Teszt

A biztos befutó – Kia Sportage 1.6 T-GDi GT Line AWD

2017.01.11.

Generációról generációra egyre nagyobb sikert hoz a Kiának a Sportage, és mivel a siker mögött egy szemmel látható és kézzel tapintható fejlődés áll, a tulajdonosok már-már egy magasabb kasztba tartoznak a birtoklása által, a konkurensek meg csak szívják a fogukat. Tesztünkben a legerősebb benzinest fogtuk vallatóra, melynek sportosságára még egy GT Line csomaggal is ráerősítettek.

Kép és szöveg: Horváth Miklós

Csakhogy tudjuk ki áll velünk szemben, már az elején fontos megemlíteni, hogy a negyedik generációs Sportage-ból tavaly több mint 105 ezer darab talált gazdára az Uniós tagállamok piacán, ami erősen determinálja, hogy a márka bestsellerén nem könnyű (ki)fogást találni, sőt! Miért is keresnénk gyenge pontokat, amikor az utolsó két generáció (no meg a többi modell iszonyú gyors fejlődése) elhozta azt az áttörést, amire nagyon is szüksége volt a dél-koreai márkának, mégpedig azt, hogy átpozícionálják az emberek fejében a hovatartozásukat. A befektetett munka meghozta gyümölcsét, hiszen az elmúlt 8 évben egyetlen márka sem tudott olyan széles spektrumú és folyamatos fejlődést felmutatni, mint a Kia és ebben a minőségi előrelépéseknek legalább olyan fontos szerepük volt, mint a dizájnnak.

A Kia 1993 óta van jelen a kompakt szegmensben a Sportage-al, a nagy áttörést azonban a mostani és az előző generáció hozta el  a márkának Európában elsősorban, de világszerte is - képre kattintva galéria nyílik

Sportage és a márka fejlődéstörténete tehát rászolgált a vásárlók bizalmára, nem hiába a Kia az egyetlen autógyártó, aki 7 éves garanciát kínál minden autójára, ezért aki kicsit is belelát az ázsiai népek életfilozófiájába, az tudja, hogy nem fognak visszaélni ezzel a nehezen megszerzett bizalommal soha. Ha azt mondják, hogy minden ponton megújítottak valamit egy ráncfelvarrás esetén, akkor az úgy van, mint ahogy a felhasználók véleménye szerinti beavatkozások is. A mélyreható megújulásból természetesen mi csak azt látjuk, hogy más az autó kiállása, mintha megváltoztak volna az arányai és persze átrajzolták a front- és farrészt.

A külső méretei alapján a kategória egyik legjobb térkínálatú SUV-jának számít: H/Sz/M (mm) 4480/1855/1635, a tengelytáv 2670 mm-es, a csomagtérben pedig 503/1492 liternyi poggyászt utaztathatunk. 172 mm-es a hasmagasság, de nem ajánlott a hard core terepezés az AWD, a lejtmenetvezérlő és az egyéb terepjárós ficsörök ellenére sem

A valóságban pedig gyarapodott a hosszúság (+40 mm) és a tengelytáv (+30 mm), a szélesség és a magasság pedig csak azért nem változott, mert abban már a kategória határait súrolták eddig is. Több lett az ultra szilárdságú acél felhasználása, ennek köszönhetően soványabbak lettek az A és C-oszlopok, mindeközben a torziós merevségre is dobtak még vagy 40 százalékot, „ha már masszív a kinézet, tényleg legyen az a járgány” alapon. Az itt felsoroltak természetesen nagyban befolyásolják a körbeláthatóságot, a futómű és a kormányzás viselkedését, no meg a biztonságot és az önsúlyt, melyek mindegyike már az egy kategóriával nagyobb járművek karakterét hozza, lásd például az 1704 kg-os száraz tömeget.

Itt láthatóak a karakteres tekintet részletei és az, hogy a sportossághoz mennyire nem illik a szolid, világos barna szín

A megjelenés már más lapra tartozik, hiszen ezáltal befolyásolhatók leginkább az érzelmek és sok esetben a vásárlás (vagy az elutasítás) ténye is itt dől el – az első benyomáson. Hátul szépen megrajzolt LED-es lámpák, diffuzor imitáció és dupla kipufogóvégek adják a mögöttes forgalom tudtára, hogy ezt az autót illik komolyan venni. Szemből viszont ellentmondást nem tűrően szélesebbnek és magasabbnak láttatja magát a széles száj köré magasan és a sarokpontokra kihelyezett fénytestek által. Ennél a pontnál rezzenéstelenül letagadhatná a Sportage a Hyundai Tucson-nal közös platformját, valamint a hajtásláncot és a felszereltségbeli hasonlóságokat is.

A Kia megszokott beltere nem okoz csalódást az átlagos igényű sofőröknek, az 1.6-os benzines viszont igen. Alacsony fordulaton nyomatékszegény, ha pedig odalépünk, a rövid etapokon 10-11 litert is legördít száz kilométerenként. Az utastér zajcsillapítása egyébként zseniális, pedig 130 km/h-nál 2400-as a percenkénti motorfordulat, aminél manapság már létezik kedvezőbb beállítású is. A vegyes átlagunk - sok városi araszolgatással - 9,1 liter volt

A Tucson inkább az elegáns, a Sportage pedig a sportos vonalat képviseli a dél-koreai konszern SUV istállójában, ezt nem árt tudni, mielőtt konfigurálásba kezdünk. És ha már elkezdtük, lássuk mit ad és mennyivel kerül többe a GT Line felszereltség: A GT Line csomagban csak a legerősebb dízel, vagy benzines motorok elérhetők. A beltérben D-alakú kormányt, alu pedálokat, egy kis hímzést az üléseken, piros cérnát a kormányon és vadabb ködlámpákat magába foglaló lökhárítót valamint dupla króm csöveket kínál hátra. Az EX Prémium felszereltség alapverziójához (1.6 GDi – 132 LE) képest az összkerekes, 7 gangos automatás, 177 lovas benzinesért 1,55 millióval többet kell kicsengetni. A szolid, de részlet gazdag megjelenés, valamint a csendes, de városban iszákos benzinmotor a Kia legjobb AWD hajtásláncával talán megér ennyit. Hiszem ez már egy másik kávéház, ahol egyre több a betérő, akiből törzsvendég lesz igencsak hamar.

Szükség pótkerékkel 503/1492 literes, azonban a támládöntögetés és a sineken tologatható hátsó ülések miatt ez egy nagyon jól kihasználható érték

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....