Francia autóipar

Chapron Centenárium

2019.03.30.

Magyarországon az elkötelezett Citroën rajongók a különböző DS-átalakításokról ismerik Henri Chapron karosszériakészítő nevét. Pedig a Chapron műhely története jóval régebben, egész pontosan 100 éve kezdődött.

Az idei párizsi Retromobile kiállításon természetesen a Citroën 100 éves jubileuma kapta a legnagyobb figyelmet. A szervezők a különleges karóráiról ismert Richard Mille szponzorálásával, egy magángyűjtő segítségével külön standon 18 darab különleges, Chapron-karosszériás DS modellt gyűjtöttek össze. Ezzel két jubileumot is sikerült megünnepelni. 1919-ben ugyanis nem csupán André Citroën készítette el első gépkocsiját, hanem Henri Chapron is akkor nyitotta meg saját vállalkozását, amelyből egy nagy hatású karosszéria-gyártó vállalkozás fejlődött ki.

Egy Chapron-karosszériás Citroen DS LeMan Coupé a Retromobile kiállításon. 1966-1973 között 27 darab készült ebből a karosszériaváltozatból.

 

Henri Chapron 1886-ban született Orleans közelében. Az általános iskola elvégzése után egy nyergeshez állt be tanoncnak, majd 1900-tól bebarangolta Franciaországot, s hintógyáraknál tanulta ki a különböző mesterségbeli fogásokat. Az első világháborúban nyergesként dolgozott.

(Forrás: Les Vieilles Bielles de Lempdes)

1919-ben megházasodott. Felesége, Berthe Joséphine Amélie Goberville segítségével Párizs Neilly-sur-Seine nevű elővárosában kibérelt egy kertet, ahol berendezte első műhelyét. A hadsereg által leselejtezett Ford Model T autókat újította fel, s új, elegáns, négyüléses karosszériákkal látta el a leharcolt túrakocsikat. Az általa épített autók híre hamarosan elterjed, s megindul az ügyfelek rohama. Hotchkiss, Chenard&Walcker, Panhard&Levassor alvázakra készülnek a felépítmények.

(Forrás: Catawiki)

1923-ra a kert már szűknek bizonyul. Az új helyszín: Levallois-Perret, egy hatalmas csarnok, amelyet még Gustave Eiffel épített a XIX. században. A rákövetkező 60 évben ez lesz a Chapron vállalat otthona. 1927-re 350 munkás naponta kb. három karosszériát állít elő. Henri Chapron már nem dolgozhat a rajzasztalnál, fő feladata a menedzselés. Külön rajzolókat alkalmaz, s persze lakatosokat, bognárokat, nyergeseket, bőrműveseket, szerelőket stb.

Alexander Schaufler Chapron karosszériás Hispano-Suiza H6B autója a 2015-ös Balatonfüred Concours d'Elegance szépségversenyen

Az 1929-es gazdasági válság érzékenyen érintette az autóipar szereplőit is. Chapron, akit soha nem szédített meg a túlzó extravagancia – akadt olyan konkurense, amely egy vásárló kérésére békabőrrel (!) kárpitozott autóbelsőt – a szolid üzletmenetnek köszönhetően átvészelte ezt a nehéz időszakot is. Nagyszerűen megértették egymást Louis Delage-zsal, aki szintén a visszafogottságot kedvelte. Így az 1929-ben bemutatott Delage D8 alvázak egy részét Chapron karosszálhatta.

 1934 Rolls­Royce Phantom II Chapron 3 Position Drophead Coupé 

Az 1930-as években egyre több autógyár döntött úgy, hogy a karosszériákat is házon belül állítja elő. Ráadásul megjelentek az önhordó szerkezetek is. Ebben a helyzetben Chapronnak is nehéz döntéseket kellett hoznia. Végül 150 munkással folytatta tovább működését.

Forrás: Crankhandleblog

1935-ben a Delahaye bemutatta a 135-ös típusát, amely hamarosan a karosszériaépítők egyik kedvence lett. A Chapron lett a kevés kiválasztott egyike, s az általuk kínált felépítmények bekerültek a gyári katalógusba. Ez életmentőnek bizonyult a második világháború előtti években.

1937 Delahaye 135 Coupé des Alpes Chapron karosszériával a 2016-os Pebble Beach Concours d'Elegance rendezvényen. (Fotó: Steve Burton)

A második világháború során a Levallois-Perretben található üzemet elfoglalták a németek. Chapron a félkész autókat és a műhely felszerelését még időben átmentette Nouan-le-Fuzelier-be. Mivel nem akarja kirúgni munkatársait, ezért karosszériák helyett lóvontatású szekerekkel, illetve autók fagáz-hajtásra történő átalakításával kezdenek foglalkozni. Chapron magánéletében is fordulat következik be: elvált első feleségétől, megismerkedett egy nála harminc évvel fiatalabb hölggyel, Françoise Chevrier-rel, akivel 1948-ban házasodott össze.

1948-as Delahaye 135 MS Chapron Vedette Cabriolet a 2016-os Pebble Beach Concours d'Elegance szépségversenyhez kapcsolódó túrán.

A második világháborút követő években Franciaországban jelentős adótételeket vezettek be a nagy méretű motorral szerelt automobilokra. Ez okozta a Bugatti, a Hispano-Suiza, a Delage és a Delahaye és mások megszűnését. Velük együtt a nagy multú karosszériagyárak, mint a Figoni&Falaschi, Antem és mások szintén a történelemkönyvek lapjaira vándoroltak. Egy korszak lezárult.

 

Henri Chapron tudta, hogy nem sok választása van. A Traction pályafutásának végéhez közeledett, a Peugeot 203 nem volt túl vonzó, a Renault-nak nem akadt használható típusa, ráadásul a Simca vezetőségével nem ápolt baráti kapcsolatot. Ebben a helyzetben Chapron megmozgatta összeköttetéseit, s 1955-ben a Citroën megbízta őt egy új típus prototípusainak karosszériamunkálataival. Ez volt a DS, amely a Chapron történetének újabb sikersztorija lett. 1958-ban a Citroën jóváhagyása nélkül épített egy kabriót az új típus alapjaira. Ez azt jelentette, hogy meg kellett vásárolnia egy komplett DS-t, amelyet szétszerelt és úgy alakított át. Ám az óriási érdeklődés láttán a Citroën is megmásította elhatározását, s Usine Cabriolet néven a hivatalos kereskedőhálózaton keresztül árusította a Chapron-féle nyitott változatot. 1958-1974 között több, mint 300 DS-re került Chapron karosszéria. Többféle kabriót, kupét, továbbá nyújtott tengelytávú limuzint kínáltak, sőt DeGaulle elnök részére egy speciális, 6,3 méter hosszú reprezentatív járművet is készítettek.

Forrás: Crankhandleblog

A DS üzletág mellett egyre csökkenő darabszámban, de exkluzív, egyedi karosszériák is készültek. 1956-ban a Franay karosszériagyár ajtajára is lakat került. Chapron leszerződtette a Franay egykori vezetőjét, akinek segítségével újabb ügyfelekhez jutott. Ennek köszönhető, hogy a Párizsi Autókiállításon egy Rolls és egy Bentley is Chapron-karosszériát viselt.

DeGaulle elnöki DS limuzinja. (Forrás: Citroenet.org.uk)

Az 1960-as évek végén Chapron fokozatosan visszavonult a nevét viselő cég irányításától. Az idős szakember helyére felesége lépett, aki lányuk, Noelle segítségével próbált meg boldogulni a döntően férfiak uralta szakmában.

 

1970-ben megjelent az új Citroën SM, amelyet szintén átdolgozott a Chapron műhely. Ám a helyzet egyre romlott. Az 1970-es éveket a Peugeot 604 és a Citroën CX páncélozott változatával, különféle prototípusokkal, illetve régi autók restaurálásával sikerült átvészelni.

 

Henri Chapron 92 éves korában, 1978. május 14-én hunyt el. Hét évvel később a Chapron karosszériaműhely befejezi működését. Akkor már csupán 38-an dolgoztak a megkopott dicsőségű vállalatnál. Az üzemcsarnokot az 1990-es években lebontották. A Chapron név azonban a számos túlélő jármű révén fennmarad! 2016-ban a híres Pebble Beach Concours d'Elegance szépségversenyen is tisztelegtek Henri Chapron emléke előtt. Ezt követte idén februárban a Retromobile DS-parádéja.

 

Források:

http://leroux.andre.free.fr/carrossierchapron.htm

http://pebblebeachconcours.net/assets/images/Chapron%20Newsletter.pdf

http://www.henrichapron.com/Henri_Chapron/History.html

http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/michelin/ds/chapron/chapron-index.html

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.09.17
Az ikonikus sportautó 1:1 méretarányú, LEGO Technic elemekből épített élethű mását szeptember 16.....
2019.09.17
Hans Peter Doskozil, Burgenland tartományfőnöke budapesti látogatása során  megbeszélést folytatott....
2019.09.16
Megdőlt a kizárólag emberi erővel hajtott kétkerekű járművek női sebességrekordja, a francia....
2019.09.16
Már első bemutatásakor bebizonyította a Kia Optima, hogy sikerült elérni a német versenytársakat,....
2019.09.16
Németországban az utóbbi napokban intezív diskurzus indult a városi terepjárók biztonságosságát....
2019.09.16
Parázs István Magyarországról küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.09.16
A Kuuskuljetus Oy finn fuvarozóvállalat élen jár azzal, hogy egy cseppfolyósított gázzal hajtott és....
2019.09.16
Szeptember 13-15. között a BMW Group Classic exkluzív filmvetítésekkel, az első Mini....
2019.09.16
Az egyik tréler 2260 kilogramm túlsúllyal közlekedett, a járművezetőkkel szemben helyszíni bírságot....
2019.09.16
- Brüsszel Nemzetközi Repülőtérre, Harkovba és Lvivbe indít új járatokat Budapestről a magyar....