vészfékrendszerek

Az EU és Japán is támogatja a kötelező vészfék-asszisztenseket

2019.02.25.

Szigorítást szorgalmaz az ENSZ: legyen kötelező a gyalogosfelismerővel ellátott városi koccanásgátló minden személyautóban és könnyű haszongépjárműben 2020-tól. Támogatókra talált az ENSZ.

Pozitív fejlemények érkeztek a genfi találkozóról, ahol a városi vészfék-asszisztensek kötelezővé tételéről tárgyaltak. Mind az Európai Unio, mind Japán képviselői támogatták és helyén valónak találták az ötletet, hogy 2020-tól már törvény írja elő az olyan városi vészfék-asszisztensek beszerelését, ami 60 km/h-ig képes állóra fékezni a járművet. Ebből jól látszik, hogy a jelenlegi, legtöbbször 50 km/h-ig aktív biztonsági rendszereknél fejlettebb technológiára van szükség, ami túlnyomó részben már ma is rendelkezésre áll az autógyártóknál, noha a legtöbb esetben csak feláras opcióként érhető el.

Ezen változtatna a 2020-ra tervezett törvény, ami a személyautókon felül a könnyű haszonjárművekre is vonatkozna, ezzel a furgonok és teherszállítók piacára is becsempészve a rendszert. Noha több mainstream gyártó igyekszik hasonló rendszerrel fejleszteni haszonjárművét, egyelőre nem tudott széleskörben elterjedni a technológia. A személyautóknál már többféle generációt megéltek a koccanásgátlók, nem ritka, hogy már gyalogost, vagy akár az úton átkellő állatokat is képesek felismerni ezek a rendszerek.

Mi több, pont ezért szorgalmazzák a biztonsági rendszerek beszerelésének szigorítását, hiszen az ENSZ jelentése szerint több mint 9500 halálos balesetet jegyeztek 2016-ban az Európai Unio városainak területén, amiknek 40%-a gyalogos gázolás volt. A városok tehát fokozottan ki vannak téve az ilyen baleseteknek, egy 60 km/h-ig aktív rendszer pedig valamelyest változtathatna ezen a kereszt irányból érkező személyek vagy állatok felismerésével.

Persze jogosan merült fel a kérdés, hogy mi lesz a régebbi autókkal, amik sajnos továbbra sem rendelkeznek majd a legtöbbször AEBS (Advanced Emergency Braking Systems) rövidítéssel említett rendszerrel, ám Jean Rodriguez, az ENSZ európai titkára elmondta, hogy jelenleg nincsenek törekvések, hogy korábban gyártott autókba is beültessék a rendszert, hiszen ez utólagos telepítést jelentene, amivel kár lenne az autó tulajdonsokat terhelni. Ha sikeres lesz a rendszer bevezetése az Európai Unioban, illetve Japánban, a két támogató országban, így is közel 20 millió új forgalomba állítású autó kapná meg ezt a rendszert.

Ezzel egyébként egy 1958 óta életben lévő szabályozáson módosítanának, aminek nem része az Egyesült Államok, Kína és India sem, így az ő belső piacaikra gyártott autóikra ez nem vonatkozna, noha akkor kérdéses lesz azok importálása is a jövőben, hiszen további bonyodalmat fog okozni ezeknek a rendszereknek a hiánya.

További kérdést jelent, hogy az autógyártók, akik nem rendelkeznek majd ilyen rendszerekkel, legtöbbször budget almárkájuk esetében, hogyan oldják meg árnövekedés nélkül ezeknek a rendszereknek a beültetését. Noha házon belül a legtöbb esetben elérhető a technológia, az olcsóbb márkák esetében korántsem elterjedt a városi vészfék-asszisztensek jelenléte. Menekülő út lehet a külső autóipari vállalatok termékeinek beszerzése (mint a Bosch, Valeo, stb.), akik valamivel olcsóbban szolgáltatnak különböző biztonsági rendszereket.

Ez a döntés egyébként termőtalajként szolgálhat az önvezető-rendszerek terjedésének is, hiszen egy ilyen, már gyalogos felismeréssel is ellátott önfékező rendszer tulajdonképpen a teljes önvezetés alappilléreként szolgál, az egyes szintű önvezetés alapvető kiegészítője. Amennyiben minden új forgalomba állítású autó megkapja ezt, az megkönnyíthető az autók közötti kommunikációt is, ami szintén kulcsfontosságú lehet a jövőbeli összekapcsolt forgalomban.

Forrás: 
Automotive News

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....