekben minden egyes oldalon olyan hirdetéssekkel fogsz találkozni, ami azt a bizonyos terméket vagy szolgáltatást reklámozza, amire egyszer érdeklődést mutattál. Mint az aranybilétás tévéműsorban, csak itt a vállalatok reménykednek, hogy végül az ő bilétájukat kapod el.

Lássuk be, ennek változnia kell. Van is, aki változtatna:



Az ICDP rovatban több alkalommal is hivatkoztunk már a Hyundai Rockar-ra, mint az autókereskedelem úttörőjére. A Rockar-nál egészen könnyedén oldják meg, hogy új ügyfeleket vonzzanak, akiknek nincs korábbi tapasztalatuk a márkával, sőt, még csak nem is akarnak autót vásárolni. A „kereskedés” egy bevásárlóközpontban van, relatíve kevés kiállított modellel, így változtatva a hagyományos bemutatótermek zsúfoltságának kényelmetlenségén. Legalább ennyire fontos, hogy a betévedőkre az ott dolgozók eladás-kényszere sem helyes nyomást, mert nincs is. A Rockar dolgozóinak feladata a tanácsadás és útmutatás, eredményességük mérésében pedig nem jut szerep az eladásoknak.
Az őszi ruhatár után nézhetünk egy autót is                                                              Rockar
Az eredmény? 2015-ben 650 új autót adtak el a Bluewater bevásárlóközpontban található egységükben, azóta pedig nyitottak is két új hasonló „kereskedést”.



De hogy csinálták?

A válasz egészen egyszerű: nem csináltak semmit. A vásárlók nincsenek körülvéve személyre szabott marketingkampányokkal és nyomulós értékesítőkkel. A döntés rájuk van hagyva, senki sem sietteti őket, de persze bármilyen kérdésükre választ kaphatnak. A Rockar egy, a kereskedelemben igen ritka dolgot biztosít: nyugodt, stressz-mentes környezetet. Nincs nyomás az ügyfélen, ahogy az ott dolgozókon sem – ha az ügyfél úgy dönt, eleget nézelődött, kisétál a nyitott ajtón és átmegy valamelyik cipőboltba, vagy vesz egy új pólót (nem Volkswagent).

Különleges élmény, vagy forradalmi változás?                                          Retail Design Blog

Nem szabad elfelejtenünk, hogy a Rockar hatékonyságának kulcsa egyben a legnagyobb gyengeségét is jelentheti. A sikeressége az egyediségében rejtőzik, hiszen sokáig konkurencia nélkül működhetett, azonban ez többé már nincs így. Nemrég beszámoltunk róla, hogy az Opel megnyitotta első (de nem utolsó), hasonló elveken működő „Cayu” egységét. Ráadásul nem az Opel az egyetlen márka, amelyik hasonló koncepcióban gondolkozik, így hamarosan megtudhatjuk, valóban azért működik, mert azt adja az ügyfeleknek, amire szükségük van, vagy csak az újdonság varázsa miatt választják sokan?

Pop-up store formájában már sokan próbálkoztak a plázákban való megjelenéssel, de úgy tűnik, ez a megoldás nem csak marketingszempontok miatt lehet megfontolandó. Néhány év és kiderül, általános jelenség lesz-e, hogy bevásárlóközpontokban ruhák és kütyük mellett autót is vásárolhatunk.

A cikk forrása Lucy Langdon ICDP publikációja.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.09.21
Ferreol Murillo Fuents Costa Ricából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2017.09.21
A SEAT 600-as piacra kerülésének 60. évfordulója alkalmából tűzte ki a SEAT azt a célt, hogy nem....
2017.09.21
Tatabányán megkezdődött egy közel félmilliárd forintos közlekedésfejlesztési program, 2018 nyaráig....
2017.09.21
Ünnepélyes keretek között letették a Mercedes-Benz gyár új képzési központjának alapkövét. A 8000....
2017.09.21
Az ingolstadti márka nemcsak az autonóm rendszerekkel, hanem zászlóshajójának különleges anyagokból....
2017.09.21
Idén ünnepli fennállásának tizenötödik évfordulóját a Toyota Pénzügyi Zrt, a világ legzöldebbnek és....
2017.09.21
Egy közlekedési baleset helyszínénél intézkedtek a Veszprém megyei rendőrök első közös szolgálatuk....
2017.09.21
A prémium hibrid piacon egyeduralkodó Lexus újabb ökopiaci szegmens felé nyithat: a márka egy....
2017.09.21
Több ezer autó várható a VI. Volkswagen-találkozóra, amit ezúttal szeptember 23-án, szombaton....
2017.09.21
Miközben az egész világ az elektromos közlekedés lázában ég, a Toyota elnöke szerint a jelenlegi....