autóbontó

A bontós szakma nagy öregje a szegedi Dobó József - I. rész

2017.02.23.

Kiterjedt nemzetközi kapcsolatai vannak a szegedi Roncsautó Kft.-nek: a japán autóbontós szövetség is minden héten küldi nekik a hírlevelet. Ha kell, más földrészről is beszerzik az kért alkatrészt – és haladnak a korral: tanulják a hibrid- és villanyautók bontását.

Dobó József 1954-ben született Szegeden. Egy gyereke és egy unokája van, pontosabban jön már a második is, aki márciusban érkezik és ugyancsak fiú lesz. A szakmunkásképző után géppari technikumba járt - az iskola mellett kezdett el birkózni, s nyert két magyar bajnokságot -, később mesterlevelet szerzett. A Roncsautó Kft. alapítója huszonhét éve hozta létre családi vállalkozását. Előtte volt egy hasonló, harmincévesen, autószerelőként vágott bele, és akkor még nem tudta, jövedelmező lesz-e vagy sem. Bontós szakma sem igazán volt, mondjuk autóalkatrész sem nagyon. 400-on kezdték, ma 40 ezer négyzetméteren dolgoznak és több mint ezer jármű fér el náluk.


– Bejártam az egész világot, a szakmában mindent elértem, elégedett ember vagyok, már csak egyetlen dolgot szeretnék, Magyarországra hozni az autóbontó-szakma krémjét egy konferenciára – nyilatkozta 2015-ben a helyi napilapnak, a Délmagyarországnak, mely újság évekkel korábban környezetvédelem kategóriában Presztízs-díjjal is kitüntette.

Rákérdeztünk, hol tart vállalása, vágyálma? Egyszer, szűk 10 évvel ezelőtt volt már Szegeden a nemzetközi bontós szakma, onnan jött az ötlet. - 2015-ben USA-ban jártunk, Phoenixben, ott azt vetette fel az amerikai elnök, hogy majd kelet-európai országban is legyen egy találkozó. Ez még nem ment el, de eddig nem találtam hozzá elég lelkes partnert – mondja a Roncsautó ügyvezetője. Kiderült, azért ennek költsége is van – bár alapvetően mindenki fizeti a maga részét.

Ezeken a rendezvényeken ott van a nemzetközi szakmai krém, első nap előadások vannak, a másodikon pedig a kerekasztal a program. Járt már Japánban Ausztráliában is, sok tapasztalat szerezhető, és olyan kapcsolati tőke alakítható ki, ami hosszú évekre meghatározó lehet az üzleti életben.


- Előfordult, hogy Indiába adtunk el alkatrészt, egy AMG Mercedeshez első lökhárítót, ez nagy kuriózum volt, és az angol partnertől szereztük meg, ez a Car Transplant LTD – mondja Dobó József. Persze a magyarok is vesznek Ford Mustangokat, és náluk keresnek hozzá alkatrészt. Előfordult, hogy ezt csak Amerikából sikerült beszerezniük.

Egy internetes portál 3000 USA autóbontó alkatrészét árulja. Velük nem csak a világhálón keresztül van kapcsolat, ez sokkal személyesebb, és persze így minden gördülékenyebb. Elég egy email, vagy egy telefon és már postázzák is a kért alkatrészt. De a japán autóbontós szövetség is minden héten küldi nekik a hírlevelet, hogy biztosan képbe legyen a szegedi Roncsautó is. Egyre egzotikusabb kocsik jelennek meg Magyarországon, ezeket csak úgy tudják bontott alkatrésszel kiszolgálni, hogy nemzetközi kapcsolatai rendszerünket felhasználják.

- Egy autónak 15-20 ezer gyári cikkszáma van, de mi ebből csak 4-500-at használunk - mondja Dobó József. Kiderül, egy fényszóró 15-20 cikkszámból áll, egyebek között az izzóból, az állítómotorból, de haladnak a korral és van már ledes hátsó lámpájuk is, például a Toyota Yarishoz. A legújabb megoldások, a hibribrendszer bontása más technológiát igényel, mindenkinek folyamatosan tanulni kell.


- Nekünk is van Toyota Prius váltónk és motorunk, de először mi is csak néztük, hogy melyik ennek az eleje és hátulja – mondja tréfásan az ügyvezető. Ezt még nem ők bontották, az angol partnertől szerezték be. Itt vannak a hibridek mellett az elektromos autók is, ezek a megsemmisítését még csak most tanulják.

Náluk a sebességbáltó egyetlen cikkszám, nincs olyan, hogy bontott szinkrongyűrű – darabban nem éri meg foglalkozni vele. És van, ami el sem romlik, igaz már nem annyi mint régen. Ilyen volt egykor a Lada sebeségváltó, abba annyi fémet beletettek a szovjetek, hogy három motort is túlélt és vasáron lehetett kixsi pénzért hozzájutni, mert soha nem kellett cserélni.

Kell egy csapat!

Dobó József alapította a Gépjárműbontók Országos Egyesületét, aminek első elnöke is lett, azóta elváltak útjaik. - Most Autós Nagykoalíciónak vagyok a tagja, egy érdekvédelmi szervezethez mindenképpen tartozni kell – véli, hozzátéve, hogy próbálnak más utat járni, mint a nagy többség. A többiek és a konkurencia előtt találtak rá az internetes értékesítés lehetőségére és nagyon jól használják.

Folytatjuk!

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.04.22
Az Audi A5-ös csúcsmodellje immáron Sportback kivitelben is elérhető az USA-beli és kanadai....
2018.04.22
Jóllehet a lakosság továbbra sem támogatja az ágazati tiltakozásokat, az Air France francia....
2018.04.22
Megkezdődött a dunai hajózási szezon - hangzott el az M1 aktuális csatorna vasárnap délutáni....
2018.04.22
E heti rajzunk készítője Gaál Tibor T-boy, rajzának címe:  Vigyázz, kész, rozsda! ..
2018.04.22
Tóbiással és Balambérral ismét találkozhattatok a Városligetben a Rendőr és Katasztrófavédelmi....
2018.04.22
A cseh repülőgépgyártó cég, az Az Aero Vodochody azt tervezi, hogy az elkövetkező 10-15 évben 26....
2018.04.22
A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) 2012-ben csatlakozott először a....
2018.04.22
Baleset miatt egy sávon halad a forgalom az M0-ás autóúton az M3-as autópálya felé - közölte a....
2018.04.22
A környzetbarát hibrid elektromos modelljeiről ismert, és a világ vezető prémium hibrid márkájaként....
2018.04.22
Országszerte 77 helyszínen, 22 településen csaknem 3 ezer középiskolás lány ismerkedhet meg idén a....