CNG

Beváltak az állami CNG-buszok és teherautók

2017.03.22.

Alacsonyabb károsanyag-kibocsátás mellett jelentős költségcsökkenést értek el egyes állami tulajdonú társaságok sűrített földgázzal hajtott (CNG) haszonjárművek alkalmazásával, ezért a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) újabb beszerzésekre számít.

Az egyesület az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében három különböző típusú jármű üzemeltetésének pozitív tapasztalatairól számolt be.

Az MGKKE tagjai közé tartozó Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) még 2014-ben 60 darab CNG-üzemű teherautót állított forgalomba a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés lebonyolítására. Az egyik ilyen teherautó két év alatt 24 300 kilométer megtétele során 15,7 tonna földgázt használt fel. Kedvező fogyasztásának, valamint a CNG-üzemből fakadó előnyöknek köszönhetően még az alacsony üzemanyag  ár mellett is 20 százalékkal kevesebbe került  a teherautó tankolása, mint egy hasonló dízelüzemű hulladékgyűjtő autóé - emelte ki Domanovszky Henrik, az egyesület elnöke a közleményben. Hozzátette: 2017-től a hulladékgyűjtésben is visszaigényelhető a CNG jövedéki adója, így az üzemanyagköltség megtakarítás 30 százalék fölé emelkedett. 

A Magyar Posta 2016-ban nehézkategóriás CNG-üzemű nyerges vontatókat tesztelt, a két hónapos próbaidőszak alatt a jármű pótkocsival együtt szállított küldeményeket a Budaörs - Fót - Szolnok - Kecskemét - Szeged és  a Fót-Budaörs-Székesfehérvár útvonalon. A jármű 22 183 kilométert tett meg, 100 kilométeren16,98 kilogramm sűrített földgázt használt fel, amiből kiderült, hogy a földgázüzemű teherautó üzemanyagköltsége 35 százalékkal alacsonyabb egy hasonló kategóriájú dízel üzeműénél. Mindez 100 kilométeren hozzávetőlegesen legalább 3500 forint megtakarítást eredményez. 

Hasonlóan magas, 40 százalékos költségmegtakarítással üzemeltethetőek az országban Budapesten, Kaposvárott, Zalaegerszegen, Szegeden és Miskolcon közlekedő CNG-buszok. Az MGKKE és a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. (KTI) közös vizsgálata pedig arra is rámutatott, hogy a földgázüzemű autóbuszok 98 százalékkal kevesebb nitrogén-oxidot juttatnak a levegőbe az Euro IV-es motorral szerelt és korszerűnek tekintett dízelüzemű változatoknál. A Miskolcon közlekedő CNG-s buszflotta forgalomba helyezése óta legalább 66 tonnával kevesebb nitrogén-oxidtól óvta meg a nagyváros levegőjét, de ugyancsak tonnákban mérhető a szilárdrészecske-kibocsátás elkerülése, hozzájárulva a szállópor-koncentráció csökkentéséhez és az egészség megőrzéséhez - írták.

Forrás: 
MTI

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....