Teszt

A biztos befutó – Kia Sportage 1.6 T-GDi GT Line AWD

2017.01.11.

Generációról generációra egyre nagyobb sikert hoz a Kiának a Sportage, és mivel a siker mögött egy szemmel látható és kézzel tapintható fejlődés áll, a tulajdonosok már-már egy magasabb kasztba tartoznak a birtoklása által, a konkurensek meg csak szívják a fogukat. Tesztünkben a legerősebb benzinest fogtuk vallatóra, melynek sportosságára még egy GT Line csomaggal is ráerősítettek.

Kép és szöveg: Horváth Miklós

Csakhogy tudjuk ki áll velünk szemben, már az elején fontos megemlíteni, hogy a negyedik generációs Sportage-ból tavaly több mint 105 ezer darab talált gazdára az Uniós tagállamok piacán, ami erősen determinálja, hogy a márka bestsellerén nem könnyű (ki)fogást találni, sőt! Miért is keresnénk gyenge pontokat, amikor az utolsó két generáció (no meg a többi modell iszonyú gyors fejlődése) elhozta azt az áttörést, amire nagyon is szüksége volt a dél-koreai márkának, mégpedig azt, hogy átpozícionálják az emberek fejében a hovatartozásukat. A befektetett munka meghozta gyümölcsét, hiszen az elmúlt 8 évben egyetlen márka sem tudott olyan széles spektrumú és folyamatos fejlődést felmutatni, mint a Kia és ebben a minőségi előrelépéseknek legalább olyan fontos szerepük volt, mint a dizájnnak.

A Kia 1993 óta van jelen a kompakt szegmensben a Sportage-al, a nagy áttörést azonban a mostani és az előző generáció hozta el  a márkának Európában elsősorban, de világszerte is - képre kattintva galéria nyílik

Sportage és a márka fejlődéstörténete tehát rászolgált a vásárlók bizalmára, nem hiába a Kia az egyetlen autógyártó, aki 7 éves garanciát kínál minden autójára, ezért aki kicsit is belelát az ázsiai népek életfilozófiájába, az tudja, hogy nem fognak visszaélni ezzel a nehezen megszerzett bizalommal soha. Ha azt mondják, hogy minden ponton megújítottak valamit egy ráncfelvarrás esetén, akkor az úgy van, mint ahogy a felhasználók véleménye szerinti beavatkozások is. A mélyreható megújulásból természetesen mi csak azt látjuk, hogy más az autó kiállása, mintha megváltoztak volna az arányai és persze átrajzolták a front- és farrészt.

A külső méretei alapján a kategória egyik legjobb térkínálatú SUV-jának számít: H/Sz/M (mm) 4480/1855/1635, a tengelytáv 2670 mm-es, a csomagtérben pedig 503/1492 liternyi poggyászt utaztathatunk. 172 mm-es a hasmagasság, de nem ajánlott a hard core terepezés az AWD, a lejtmenetvezérlő és az egyéb terepjárós ficsörök ellenére sem

A valóságban pedig gyarapodott a hosszúság (+40 mm) és a tengelytáv (+30 mm), a szélesség és a magasság pedig csak azért nem változott, mert abban már a kategória határait súrolták eddig is. Több lett az ultra szilárdságú acél felhasználása, ennek köszönhetően soványabbak lettek az A és C-oszlopok, mindeközben a torziós merevségre is dobtak még vagy 40 százalékot, „ha már masszív a kinézet, tényleg legyen az a járgány” alapon. Az itt felsoroltak természetesen nagyban befolyásolják a körbeláthatóságot, a futómű és a kormányzás viselkedését, no meg a biztonságot és az önsúlyt, melyek mindegyike már az egy kategóriával nagyobb járművek karakterét hozza, lásd például az 1704 kg-os száraz tömeget.

Itt láthatóak a karakteres tekintet részletei és az, hogy a sportossághoz mennyire nem illik a szolid, világos barna szín

A megjelenés már más lapra tartozik, hiszen ezáltal befolyásolhatók leginkább az érzelmek és sok esetben a vásárlás (vagy az elutasítás) ténye is itt dől el – az első benyomáson. Hátul szépen megrajzolt LED-es lámpák, diffuzor imitáció és dupla kipufogóvégek adják a mögöttes forgalom tudtára, hogy ezt az autót illik komolyan venni. Szemből viszont ellentmondást nem tűrően szélesebbnek és magasabbnak láttatja magát a széles száj köré magasan és a sarokpontokra kihelyezett fénytestek által. Ennél a pontnál rezzenéstelenül letagadhatná a Sportage a Hyundai Tucson-nal közös platformját, valamint a hajtásláncot és a felszereltségbeli hasonlóságokat is.

A Kia megszokott beltere nem okoz csalódást az átlagos igényű sofőröknek, az 1.6-os benzines viszont igen. Alacsony fordulaton nyomatékszegény, ha pedig odalépünk, a rövid etapokon 10-11 litert is legördít száz kilométerenként. Az utastér zajcsillapítása egyébként zseniális, pedig 130 km/h-nál 2400-as a percenkénti motorfordulat, aminél manapság már létezik kedvezőbb beállítású is. A vegyes átlagunk - sok városi araszolgatással - 9,1 liter volt

A Tucson inkább az elegáns, a Sportage pedig a sportos vonalat képviseli a dél-koreai konszern SUV istállójában, ezt nem árt tudni, mielőtt konfigurálásba kezdünk. És ha már elkezdtük, lássuk mit ad és mennyivel kerül többe a GT Line felszereltség: A GT Line csomagban csak a legerősebb dízel, vagy benzines motorok elérhetők. A beltérben D-alakú kormányt, alu pedálokat, egy kis hímzést az üléseken, piros cérnát a kormányon és vadabb ködlámpákat magába foglaló lökhárítót valamint dupla króm csöveket kínál hátra. Az EX Prémium felszereltség alapverziójához (1.6 GDi – 132 LE) képest az összkerekes, 7 gangos automatás, 177 lovas benzinesért 1,55 millióval többet kell kicsengetni. A szolid, de részlet gazdag megjelenés, valamint a csendes, de városban iszákos benzinmotor a Kia legjobb AWD hajtásláncával talán megér ennyit. Hiszem ez már egy másik kávéház, ahol egyre több a betérő, akiből törzsvendég lesz igencsak hamar.

Szükség pótkerékkel 503/1492 literes, azonban a támládöntögetés és a sineken tologatható hátsó ülések miatt ez egy nagyon jól kihasználható érték

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.12.11
Elfogták a miskolci cserbenhagyásos baleset gyanúsítottját és társát a rendőrök hétfő este -....
2017.12.11
A rendkívül erős szél számos tennivalót ad Győr-Moson-Sopron megye tűzoltóinak. Kicsavart és....
2017.12.11
A Continetal Hungaria Kft. demonstratív sajtótájékoztatót tartott a Hungaroringen, ahol a....
2017.12.11
Megépül a több mint egy évtizede elkezdett, majd félbehagyott nyugati elkerülő út Gyöngyösön -....
2017.12.11
A csillagszórók és a tűzijátékok tiltott pirotechnikai eszköznek minősülnek a légiközlekedésben,....
2017.12.11
Luka Lagator Montenegróból  küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.12.11
- Idén tíz éves a SEAT prototípus fejlesztési központja, mely úttörő intézmény Spanyolországban, és....
2017.12.11
Jean Alesi szerint Lewis Hamilton, a Mercedes brit pilótája, aki pályafutása negyedik világbajnoki....
2017.12.11
Több dunántúli járásra másodfokú riasztást adott ki a meteorológiai szolgálat a viharos szél....
2017.12.11
Az Eurotrade Kft. Magyarország 27 éve meghatározó járműértékesítő vállalata, a Tatra járművek....