utánpótlás

Utánpótlás - Akar igazán autózni a mai fiatal?

2017.08.17.

Gyerekkoromban mindig arról álmodtam, hogy az álomautómmal nagyokat autózok a naplementébe, vagy arról, hogy milyen intenzív élményt nyújt egy kanyargós hegyi szerpentinen kiautózni a kocsiban rejlő erőt. Úgy tűnik korunk felnövekvő fiataljai már másban élik ki a vágyaikat, talán azért mert az autózás már nem elég izgalmas?

Az első szavak, az első nap az iskolában, az első randi, egy sor olyan fontos dolog, ami egész életünkön át meghatározó élmény marad. Talán pár éve még a jogosítványt, majd az első saját autó megszerzését is ide soroltam volna, de napjainkra ez megváltozott. Azt látom ugyanis, hogy a legfiatalabb generáció, akik most kóstolgathatnák a benzinszaggal, és kalanddokkal vegyített mobilizációt, már teljesen máshogy közelítik meg ezt a témát.

Pedig régen, - ami nem is tűnik annyira ködös múltnak-, azért teljesen máshogy élték meg a fiatalok, főleg a fiúk, amikor kreszre járhattak, majd autót kerestek. A szerencsésebbek a szülőktől kapták az első négykerekűt, míg mások saját spórolt pénzért vettek valamit, amiben általában az volt a legjobb, hogy egyenesen ment, és nem ázott be. Általában.

pixabay.com

Véleményem szerint az embert, főleg ha férfi, valamilyen szinten már kisgyermek korától kezdve foglalkoztatják az autók, és motorok. Először persze csak epekedve nézegetik a vágyott széles, lapos, és gyors sportkocsikat, vagy a pillanat alatt tovarepülő motorokat, de aztán ahogy nagyobbak lesznek, egyre inkább vezetnének már ők is. El is csenik apa autóját, és először csak beindítják, majd amikor már fejben megy a „nagy művészet”, a vezetés, akkor, míg a szülők vásárolnak, addig az áruházi parkolóban félszegen bár, de pár métert tényleg vezetnek. Pont, mint a nagyok. Ez után persze egyenes az út ahhoz, hogy jogsi kell, és vezetni minél többet, átélni az élményt, hogy bármikor, bárhová eljuthatunk, és szabadnak, felnőttnek érezhetjük magunkat.

De átalakult a világunk, és vele együtt az új világban felnövő gyermek sem arra vágyik már, mint tíz-húsz éve, de akár csak pár évvel korábban. A hoverboardok, és fidget spinnerek világában más mozgatja a fantáziát. A felnövekvő kisgyermekek fejlődésük minden szakaszában találkoznak a legújabb technikai vívmányokkal, ők már talán mást látnak a mobilizációban, mint szabadság, benzingőz, és autós élmények sorozata.

pixabay.com

Szinte már óvodában találkoznak a mobiltelefonnal, ami már rég nem a telefonálásról szól, mert időközben az is megokosodott, és minden szükséges információ azonnal, naprakészen megtalálható benne ugyanúgy, mint a jobbnál jobb alkalmazások tömkelege. Emellett ott az internet is, amivel aztán teljesen kinyílhat a világ, és máris megérkeztünk az online közösségi világ mozgatórugójához. Ezen keresztül ugyanis minden újítás beáramlik az életünkbe, és bizony, ha valami máshol már jól működik, akkor az a trend előbb utóbb kialakul nálunk is. Gondoljunk csak az Uberre, amivel gyakorlatilag pofonegyszerűen megoldható a napi autóhasználat. Hiszen ha tudjuk, hogy mikor hová kell mennünk, akkor kényelmesen tudunk tervezni, és nem kell a parkolóhely keresésével, vagy parkolási díj fizetésével vesződnünk. Na és mit csinál az egyszeri nagyvárosi fiatal, ha nagybevásárlást tervez, vagy leugrana a nagymamához vidékre? Használja a car sharing nevezetű szolgáltatást, melynek lényege az időarányos autóbérlés, tehát ha tudjuk, mikor kell az autó, elmegyünk és kibéreljük. A bérleti díjon kívül nem terhel bennünket sem amortizáció, sem biztosítási díjak, és még adó sem. Arról nem is beszélve, hogy a karbantartás, és tisztántartás is a szolgáltató feladata. Ezzel pedig lehet spórolni, és nem utolsó sorban a környezetet is kíméljük. Valljuk be, hogy csábító alternatíva arra az esetre, ha tényleg nem használjuk minden nap autónkat.

pixabay.com

Ezek alapján tisztán látszik, hogy az Y de inkább a Z generáció nem csak az autóhasználatban, hanem a mindennapi életben is alapvető változásokat él át. Minél kevésbé akar röghöz kötve javakat halmozni, mert helyette mennyivel jobb szabadon élve világot látni, és felfedezni mindazt, ami érdekes. Vagy egyszerűen csak annyira felgyorsult, és megváltozott a világ, hogy a korábban akár életstílust jelentő autó, mára megmaradt egy egyszerű és praktikus közlekedési formánál. De rajongani sokkal jobb olyan dolgokért, amikben több a technológiai innováció, és jobban eladható a közösségi médiában. Vajon, ha megkérdeznénk néhány tinit, hogy fiatal felnőttként számítana e nekik, hogy már csak elektromos hajtású autót vehetnek majd, és sosem tudják majd átélni a belső égésű motor varázsát, akkor ez nagyon meghatná őket? Ha impulzusból kellene válaszolnom, azt mondanám: Nem. De persze nem szabad túlságosan szkeptikusan megközelíteni a dolgokat, viszont tény, hogy a fiatalok körében manapság nem annyira népszerű téma az autózás, a közlekedés, és az autóhasználat, mint mondjuk néhány évvel ezelőtt. Ez persze nem jelenti azt, hogy őket nem is érdekli ez a topik, viszont az biztos, hogy nem tudnak olyan átéléssel, és lelkesedéssel beszélni az autókról, mint az, aki egész életén keresztül valahogy mindig kapcsolatban volt a négykerekűekkel. Legyen az egy szocialista autókon nevelkedett középkorú, vagy egy veteránautó rajongó örökifjú. Kérdéses viszont, hogy ha a fiatalok a jövőben tényleg csak az A-ból B-be való eljutás legkényelmesebb megoldásaként tekintenek az autóra, akkor vajon az autógyártók gyártásban tartják e majd az „élményautó” kategóriát, és lesznek e még olyanok, akik képesek autót tartani azért, mert mindentől többre tartják a tiszta, és sallangmentes vezetési élményt? Ha lehet választani, akkor én inkább kergetném tovább az autóval a naplementébe hajtós, csöpögős Hollywoodi álmaimat. 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....