Bosch

Bosch: múzeumból egyenesen jövő gyárába?

2018.04.07.

Az Ipar 4.0 vezető szállítójaként és felhasználójaként a Bosch mindent egy kézből kínál a hálózatba kapcsolt gyártás és a teljes beszállítói hálózat számára. Emellett olyan, úgynevezett retrofit megoldásokkal is szolgál, mint például az IoT-gateway, amely fejlett szenzorok, szoftverek, hardverek és IoT-kompatibilis ipari szabályzórendszerek kombinációjával teszi lehetővé az akár több ipari forradalommal ezelőtti gépek hálózatba kapcsolását.

A Bosch az IoT-gateway-jel a régebbi berendezések üzemeltetői előtt is megnyitja a hálózatba kapcsolt ipar által kínált lehetőségeket, a befektetés pedig akár 18 hónap alatt is megtérülhet. A Bosch homburgi gyárában például a mérnökök a hidraulikus szelepek egy 2007-es tesztberendezését csatlakoztatták internetes hálózatra az IoT-gateway „plug and play” rendszerének segítségével. Az alkalmazott olaj minőségét ellenőrző új érzékelőknek köszönhetően a korábbinál jóval pontosabban határozhatták meg az olajcsere szükséges időpontját, ami időt és pénzt takarított meg, továbbá a környezetet is kíméli.

Érdekes kísérlet volt még, amikor a szakemberek az IoT-gateway-jel Robert Bosch 130 esztendős „Ipar 1.0” esztergapadját katapultálták egyenesen az Ipar 4.0 korába. A folyamat-ellenőrzés keretében különböző érzékelők paraméterek egész sorát mérték, köztük a munkadarab szögsebességét is, míg a túl magas vagy túl alacsony forgácsolási sebesség például csökkentette a megmunkált fémalkatrész minőségét és a szerszámot is károsíthatta, de az internetes hálózatra frissen csatlakozott esztergapad a szíjhajtás fokozatos változásait is érzékelt. Az érzékelők, a gateway és a szoftver együttesen hatékonyan előzte meg az immár Ipar 4.0 kompatibilis gép nem tervezett leállásait, jelentősen növelve a termelékenységét.

Az ipar és a kereskedelem területén alkalmazott számos eszköz azonban még ma sem csatlakozik az Ipar 4.0 rendszereihez. Ennek oka egyebek mellett a megfelelő érzékelők, szoftverek és a cégek IT-rendszereihez való csatlakozási lehetőségek hiánya lehet, vagyis e gépek jelenleg még a hálózatba kapcsolt ipar legalapvetőbb követelményeinek sem felelnek meg. Egyedül csak Németországban több tízmillió ilyen eszközről van szó. A minden egyes eszköznél testre szabható retrofit megoldásokban rejlő lehetőségek így igen jelentősek, piacuk világszinten már milliárdos nagyságrendre tehető. Ha egy vállalat hosszú távon is sikeresen kíván működni, alapvető szükséglet a hálózatba kapcsolt berendezések használata.

Az IoT-gateway ráadásul nem igényel bonyolultabb programozást, csupán konfigurálni szükséges azt egy böngésző használatával, vagyis jóval gyorsabban üzembe helyezhető. E technológiával a Bosch kiváló példával szolgál arra, hogyan csatlakoztathatják a régebbi gyártóberendezések üzemeltetői is gépeiket az internetes hálózatokra, valós időben felügyelve őket: olyan paramétereket mérhetnek az eddig említettek mellett, mint például a hőmérséklet, a nyomás, a rezgés, az áramfogyasztás, vagy épp az olajminőség.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.10.19
Nem igazán illik változtatni azon, ami hibátlan, de olykor megéri tiszteletlennek lenni: a Toyota....
2018.10.19
Az Opel egyike a világ leggazdagabb hagyományú járműgyártóinak, jövőre ünnepli autóépítésének 120.....
2018.10.19
Immár a jövőre készíti fel értékesítését a Volkswagen márka, amelynek keretében márkakereskedőivel....
2018.10.18
A büdös bogarak az autódba is megpróbálnak bejutni. Ne hagyd! ..
2018.10.18
Romániában az egy évvel korábbinál 27 százalékkal több, 346 971 járművet gyártottak az első....
2018.10.18
A Mercedes tervei szerint a következő S-osztályban fog debütálni a gyártó első, teljesen önálló....
2018.10.18
Dluhopolszky László Magyarországról küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2018.10.18
Október végén indul a termelés a Magnus Aircraft Zrt. a pécs-pogányi repülőtér szomszédságában....
2018.10.18
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) csatlakozott a....
2018.10.18
Lezárják a Lánchidat péntekről szombatra virradó éjszaka, mert a híd tervezetten jövő ősszel....