Bully a hegyen

2016.01.14.

Éjjel-nappal havat hány, óránként százezer négyzetméternyi hegyoldalt képes sípályává varázsolni, és ha kell, menőautóként száguld árkon-bokron át, magyar vidéken is szolgál már néhány.

Mentés az osztrák Alpokban                                                                        Fotó: Boros Jenő 

Nem mindig hóhányó

A sárga mentőhelikopter pilótája óvatosan manőverez a sziklafal oldalán, de nem talál megfelelő helyet a biztonságos leszálláshoz, így félméteres magasságban lebeg a föld felett. Az orvos és ápoló kiugrik a gépből és fut a sérülthöz, akit kiemelnek a pályakarbantartó Pisten Bully orrára illesztett plexitető alól. Gyors vizsgálat után a föld felett lebegő helikopterbe emelik a sérültet, majd éles kanyarral a közeli város felé repülnek és a kórház tetején landolnak, ahol már a baleseti sebészet szakorvosa és ápolója várja érkezésüket.

A síbaleset sérültje hatalmasat bukott, ráadásul nehezen megközelíthető helyen, ahová csak a rollbaként vagy ratrakként ismert lánctalpas tudott érte menni, és csak csörlőzéssel tudott biztonságosan felkapaszkodni a mélyből. A manőver sikerült, de mire a sérültet felhozta, átadta a mentőhelikopter személyzetének besötétedett, így aztán nekiállt szokásos éjszakai műszakjának.

Sokszor párban dolgoznak, hogy tökéletes legyen a sípálya

Lejtők mindenese

A Pisten Bullly segít a hegyi-mentőknek, árút szállít és karbantartja a sípályákat: óránként százezer négyzetméternyi területen egyengeti el a havat, ahol sok van onnan elhordja, ahol kevés, oda tol néhány tonnával. A gleccserszögekkel erősített széles alumínium hernyótalpaival és tolólapjával simítja a pályát. Talajnyomása négyzetcentiméterenként 0,044 kg, így nem süllyed el a hóban a 3,6 tonnás menetkész tömegű, és hét méter hosszú jármű, mely elektronikus vezérlésű rendszerének meg automata sebességváltójának köszönhetően egyetlen joystickkal irányítható. Teljes menetfelszereléssel, tolólapokkal, egyengető hengerekkel is 21 km/órás sebességre képes, és 5,3 méter széles nyomvonalat alakít ki a Bully.

Tökéletes panoráma

Sportos kormány és ülés a komfortos kabinban

Előre negyven, oldalirányban harminc fokos lejtőn is biztonságosan mozog, de vész esetén, például mentéskor ezer méteres csörlő segíti a kapaszkodásban. A panoráma-szélvédőt a motorral fűtött folyadék tisztítja, a jó kilátást növeli az ökörszarv kormány is, mely nem lóg bele a látótérbe. A kabintetőre épített sárga villogók a jó láthatóságot, az ikerfényszórók és a forgatható keresőlámpák a látást biztosítják a klimatizált és zaj-szigetelt fülkében dolgozó vezetőnek, aki sportkocsikból ismert Reacaro ülésből irányítja a gépet.

A motor 330 lóereje nagyjából egy sportkocsié, ám forgatónyomatéka mint a mozdonyé: a 8,7 literes Detroit Diesel 1300-as percenkénti fordulatnál 1424 newtonmétert teljesít, miközben nem hangos: zajszintje kapaszkodáskor sem haladja meg a 75 decibelt. Az erősebb változat 12 literes Mercedes motor nyomatéka kétezer Newtonméter, és ez száz kilométeren 150 litert fogyaszt.

Pisten Bully 600E+, a dízel-elektromos változat

Zöld változat

A Kassbohrer cég ajánlatában jelenleg tizenkét -féle típus szerepel. A legújabb változatnak már nemcsak a színe, de technikája is eltérő elődeitől: a zöldre fényezett Pisten Bully 600E+ dízel-elektromos modell, melynek hajtáslánca soros, 6 hengeres, 400 lóerős teljesítményű belsőégésű és villanymotor kombinációja. Húsz kilométeres maximális tempójával óránként 16 liter gázolajat fogyaszt, így 275 literes tankjával simán lenyom akár 16 órás műszakot is, igaz, váltott pilótákkal.

Vezetése inkább szaktudást, koncentrációt és persze tapasztalatot igényel, mert egyébként bármelyik személyautót veri kényelemben. Méreteire viszont nagyon figyelni kell, mert eszközöktől függően a az 5,5 méter széles munkagép hossza 6,1 métertől 9,1 méterig változik, ahogy tömege is, attól függően, hogy milyen feladatot kap. Az alapmodell menetkészen 8150 kilogrammot nyom, de tolólappokkal és rakoménnyal az összsúly elérheti a 12,5 tonnát. 

Krónika

A prototípus 1969-ben készült, az első példány szögletes dizájnját 1972-ben ívelt karosszéria váltotta. A Mercedeshez tartozó Kassbohrer cég emblémája korábban buszokról és kamion felépítményekről volt ismert, most már lánctalpas járműveiről híres. 1969. óta tizenötezer készült a németországi Sendenben, ahol négyszázan dolgoznak.

A Bully ott van minden csúcson, a világ magas hegyein egyengeti a havat, hogy közlekedésre vagy éppen csúszkálásra is alkalmas legyen. Az európai hegyek után meghódította az indiai Gulmargot: a Kasmír állambeli Srinagernél az egyetlen nagyméretű szállítóeszköz, de ilyen szolgál az Antarktiszon is, akár mínusz hetven Celsius fokban.

Meseszerű völgyben található Mátraszentistván síterepe

Magyar síterep és gépállomány

Az egyre szaporodó hazai sípályákon is megjelentek a Pisten Bullyk, igaz, itthon a régebbi és az Ausztriában már kiszolgált, vagyis olcsóbban megszerezhető darabok működnek többek között Visegrádon, Kékestetőn, Eplényben és Mátraszent-Istvánon. A lelkes pályaépítők és jó szakemberek munkájának köszönhetően megfelelően szolgálnak a nem túl hosszú magyarországi síszezonban, a sógorokéhoz képest jóval kisebb területen. A sportág megszállottjai itthon is sokat tesznek a sikerért, mert egyre több pályaépítő és üzemeltető próbál síparadicsomot varázsolni Magyarországon. Ezek nem több-száz hektáros területet jelentenek: a harminc kilométernyi hazai síterepen ötven számozott pályáján ötven sílift működik, ezen kívül olykor használható még a húsz kilométeres sífutó pálya Sopronban.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Egy 165 járműből álló, 7 millió font (3,27 milliárd Ft) értékű bZ4X-flottát rendelt a WeFlex, amely....
2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....