autóbontó

A bontós szakma nagy öregje a szegedi Dobó József - I. rész

2017.02.23.

Kiterjedt nemzetközi kapcsolatai vannak a szegedi Roncsautó Kft.-nek: a japán autóbontós szövetség is minden héten küldi nekik a hírlevelet. Ha kell, más földrészről is beszerzik az kért alkatrészt – és haladnak a korral: tanulják a hibrid- és villanyautók bontását.

Dobó József 1954-ben született Szegeden. Egy gyereke és egy unokája van, pontosabban jön már a második is, aki márciusban érkezik és ugyancsak fiú lesz. A szakmunkásképző után géppari technikumba járt - az iskola mellett kezdett el birkózni, s nyert két magyar bajnokságot -, később mesterlevelet szerzett. A Roncsautó Kft. alapítója huszonhét éve hozta létre családi vállalkozását. Előtte volt egy hasonló, harmincévesen, autószerelőként vágott bele, és akkor még nem tudta, jövedelmező lesz-e vagy sem. Bontós szakma sem igazán volt, mondjuk autóalkatrész sem nagyon. 400-on kezdték, ma 40 ezer négyzetméteren dolgoznak és több mint ezer jármű fér el náluk.


– Bejártam az egész világot, a szakmában mindent elértem, elégedett ember vagyok, már csak egyetlen dolgot szeretnék, Magyarországra hozni az autóbontó-szakma krémjét egy konferenciára – nyilatkozta 2015-ben a helyi napilapnak, a Délmagyarországnak, mely újság évekkel korábban környezetvédelem kategóriában Presztízs-díjjal is kitüntette.

Rákérdeztünk, hol tart vállalása, vágyálma? Egyszer, szűk 10 évvel ezelőtt volt már Szegeden a nemzetközi bontós szakma, onnan jött az ötlet. - 2015-ben USA-ban jártunk, Phoenixben, ott azt vetette fel az amerikai elnök, hogy majd kelet-európai országban is legyen egy találkozó. Ez még nem ment el, de eddig nem találtam hozzá elég lelkes partnert – mondja a Roncsautó ügyvezetője. Kiderült, azért ennek költsége is van – bár alapvetően mindenki fizeti a maga részét.

Ezeken a rendezvényeken ott van a nemzetközi szakmai krém, első nap előadások vannak, a másodikon pedig a kerekasztal a program. Járt már Japánban Ausztráliában is, sok tapasztalat szerezhető, és olyan kapcsolati tőke alakítható ki, ami hosszú évekre meghatározó lehet az üzleti életben.


- Előfordult, hogy Indiába adtunk el alkatrészt, egy AMG Mercedeshez első lökhárítót, ez nagy kuriózum volt, és az angol partnertől szereztük meg, ez a Car Transplant LTD – mondja Dobó József. Persze a magyarok is vesznek Ford Mustangokat, és náluk keresnek hozzá alkatrészt. Előfordult, hogy ezt csak Amerikából sikerült beszerezniük.

Egy internetes portál 3000 USA autóbontó alkatrészét árulja. Velük nem csak a világhálón keresztül van kapcsolat, ez sokkal személyesebb, és persze így minden gördülékenyebb. Elég egy email, vagy egy telefon és már postázzák is a kért alkatrészt. De a japán autóbontós szövetség is minden héten küldi nekik a hírlevelet, hogy biztosan képbe legyen a szegedi Roncsautó is. Egyre egzotikusabb kocsik jelennek meg Magyarországon, ezeket csak úgy tudják bontott alkatrésszel kiszolgálni, hogy nemzetközi kapcsolatai rendszerünket felhasználják.

- Egy autónak 15-20 ezer gyári cikkszáma van, de mi ebből csak 4-500-at használunk - mondja Dobó József. Kiderül, egy fényszóró 15-20 cikkszámból áll, egyebek között az izzóból, az állítómotorból, de haladnak a korral és van már ledes hátsó lámpájuk is, például a Toyota Yarishoz. A legújabb megoldások, a hibribrendszer bontása más technológiát igényel, mindenkinek folyamatosan tanulni kell.


- Nekünk is van Toyota Prius váltónk és motorunk, de először mi is csak néztük, hogy melyik ennek az eleje és hátulja – mondja tréfásan az ügyvezető. Ezt még nem ők bontották, az angol partnertől szerezték be. Itt vannak a hibridek mellett az elektromos autók is, ezek a megsemmisítését még csak most tanulják.

Náluk a sebességbáltó egyetlen cikkszám, nincs olyan, hogy bontott szinkrongyűrű – darabban nem éri meg foglalkozni vele. És van, ami el sem romlik, igaz már nem annyi mint régen. Ilyen volt egykor a Lada sebeségváltó, abba annyi fémet beletettek a szovjetek, hogy három motort is túlélt és vasáron lehetett kixsi pénzért hozzájutni, mert soha nem kellett cserélni.

Kell egy csapat!

Dobó József alapította a Gépjárműbontók Országos Egyesületét, aminek első elnöke is lett, azóta elváltak útjaik. - Most Autós Nagykoalíciónak vagyok a tagja, egy érdekvédelmi szervezethez mindenképpen tartozni kell – véli, hozzátéve, hogy próbálnak más utat járni, mint a nagy többség. A többiek és a konkurencia előtt találtak rá az internetes értékesítés lehetőségére és nagyon jól használják.

Folytatjuk!

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....