raliautó

Celicából raliautót? Minden további nélkül!

2018.05.18.

Egy arizonai férfi harminc évet utazott vissza a múltba, hogy ráleljen ideális autójára – és ha már megtalálta, meg is építette magának.

A Toyota Celica Twincam Turbo, vagy ahogy jobban ismerjük, a B-csoportos Celica korának egyik legfélelmetesebb Toyotája volt. Az 1982-ben bemutatott, és egészen 1986-ig szolgálatban tartott raliautó orrában egy kétliteres, 326 lóerős turbómotor üvöltött. Habár hátsókerék-hajtásával hátrányból indult a 4WD hajtásképletű vetélytársakkal szemben, futamgyőzelemmel indította WRC pályafutását, majd a következő négy évben igazi Afrika-specialistának bizonyult, amivel kiérdemelte az „Afrika királya” címet. A legendás versenyautó ma gyakorlatilag beszerezhetetlen – vagy ha mégis, csillagászati áron cserél gazdát a gyűjtők között –, ám ez nem tántorította el az amerikai Jon Roodot attól, hogy megvalósítsa álmát.

A férfi véletlenül szeretett bele a tereprali műfajába, és önkéntes segítőként, éles eszű műszaki tanácsadóként hamar az arizonai off-road közösség megbecsült tagjává vált. Aztán versenyautókat kezdett építeni, ám három év próbálkozás után be kellett látnia, hogy sem ideje, sem pénze nincs a versenyzésre. Ugyanakkor mégsem szeretett volna teljesen hátat fordítani a rali világának, így ambiciózus projektbe fogott.

Fillérekért vásárolt egy 1984-es Toyota Celicát, és hozzálátott a teljes körű átalakításhoz. Tisztában volt vele, hogy az alapmodell szabad hasmagassága kevés lesz a buckák és sziklák leküzdéséhez, ám tapasztalatból azt is tudta, hogy egy szimpla emeléssel teljesen vezethetetlenné tenné az autót. Ezért alapjaitól újratervezte a teljes futómű-geometriát (amihez például a hátsó ülésektől is meg kellett szabadulnia), így viszont a nélkül kapott elöl 216, hátul 254 milliméter rugóutat, hogy ki kellett volna cserélnie az eredeti lengőkarokat és kerekeket, vagy ki kellett volna vágnia a kerékdobot.

Ezután már csak az üzemanyagtartályt (és annak töltőnyílását) kellett magasabbra költöztetnie, és elvileg készen is állt a B-csoportos hangulatú hobbiautó – természetesen a félelmetes 4T-GTE turbómotor nélkül. Rood azonban nem akart félmunkát végezni, így a bukólámpás, ferde hűtőmaszkos utcai Celica orrát átszabta a versenyautó fazonjára: fix lámpákat épített be, méretre vágott egy pickupról leemelt hűtőrácsot, és meghegesztette azt a finom rajzolatú gallytörőrácsot, amely meghatározta a versenyautók fizimiskáját.

Amióta elkészült, mintegy 16 ezer kilométert futott a Celica. Rood és felesége rendszeresen jár hétvégi tereptúrákra a majdnem-versenyautóval, és továbbra is rendszeresen vesz részt önkéntes segítőként a környékbeli ralikon. Alapvetően elégedett az alkotásával, egy apróságon azonban még lehetne változtatni. Annak idején hirtelen csak ferdehátú karosszériát talált, míg a Toyota versenyautóját a klasszikus, lépcsőshátú kupéból építették meg. Ahhoz, persze, hogy ezt a hiányosságot orvosolja, a nulláról kellene elölről kezdenie az építést – gyanítjuk azonban, hogy ez sem fog gátat szabni maximalizmusának.

 

A Celica átalakított terepváltozatáról és tulajdonosáról az alábbi videóban többet is megtudhat:

https://youtu.be/PSNS9-qponY

Képek: hagerty.com

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.10.16
A középkategóriában megkerülhetetlen az Opel Insignia és nem csak azért mert jó nagy. De mi van....
2018.10.16
Magyarország európai szinten is vezető szerepre készül az összekapcsolt és autonóm közlekedésben,....
2018.10.16
Spanyolország legérdekesebb fesztiváljai, ami sok ember számára egyet jelent a felhőtlen....
2018.10.16
Ovidiu Serb Görögországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.10.16
Világszerte 939 100 gépkocsiját szállította ki szeptember végéig ügyfeleinek a ŠKODA az idén, 7,8....
2018.10.16
Az Audi az első autógyártó, amely a DTM új korszakát egy ügyfélcsapat bemutatásával köszöntheti. A....
2018.10.16
A Hoffer Zsolt, Bunkoczi László kettõs elõször állt rajthoz az elképesztõ népszerûségnek örvendõ....
2018.10.16
Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFK-OBB főtitkára számolt be a nemzetközi és hazai....
2018.10.16
Az idősödő vidéki lakosság új lendületet adhat az automata járművek bevezetésének. A fix útvonalon....
2018.10.16
A Lexus UK egy brit sportcipő-manufaktúrával közösen megalkotta a márka első lábbelijét. Az....