autóbontó

A bontós szakma nagy öregje a szegedi Dobó József - I. rész

2017.02.23.

Kiterjedt nemzetközi kapcsolatai vannak a szegedi Roncsautó Kft.-nek: a japán autóbontós szövetség is minden héten küldi nekik a hírlevelet. Ha kell, más földrészről is beszerzik az kért alkatrészt – és haladnak a korral: tanulják a hibrid- és villanyautók bontását.

Dobó József 1954-ben született Szegeden. Egy gyereke és egy unokája van, pontosabban jön már a második is, aki márciusban érkezik és ugyancsak fiú lesz. A szakmunkásképző után géppari technikumba járt - az iskola mellett kezdett el birkózni, s nyert két magyar bajnokságot -, később mesterlevelet szerzett. A Roncsautó Kft. alapítója huszonhét éve hozta létre családi vállalkozását. Előtte volt egy hasonló, harmincévesen, autószerelőként vágott bele, és akkor még nem tudta, jövedelmező lesz-e vagy sem. Bontós szakma sem igazán volt, mondjuk autóalkatrész sem nagyon. 400-on kezdték, ma 40 ezer négyzetméteren dolgoznak és több mint ezer jármű fér el náluk.


– Bejártam az egész világot, a szakmában mindent elértem, elégedett ember vagyok, már csak egyetlen dolgot szeretnék, Magyarországra hozni az autóbontó-szakma krémjét egy konferenciára – nyilatkozta 2015-ben a helyi napilapnak, a Délmagyarországnak, mely újság évekkel korábban környezetvédelem kategóriában Presztízs-díjjal is kitüntette.

Rákérdeztünk, hol tart vállalása, vágyálma? Egyszer, szűk 10 évvel ezelőtt volt már Szegeden a nemzetközi bontós szakma, onnan jött az ötlet. - 2015-ben USA-ban jártunk, Phoenixben, ott azt vetette fel az amerikai elnök, hogy majd kelet-európai országban is legyen egy találkozó. Ez még nem ment el, de eddig nem találtam hozzá elég lelkes partnert – mondja a Roncsautó ügyvezetője. Kiderült, azért ennek költsége is van – bár alapvetően mindenki fizeti a maga részét.

Ezeken a rendezvényeken ott van a nemzetközi szakmai krém, első nap előadások vannak, a másodikon pedig a kerekasztal a program. Járt már Japánban Ausztráliában is, sok tapasztalat szerezhető, és olyan kapcsolati tőke alakítható ki, ami hosszú évekre meghatározó lehet az üzleti életben.


- Előfordult, hogy Indiába adtunk el alkatrészt, egy AMG Mercedeshez első lökhárítót, ez nagy kuriózum volt, és az angol partnertől szereztük meg, ez a Car Transplant LTD – mondja Dobó József. Persze a magyarok is vesznek Ford Mustangokat, és náluk keresnek hozzá alkatrészt. Előfordult, hogy ezt csak Amerikából sikerült beszerezniük.

Egy internetes portál 3000 USA autóbontó alkatrészét árulja. Velük nem csak a világhálón keresztül van kapcsolat, ez sokkal személyesebb, és persze így minden gördülékenyebb. Elég egy email, vagy egy telefon és már postázzák is a kért alkatrészt. De a japán autóbontós szövetség is minden héten küldi nekik a hírlevelet, hogy biztosan képbe legyen a szegedi Roncsautó is. Egyre egzotikusabb kocsik jelennek meg Magyarországon, ezeket csak úgy tudják bontott alkatrésszel kiszolgálni, hogy nemzetközi kapcsolatai rendszerünket felhasználják.

- Egy autónak 15-20 ezer gyári cikkszáma van, de mi ebből csak 4-500-at használunk - mondja Dobó József. Kiderül, egy fényszóró 15-20 cikkszámból áll, egyebek között az izzóból, az állítómotorból, de haladnak a korral és van már ledes hátsó lámpájuk is, például a Toyota Yarishoz. A legújabb megoldások, a hibribrendszer bontása más technológiát igényel, mindenkinek folyamatosan tanulni kell.


- Nekünk is van Toyota Prius váltónk és motorunk, de először mi is csak néztük, hogy melyik ennek az eleje és hátulja – mondja tréfásan az ügyvezető. Ezt még nem ők bontották, az angol partnertől szerezték be. Itt vannak a hibridek mellett az elektromos autók is, ezek a megsemmisítését még csak most tanulják.

Náluk a sebességbáltó egyetlen cikkszám, nincs olyan, hogy bontott szinkrongyűrű – darabban nem éri meg foglalkozni vele. És van, ami el sem romlik, igaz már nem annyi mint régen. Ilyen volt egykor a Lada sebeségváltó, abba annyi fémet beletettek a szovjetek, hogy három motort is túlélt és vasáron lehetett kixsi pénzért hozzájutni, mert soha nem kellett cserélni.

Kell egy csapat!

Dobó József alapította a Gépjárműbontók Országos Egyesületét, aminek első elnöke is lett, azóta elváltak útjaik. - Most Autós Nagykoalíciónak vagyok a tagja, egy érdekvédelmi szervezethez mindenképpen tartozni kell – véli, hozzátéve, hogy próbálnak más utat járni, mint a nagy többség. A többiek és a konkurencia előtt találtak rá az internetes értékesítés lehetőségére és nagyon jól használják.

Folytatjuk!

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.09.20
Német techológiával élesztené újra a legendás Land Rover Defender terepjárót egy brit befektető -....
2017.09.20
- Alig 79 nap alatt körbekerékpározta a Földet egy skót férfi, ezzel bekerült a Guinness Rekordok....
2017.09.20
Sokak szerint a nagyvárosi közlekedés jövője Európán belül mindenképpen Londonban fog kezdődni. Szó....
2017.09.20
– A skót házaspár, Chris és Julie Ramsey csapata a Plug In Adventures szeptember 9-én szelte át a....
2017.09.20
Megkezdődött az Airbus európai repülőgépgyártó A330-as repülőgépeinek összeszerelése az észak-kínai....
2017.09.20
Közúti közlekedési baleset történt az M0-ás autóúton, Csömör külterületén. 2017. szeptember 20-án....
2017.09.20
A fuvarozói érdekképviseletek szerint finomítani kell a nemzeti tengelysúlymérő rendszerre....
2017.09.20
- Bioüzemanyagként hasznosítják újra a londoni csatornahálózatot eltorlaszoló, 250 méter hosszú....
2017.09.20
A világ első hidrogén meghajtású hajója, az Observer a hidrogén alapú, abszolút zöld társadalom....
2017.09.20
- Szándéknyilatkozatot írt alá stratégia együttműködés létesítéséről elektromos járműtechnológiai....