autótechnika

Autótechnika autósoknak: A hibrid hajtás

2015.09.28.

A hibrid hajtás múltja egyidős a gépkocsiéval - olvasható egy 2006-ban megjelent könyvben*. Az utóbbi évtizedekben divatba jött a villamos hajtással való kacérkodás, de igazi áttörést a hibrid járművek értek el - egyelőre. Ma még nem lehet tudni, hogy a tisztán villamos hajtás problémái (akkumulátor, tüzelőanyag-cella) megoldódnak-e.

Szerző: Dr. Lévai Zoltán

A kétféle motor (belsőégésű és villamos), valamint a kétféle energiatároló (hajtóanyag-tartály és akkumulátor) kombinációja jelenti a hibrid hajtást. A hat legjellegzetesebb kombináció (ami nem jelenti azt, hogy ne jelenjenek meg időről időre újabb és újabb rendszerek):

Soros kapcsolat. Az állandóan optimális üzemben járó belsőégésű motor egy generátorral áramot termel, ami egyrészt forgatja a villamos motort, ahonnan a hajtás fogaskerekes áttételen - általában, de nem mindig sebességváltón - keresztül eljut a kerekekig, másrészt tölti az akkumulátort. Szükség esetén, például emelkedőn, erős gyorsításkor a villamos motor az akkumulátorból is kaphat áramot. Előfordul, hogy kerekenként építenek be villamos motort, amikor is sebességváltóra és differenciálműre nincs szükség. A generátort a motor indítására is fel lehet használni.

Párhuzamos kapcsolat, melyben fordulatösszegzésről beszélhetünk. 

Párhuzamos kapcsolat, amire a nyomatékok összegződése a jellemző.

Párhuzamos kapcsolat, melyben a vonóerők összegződnek az útfelületen.

Kombinált rendszer: a soros rendszer továbbfejlesztett változata, mely egy tengelykapcsoló segítségével lehetővé teszi, hogy a motor közvetlenül hajtsa a kerekeket. 

Teljesítményelágazásos rendszer: nincs benne sebességváltó, mert a bolygómű és a villamos gépek fokozatmentes sebességváltóként működnek.

A hibrid rendszerek alkotóelemei külön-külön általában ismertek, mint például a fennti villamos motor, de a villamos gépekben új vonások mutakoznak. Legjellegzetesebb újdonság a lendítőkerék "villamosítása". Eddig is jellegzetes alkatrésze volt a (mechanikus) tengelykapcsolónak, most pedig tekercsek (és néha állandó mágnesek) beépítésével olyan villamos gép lett belőle, amely áramot tud termelni (generátorként), illetve áram bevezetésére motorként tud működni (akár a belsőégésű motor indítómotorjaként, akár vonóerő kifetése céljából).

 

A látókörünk szélesítése érdekében nézzünk meg néhány fotót néhány videót és három előadás anyagát: 1 - 2 - 3
Aki még sok mindent tudni szeretne az alternatív hajtásról, látogasson el erre a honlapra:

* Dr. Emőd István - Tölgyesi Zoltán - Zöldy Máté: Alternatív hajtások. Maróti Könyvkiadó, 2006. 234 p.

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Értékes bajnoki pontokat veszített Losonczy Levente az elmúlt hétvégén a túraautós TCR Europe....
2024.04.24
Itt az új törvényjavaslat.   ..
2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....