Közlekedési Múzeum

Bárki segítheti a Közlekedési Múzeum kivételes gépkocsijának újjászületését

2017.04.25.

A Közlekedési Múzeum megújuló kiállítására készülve elkezdte a Magyarországon igazi ritkaságnak számító békebeli Unic típusú gépkocsi restaurálását. A közel száztíz éves jármű felújításánál az intézmény szakemberei arra törekednek, hogy eredeti állapotának megfelelően állítsák helyre a matuzsálemi gépkocsit.

A gépkocsi alvázát Georges Richard, a népszerű autóversenyző által 1905-ben, Párizsban alapított Unic autógyárban építették. Az autógyártás hőskorának közismert színterét jelentő vállalkozás fő profilja az egyedi megrendelésekre alvázak, és taxi célokra szolgáló gépkocsik létrehozása volt, azonban az első Unic autókat az 1900-as évek elején még a nagyközönségnek készítették.

Mivel a cég csak alvázakat gyártott, így az autók különböző karosszériákkal kerültek forgalomba. A Közlekedési Múzeum birtokában lévő gépkocsi Bécsen keresztül jutott hozzánk, karosszériáját ugyanis a neves – még Ferenc Ferdinánd megrendelésére is dolgozó – Karl Czerny műhelyében készítették. Az alvázra erősített négyüléses nyitott karosszériával elkészült kabrió 18 lóerős motorjának köszönhetően 50 km/h volt a legnagyobb sebessége.

A két háborút, forradalmat, gazdasági válságot túlélő kisautó megmaradása kész csoda az 1950-ben megszületett üzemanyagkorlátozó rendelkezések, majd beszolgáltatások ismeretében. A rendelet nyomán begyűjtött autók jelentős részét ugyanis – a közel 13 ezres hazai személyautó-állomány felét – beolvasztották, hogy valóra válhasson a központilag meghatározott „vas és acél országa” ideája. Az Unic azonban nem a kohóba ment, hanem az Autó és Alkatrészkereskedelmi Nemzeti Vállalaton keresztül – ugyan meglehetősen leromlott állapotban, kisebb hiányosságokkal, de az eredeti szerkezeti állapotát megőrizve – a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe került.

A lassan 110 éves gépkocsi nemcsak Magyarországon, de világviszonylatban is ritkaságnak számít, hiszen nagyon kevés jármű maradt meg ebből az időből, aminek ilyen sok eredeti alkatrésze megőrződött. Ezt a páratlan lehetőséget használja ki a Közlekedési Múzeum, úgy, hogy a jármű közelmúltban elkezdett helyreállítását, a restaurálás legklasszikusabb értelmében véve az autó teljes egészében eredeti állapotára valósítják meg. A feltárás során több festékréteg eltávolítása után a műtárgy eredeti fényezése és csíkozása is láthatóvá vált, jelenleg a rugókötegek teljes tisztítása és a később felhordott rétegek eltávolítása van folyamatban. A következő javítási művelet a futóműtestek rekonstrukciója lesz, ami után a gépkocsi a kerekeire állítható. 

Hogy a kivételes gépkocsi helyreállítása megvalósulhasson, a Közlekedési Múzeum úgy döntött, rendhagyó módon a felajánlott 1 százalékos hozzájárulást erre a felbecsülhetetlen értékű műtárgyra fordítja. Az adó 1 százalékos felajánlásokat a 15308067-2-42 adószámra várja a Múzeum.

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.10.22
A Mercedes-Benz az egyik legszínesebb standdal büszkélkedhetett a Párizsi Autószalonon. A csillagos....
2018.10.22
A BelkaCar moszkvai carsharing cég bejelentette, hogy 150 KIA Rio X-Line gépkocsival bővült a....
2018.10.22
Jovcho Savov Bulgáriából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.10.22
Kínai partnerével, a SAIC-cal közösen olyan autógyárat épít a Volkswagen Kínában, ahol kizárólag....
2018.10.22
Környezetbarát és költséghatékony, ugyanakkor Magyarországon egyelőre kevésbé elterjedt a....
2018.10.22
A franciák a múltban vájkáltak, vajon hogy fogadták annak idején az emberek a szigorú....
2018.10.22
A mangalicakolbász-gyúró versenyre is sokan neveztek, a Csabai Kolbászfesztivál Munkácsy-sátrában....
2018.10.22
Az autós szakmában gyakorlatilag egyetértés van abban, hogy egy jó használtautó stratégia nélkül....
2018.10.22
A 22. Csabai Kolbászfesztivál zárónapja a mangalica jegyében zajlik. Ennek az őshonos magyar....
2018.10.22
Az idei évtől egy speciális diagnosztikai eszközt tett elérhetővé márkakereskedőinél a Toyota hazai....