motortechnika

Az EGR-szelep rejtelmei (2. rész)

2017.05.19.

Előző cikkünkben áttekintettük az EGR-szelep funkcióját és alkalmazásának szükségességét. Néhány alapvető visszavezetési formát is érintettünk, most ezek közül a nagynyomású visszavezetést mutatjuk be részletesen a hozzá kapcsolódó gyakori meghibásodásokkal.

Nagynyomású kipufogógáz-visszavezetés

Mint ahogy előző cikkünkben felvezettük, a nagynyomású EGR azt jelenti, hogy a kipufogógázt a turbófeltöltő turbina oldala előtt csapoljuk meg és a szívó oldalon a kompresszor után vezetjük vissza. A régebbi szívómotorok esetén nem lehetett megkülönböztetni kis és nagynyomású rendszert, ugyanis ott mindig szívó ágra tudtunk visszavezetni kipufogógázt.

 

 

Azt is már említettük, hogy a nagynyomású visszavezetés előnye főleg a bemelegedési fázisban érezhető, ugyanis a visszavezetett kipufogógáz hőmérséklete ebben az esetben nagyobb. Az első típusokban nem is alkalmaztak más típust, csak nagynyomású (HP) visszavezetést. Az EGR-szelep a meleg oldalon helyezkedett el, vagyis közvetlenül a kipufogócsonknál. Ennek a hátránya az volt, hogy a leömlő hőjére kellett tervezni az aktuátort. Ezek a rendszerek főleg vákuumos EGR-szelepet alkalmaztak.

 

 

Hogy tehermentesítsék az EGR-szelepet a nagy hőtől, átkerült az EGR-cső másik oldalára, a szívócsatornára. Itt a vákuumos megoldásokat egyre inkább felváltották az elektromechanikus szelepegységek.

 

 

A következő fejlődési lépcső a visszavezetett kipufogógáz hűtése volt, melynek köszönhetően nem csak a bemelegedési fázist gyorsította, hanem üzemmeleg motor esetében a visszahűtött gáz kevésbé rontotta a motor hatásfokát (a henger töltési fokának javítása révén), így a nagynyomású visszavezetés egyik hátrányát valamelyest ki tudták küszöbölni.

 

 

 

Ezt még egy integrált termosztáttal lehetett még kifinomultabbá tenni, amely csak akkor nyit ki, ha a visszavezetett kipufogógáz felmelegítette a hűtőfolyadékot. Az igazán modern motorokon pedig már olyan hűtőt alkalmaznak ami előtt egy útváltó szelep helyezkedik el, vagyis a motorvezérlő kiválaszthatja, hogy melyik irányban szeretné visszavezetni a kipufogógázt: a hűtőn keresztül vagy azt megkerülve.

 

 

 

Igazán kuriózumnak számít a felső kategóriában alkalmazott kipufogógáz-visszavezetés, amit nem csak hűtővel és megkerülővel láttak el, hanem katalizátorral is, hogy tisztított kipufogógázt vezessünk vissza a motorba. Az alábbi képen látható megoldást az Audi alkalmazza.

 

 

Meghibásodások

Sajnos hátrányai is vannak, ugyanis a turbina előtt a nyers emisszió található, ami tartalmazhat részecskéket, melyek hajlamosak a szívórendszerbe kerülő olajjal illetve olajpárával „elegyedni”, melynek eredményeképp lerakódások keletkeznek az EGR-szelepen, illetve a szívócsőben.

 

 

 

Ha ilyen tüneteket produkál a motor, akkor érdemes a visszavezető csövet is ellenőrizni, ugyanis gyakoriak a lerakódások abban is.

 

 

Sokan próbálkoznak az EGR-szelep tisztításával, hiszen az egy költséghatékony megoldás lehet, de sajnos a koksz sokszor nem csak magáéban a szelepben található meg, hanem a tömítéseken keresztül feljuthat az állítóműbe is, így hiába tisztítják meg a szelepet, az állító megszorulhat, tönkremehet.

Gyakori hibaforrás lehet még az EGR-hűtő meghibásodása is, amit úgy vehetünk észre, hogy folyamatosan ellenőrizzük a hűtőfolyadék-szintet. Ha csökken a szint a kiegyenlítő tartályban, akkor lehet, hogy az EGR-hűtő hőcserélője kilyukadt, így hűtőfolyadék kerül a szívórendszerbe.

Az EGR-szeleppel együtt dolgozhat az úgynevezett frisslevegő-szelep, ami a benzinmotoroknál alkalmazott pillangószelephez hasonló egység. Dízelmotorokban általában 3 funkciója van: leállításkor bezárja a szívócsövet, így gyorsabban és rázkódás nélkül áll le a motor; részterheléssen kissé bezár, így tudja növelni a kipufogógáz-hőmérsékletet, ami előnyös a részecskeszűrőnek; és harmadrészt amikor kissé bezár, és torlasztja a friss levegőt, akkor a mögötte elhelyezkedő kipufogógáz-visszavezető helyen segíti a kipufogógáz beáramlását a szívócsőbe. Ezen szelep meghibásodása is EGR-problémákat okozhat.

A következő cikkben részletesen kitérünk a belső visszavezetésre, amit a nagynyomású visszavezetés alternatívájaként alkalmaznak.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.07.26
Turisták és csomagjaik az út mellett Albertirsa közelében a 4-es főúton, ahol turistákat szállító....
2017.07.26
A Gárdonyi Rendőrkapitányság vízi körzeti megbízottjait riasztották egy süllyedő csónakhoz 2017.....
2017.07.26
Nagy-Britanniában 2040-től megtiltják a benzin- és dízelüzemű új személyautók és furgonok....
2017.07.26
Július végén megkezdődik az őzek párzási időszaka, ami augusztus közepéig tart. Vigyázzunk rájuk és....
2017.07.26
Hajnali ötkor kocsikázni indult apja két hete átvett Mercedes Coupéjával egy 14 éves tinédzser a....
2017.07.25
Interjúalanyunk Kertész Norbert, aki a Fix Auto Service Q-Service ügyvezető igazgatója.....
2017.07.25
Éppen negyedszázada tartották Barcelonában az olimpiát. Az évfordulóra archív fotóval és korabeli....
2017.07.25
Este hét óra előtt nem sokkal a bécsi repülőtérre tartó busz ütközött egy személygékocsival. A....
2017.07.25
Hat új modell érkezik 2020-ig, beleértve akár több elektromos autót is. ..
2017.07.25
Rendőrök helyszínelnek összetört kisbusznál Biharkeresztes közelében a 42. számú főútvonalon, ahol....