törésteszt

Az év töréstesztjei: kecskeméti Mercedes és az esztergomi Suzuki

2013.12.09.

Az idén tesztelt negyven autótípusból harminc kapott öt csillagot a EuroNCAP szakembereitől, kiállták a biztonsági próbát a magyarországi gyártású modellek.

Szerző: Boros Jenő

Az Európai Unió közlekedési programjának keretében a nagy sorozatban piacra kerülő új modellek biztonságát értékelik.1997 óta négyszáz autótípust teszteltek, a EuroNCAP laboratóriumában  háromezernél több új kocsit törtek össze. Volt köztük mini, kompakt modell, luxus-limuzin, egyterű és terepjáró, a legkisebb 700 kilogrammos, a legnagyobb 2,5 tonnás tömegű. Induláskor a kritériumokat úgy határozták meg, hogy az aktuális modelleket 1-2 illetve 3- csillaggal értékelték, később négyre, aztán ötre emelték az elérhető csillagok számát. A EuroNCAP történetének legrosszabb eredményei 1997-ben és 2008 februárjában születettek, az első sorozatokon - az akkor még három csillagos maximumból - felnőtt utas-védelemből egyet kapott a Citroen Xantia, a 3-as BMW és a Rover 100-as. Későbbre is jutott bukott modell: 2009-ben a Nissan Navara egyetlen csillagot sem kapott felnőtt-utasvédelemből, ám a lehetőségekkel élve a módosított változat a megismételt teszten három csillagosra javított.

A kecskeméti Mercedes CLA öt csillagos értékelést kapott a törésteszteken Forrás: EuroNCAP

A vizsgálati módszertan

Az idén tesztelt negyven autótípusból harminc kapott öt csillagot, a többiek négyet, és akadt néhány három csillagos is. Meglepő, hogy nem a fapadosként ismert márka, hanem egy nagy múltú és tekintélyes szerepelt rosszul. Miközben a Dacia felküzdötte magát a négyes szintre, a Mercedes Citan áprilisban három csillagot kapott a törésteszteken és a menetdinamikai próbákon: a szakértők különösen az elől ülök mellkasi sérülésének mértékét kifogásolták. A vizsgálata után a gyártó visszahívta mind a 3500 forgalomba helyezett függönylégzsákos Citant, majd a módosított modellel novemberben megismételt teszten már négy csillagot kapott az autó. Három csillagosan szerepelt a Nissan Evalia mikrobusza. Idén is maximálisan teljesített a Renault, melynek Captur sportterepjárója a francia márka tizenötödik öt csillagos biztonságra értékelt modellje.

A kecskeméti Mercedes CLA és az esztergomi Suzuki SXC4 S-Cross is megkapta a maximális öt csillagot. Egyelőre nem vizsgálták a győri A3-as Limousine Audit, de jövőre biztosan sorra kerül és az gyári eredmények alapján nem különösebben kockázatos, ha öt csillagra fogadunk. Egyébként az autókonszernek töréstesztjei szigorúbbak és sokoldalúbbak, mert például az EuroNCAP programjában még mindig nem szerepel borulásvizsgálat, miközben ez minden márkánál a protokoll része.

Az esztergomi Suzuki SX4 S-Cross is öt csillagos értékelést kapott a törésteszteken Forrás: EuroNCAP

Jól szerepeltek a magyarországi gyártású autók a szabványos európai biztonságtechnikai teszteken, melyekben nem csak azt vizsgálják, hogy milyen védelmet nyújt ütközéskor a karosszéria a felnőtt és gyermekutasoknak, hanem a partnervédelmet is, vagyis értékelik az elütött gyalogos iránti kíméletet is. Erős utascella, mely frontális és oldalirányú ütközéseknél is megfelelően védi mind a felnőtt, mind a gyermek utasokat, ez derül ki a csak Kecskeméten gyártott Mercedes CLA értékeléséből. A modell érdekessége a CPOD rendszer, mely automatikusan kiiktatja az utasoldali frontális légzsákot, amennyiben a legjobb védelmet nyújtó - menetiránnyal ellentétesen behelyezett – gyári gyermekülést használnak. Gyalogos elütéskor a CLA motorházteteje automatikusan megemelkedik, így növelve a deformálódó fémlemez és a kemény hajtómű elemek közötti távolságot, ezzel csökkentve a sérülés mértékét. A CLA-hoz hasonlóan öt csillagot ért el a EuroNCAP értékelésében az esztergomi Suzuki SX4 S-Cross, melynek utascellája stabil maradt valamennyi töréstesztnél: a frontális és oldalirányú ütköztetésnél a deformálódó és tömör testnek csapódó Suzuki maximális pontszámot szerzett, mert a vizsgált testfelületen jó védelmet nyújtott.

Az európai, japán és dél-korai autókat megelőzve a legjobb idei eredményt érte el az európai biztonságtechnikai vizsgákon és első kínai modellként kapott öt csillagot a Qoros GQ3-as, mely az EuroNCAP értékelésében felnőttutas-védelemben 95 százalékos, gyermekbiztonságból 87 százalékos, gyalogos kímélésből 81 százalékos eredményt ért el, ezzel megelőzte az idén vizsgált valamennyi modellt.

A vizsgálati módszertan

A EuroNCAP( European New Car Assessment Programme) tesztek között szerepel felnőtt-, és gyermek-utasvédelem, gyalogoselütés súlyossága, valamint aktív biztonsági rendszerek szintje, tehát nem csak az ütközéskor jól védő karosszéria ér pontot, hanem a vezetőtámogató rendszer, például az elektronikus menetstabilizáló, a sávtartó asszisztens, a koccanásgátló és az elalvásra figyelmeztető is. A frontális ütközés 40 százalékos átfedéssel történik, mert a statisztikák szerint ez a leggyakoribb közlekedési baleset: az autót 64 km/órás sebességgel ütköztetik deformálódó akadálynak, ami egy másik jármű méretét és sűrűségét imitálja. Az oldalütközésnél kétféle módszert alkalmaznak: az egyiknél másfél méter széles tömböt gurítanak 50 km/órás sebességgel az autó oldalának, a másiknál a fával ütközést szimulálják: ekkor 254 milliméteres átmérőjű oszlopnak ütköztetik a járművet 29 km/órás sebességgel. A gyalogoselütés imitálása gyermek és felnőtt méretű bábukkal történik 40 km/órás tempónál. Minden autó utasvédeleménél értékelik a légzsákok és fejtámlák sérülések elleni hatékonyságát. Csak az a modell kaphat öt csillagot, melynek legolcsóbb kivitelében és valamennyi uniós piacon szériafelszerelés például az elektronikus menetstabilizáló rendszer.

 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....