Forma-1

Az F1-es gyári kivonulásról tárgyalhat a Mercedes

2020.01.29.

Brit sajtóértesülés szerint két hét múlva fog tárgyalni a Mercedes elnöksége az F1-es projektje jövőjéről – és a kivonulás, valamint a csapat eladása is reális lehetőségnek tűnik! Nagy változások vannak kilátásban az F1-ben?

Noha a 2021 utáni új szabályciklusra vonatkozó új Concorde-egyezményről is folynak még a tárgyalások a Forma–1 vezetősége és csapatai között, egyes istállók jövőjét nem csupán az egyelőre tisztázatlan részletek teszik bizonytalanná a királykategóriában. A 2014 óta hat egyéni és csapatbajnoki címet jegyző Mercedes esetleges F1-es kivonulásáról már jó ideje találgatnak, ám Toto Wolff csapatfőnök és sportigazgató eddig próbálta hűteni a kedélyeket, és jelezte, arra van nagyobb esély, hogy folytatják.

A Racefans és az Autocar című lapok most viszont arról számoltak be, hogy a csillagos csapat sorsa távolról sem egyértelmű. Úgy tudják, a Daimler elnöksége két héten belül, vélhetően február 12-én ülésezni fog, hogy megvitassa, mi legyen a gyári istállójával 2020 után, és ezen egyeztetés alkalmával a program leállításának lehetőségét is komolyan fontolóra fogják venni.

Mercedes (Fotó: Mercedes)

Hiába egyeduralkodó a Mercedes 2014 óta, s hiába nyilatkozta azt a Daimlert vezető Ola Källenius a múlt év végén, hogy marketingszempontból aranyat ér számukra az F1-es szerepvállalás, az említett lapok szerint a konszern helyzete mindent megváltoztathat. Az elnökség a múlt év végén jelentette be, hogy közel másfélmilliárd eurót kell megtakarítaniuk 2022-ig, miközben várhatóan tömeges létszámleépítésre, nagyjából tízezer ember elbocsátására is sor fog kerülni, köszönhetően a karbonsemlegesség kapcsán az autóiparban életbe lépő szigorúbb szabályoknak. Habár a Mercedesnek az F1-es csapat fenntartása nem kerül olyan nagy összegbe a gárda éves büdzséjéhez viszonyítva, így is kérdéses, számíthatnak-e a jövőben is erre a támogatásra. Ennek eldöntésénél az elnökségnek az imázs kérdését is tekintetbe kell vennie.

A lapok kiemelték, csupán a brackely-i székhelyű gyári csapat jövője bizonytalan, a Brixworth-ben működő, továbbra is bevételi forrásnak számító motorgyáruk biztosan folytatni fogja az F1-es szerepvállalását – annak ellenére, hogy Wolff korábban azt nyilatkozta, vagy mindkét gyáruk folytatja, vagy egyik sem. Erre utal az is, hogy már hosszú távú szerződéseket írtak alá partnereikkel, melyek értelmében 2021-től a McLaren, a Racing Point és a Williams is az ő erőforrásukat fogja használni – utóbbi csapat egészen 2025-ig.

Mercedes (Fotó: Price / XPB Images)

A Mercedes gyári kivonulása kétségkívül megrengetné a Forma–1-et, ám a feltétezések szerint az érintettek javában dolgoznak a vészforgatókönyvön. Már a múlt évben pletykáltak arról, hogy a Mercedes eladhatja csapatát, és ezt most a két brit lap is megerősítette. Tudomásuk szerint az F1-es csapatban 30%-os részesedést birtokló Toto Wolff nem mással, mint a Racing Point tulajdonosával, Lawrence Stroll-lal fogna össze a brackley-i gárda átvételéért, és a kanadai milliárdos révén Aston Martinná formálná a csapatot, mely továbbra is a Mercedes erőforrásait használná.

Közel két hónapja éppen a Racefans és az Autocar közös oknyomozása során derült ki, hogy Stroll élénken érdeklődik az anyagi szempontból egyre nagyobb bajba kerülő Aston Martin iránt. E törekvését azóta más források is megerősítették, és jelen állás szerint úgy fest, 200 millió angol fontnak megfelelő részesedést (állítólag 20%-ost) venne az azonnali tőkeinjekciót igénylő brit autógyártóban. Eleinte arról volt szó, a Racing Pointból szeretne Astont csinálni, ám most már egyre többen rebesgetik, hogy a végső célt a jelenlegi Mercedes átvétele jelenti. Erről korábban a német Auto Bild is cikkezett.

Egy Aston Martin-Mercedes F1-es csapat létrejöttét az a tény is reálissá teszi, hogy a Mercedes kisebbségi résztulajdonos az Aston Martinban, és az utcai autógyártásban is együttműködnek, hiszen több gépükbe is motort szolgáltatnak.

Az Autocar szerint egyes források nem zárják ki, hogy a csapatátvétel esetén Toto Wolff helyet kapna az Aston Martin vezetőségében, miközben az F1-es istálló irányítását másra bízná. Más forrásaik viszont úgy tudják, az osztrákot nem érdekli a sportágon kívüli szerepkör.

Lawrence Stroll és Toto Wolff (Fotó: XPB)

Stroll eközben a lap szerint nem kívánna két csapatot fenntartani, a Mercedes átvétele esetén eladásra kínálná a 2018 végén megvett Racing Pointot. Vevőt vélhetően találna rá, az orosz Dimitrij Mazepin már két éve is tett ajánlatot a gárdára, korábban pletykaszinten pedig őt is emlegették a Mercedes potenciális felvásárlójaként – éppen az F1 iránti érdeklődése miatt.

A híreket érdemben egyelőre egyik érintett fél sem kommentálta. A Racefans megkeresésére a Mercedes F1-es csapata azt mondta, a részletek ismerete nélkül nem foglalnának állást, a Racing Point egyelőre nem reagált a megkeresésükre, az Aston Martin pedig megtagadta a válaszadás lehetőségét.

Egyelőre kérdéses, valóban bekövetkezik-e az a földrengés, amit a mostani beszámolók jósolnak, ám az biztos, hogy a bizonytalanság és az esetleges változás a sportág hatszoros világbajnokának, Lewis Hamiltonnak a jövőjét is alapvetően meghatározhatja. Hamilton korábban jelezte, ragaszkodik Wolff személyéhez, ugyanakkor a Ferrarival is flörtölni kezdett. Kérdés, ha a csapata alapvetően változatlan maradna, de Mercedesből Aston Martinná vedlene, az a hosszabbítás vagy a váltás felé terelné-e inkább. Wolffék szempontjából aligha kérdés, szükségük van-e Hamiltonra.

Forrás: m4sport.hu

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....