Év Magyar Autója

Citroen C5 Aircross hosszú teszt: Mr. Kényelem

2019.08.26.

A Citroen újabb merész formatervű autója megkapta azt, amihez a százéves francia márkánál  értenek: a lehető legkényelmesebb futóművet. Kellett is a megfelelő csillapítás, a nagy szabadidő-autót Magyarország és Erdély legmostohább útjain teszteltük.

Hogy néz ki?

Rendhagyó formavilága nem lóg ki a francia gyártó bohókás autóinak sorából, egybegyúrt változata a C4 Spacetourer (Picasso), a Cactus és a C3 Aircrossnak, színes betétekkel, műanyag koptatókkal megspékelve, igazi üdítő színfolt az utakon. Ritka jószág az biztos, két hét használat és több mint 2600 kilométer megtétele után sem találkoztam másik példányával. Pedig ez idő alatt McLarent is láttam és Trabantot is előztem (véletlenül sem fordítva…). A műanyag oldalvédő nemcsak látványelem, többször koptattam volna le a fényezést óvatlan ajtónyitáskor, a jól besározott burkolat szolgálatot tett.

A Magyarország Autója 2020 díjra jelölt Citroen C5 Aircross hossza 4,5 méter, szélessége tükrökkel 1,97 méter (tükrök nélkül 1,84 méter), magassága 1,69 méter, tengelytávja 2,73 méter, legnagyobb hasmagassága kerékmérettől függően 0,23 méter lehet. A csomagtartó alaphelyzetben 580 liter, az ülések síkba döntésével (ebben megemelhető, kivehető padló segít) a poggyásztér 1630 literig növelhető, bútorszállításra, diák-költöztetésre alkalmas. A hátsó ülések egyenként dönthetők, háttámlájuk állítható és előre-hátra mozgathatók, így akár még nagyobb rakterek is nyerhetünk (720 litert, cserébe hátul nullára csökken a lábtér). Az ülések oldaltartása és az ülőlap hossza megfelelő, az elsők ráadásul masszírozással és fűtéssel kényeztetnek. Hátul három felnőtt kényelmesen elfér, isofix-bekötési pontokat a két szélső ülésen találunk.

A telefon tükrözésére képes (az iPhone képe varázslat nélkül jelenik meg rajta, csak megfelelő kábel kell hozzá) nyolchüvelykes multimédiás rendszer egyik nagy hibája, hogy a navigáció grafikája elavult, a vezető előtt elterülő 12,3 hüvelykes digitális kijelző rengeteg információt oszthat meg a sofőrrel, én inkább a minimálisra csökkentettem a sorok és pixelek számát. Akinek kedve van hozzá, testre is szabhatja, kezelése nem bonyolult. A középkonzoli érintőképernyő azonban megnehezíti az életünket azzal, hogy a klíma is onnan vezérelhető, így vezetés közben bonyolult a használata. Szerencsére a vezető előtti kijelzőre is kitehetjük a navigációt, így nem tévedünk el, amíg beállítjuk a kívánt hőmérsékletet, zeneszámot vagy masszásmódot (nekem a macskaléptek jöttek be). Tesztautónk szélvédőjébe wifis forgalomfigyelő kamerát is beépítettek, de mivel nem volt hozzáillő kábelem és a hálózati jelszót sem ismertem, nem tudtam letölteni a tesztelés során gyűjtött furcsa közlekedési helyzeteket, amelyek közül kitűnt egy Arad megyei felségjelű VW Tiguan, amely az M0-ás északi szakaszának egyik kihajtóján egyszerűen szembe fordult a forgalommal. Kár, hogy a multimédiás rendszerbe csak egy USB-csatlakozót kötöttek be, így egyszerre nem tudtam használni a CarPlay alkalmazást és hallgatni Cseh Tamást. Választanom kellett, Tamás nyert. Töltésre szerencsére a hátsó USB-csatlakozó alkalmas volt, így nem maradtunk le a legfrissebb Instagram bejegyzésekről sem.     

Az utastérben az anyagválasztás megfelelő, a bőrülés steppelt kárpitja minőségi, a nyolcfokozatú automata választókarja konszernszinten ismerős. Az erősebb benzinmotor csakis az Aisin automatával kapható, amelyet elvileg kézzel is lehet váltani a kormány mögül, gyakorlatilag azonban fölösleges. Néha, egy-egy lendületesebb előzéskor fanyalodtam rá, ahogy sport módot is csak akkor kapcsoltam.

Hogy megy?

Az 1,6 literes turbómotor 8,2 másodperc alatt repíti 100 kilométer/órás sebességre a magasépítésű Citroent, végsebessége 219 kilométer/óra. Megpakolva, két személlyel meg sem kottyannak neki az emelkedők, legyen szó a Mátráról, a Királyhágóról vagy a Radnai havasokról.

A gázpedál legapróbb érintésére is ugrik az autó, nehéz kis gázzal, óvatosan elindulni vele. A fogyasztása átlagos, de még a mátrai erőltetett túrán sem ment 9 liter fölé 100 kilométerenként. A 2700 kilométeres hosszú teszten hegyi szakaszokkal, autópályával, klímával és mostoha körülmények között is használva 7,4 liter benzint fogyasztott 100 kilométerenként.

Milyen vezetni?

Az ugyancsak az EMP2-es padlólemezre épített, amúgy rövidebb és szűkebb Peugeot 3008-hoz, illetve az Opel Grandland X-hez hasonlóan összkerék-meghajtással nem rendelhető, van viszont tapadást segítő kipörgésgátló, amelyet az alsó középkonzolon vezérelhetünk. Bár közlekedtem vele mostoha körülmények között, talán egyszer állítottam át száraz közútról saras útra a menetkapcsolót.

A futómű rugózása legendásan kényelmes, a progresszív hidraulikás lengéscsillapítók (a progressive hydraulic cushiont, azaz PHC-t a Citroen az 1994-ben raligyőztes ZX Dakar versenyautóra fejlesztette, de ma már a C3 WRC-ben is alkalmazza; lényegében hagyományos lengéscsillapító, amely a karosszériába hidraulikus bakkal bekötve lefékezi a rugóra eső terhet mielőtt az összenyomódna) kisimítják a legtöbb úthibát (a nagyobbakkal ez sem tud mit kezdeni, nem légrugó), a kevésbé agresszív fekvőrendőrökről csak hallomásból veszünk tudomást. A Mátra kanyargós útjain sem ért meglepetés, ha nem erőltettük nagyon, sportosan vezetve is megfelelően viselkedik, nem imbolyog és nem akar leesni az útról. Kanyarban, nagy tempóval haladva az úthibák odébb dobják az üresen másfél tonnás kocsit, nem érdemes vele ralizni. Főleg azért nem, mert a kormányzás nem támogatja azt. Inkább a nyugodt, kirándulós menetet szereti.

Van úgynevezett sportmódja is, de igazából az is fölösleges, csak a váltó kapcsolgat sebesebben és kicsit élénkebb a gázreakció és hevesebb az elindulás, az autó ettől gyorsabb nem lesz. Amúgy a 182 lóerő és az 1650-es percenkénti fordulattól rendelkezésünkre álló 250 newtonméteres maximális nyomaték több mint elegendő.

Mennyibe kerül? 

Háromhengeres motorral listaáron alig több mint hétmillió forintért lehet C5 Aircross SUV-unk, a tesztelt motorváltozat alapára 8,89 milliótól indul, felextrázva pedig eléri a 12 millió forintot.

A C5 Aircross az Euro NCAP töréstesztjén csak 4 csillagos értékelést kapott, a bent ülőket jól védi, a gyalogosokkal azonban mostohán bánik. Hogy a gázolást elkerüljük, van ütközésveszélyre figyelmeztetés, a sávot barátságosan tartó segéd (rövid ideig önvezetésre is képes, ha ideálisak a körülmények), sebességtábla-felismerő rendszer és aktív holttérfigyelő.

Év Magyar Autója jelölt

A C Automobil Import Kft., a Citroën márka hazai forgalmazója a C5 Aircross szabadidő-autót nevezte a Magyarország Autója 2020 díjra. Nagy példányszámú online és print lapok elismert autós újságíróiból álló, független szakmai zsűri dönti el, melyik lesz 2020 “legmagyarabb”, illetve a magyar piacon a “legjobb” autója. Összetett szempontrendszer alapján választják ki az adott évben nevezettek (magyarországi gyárakban összeszerelt autók) közül a „legmagyarabb” autót. Ugyancsak meghirdették a Magyarország Autója díjat, amely az adott évben nevezettek (magyarországi importőrök által adott évben forgalmazott autók) közül lesz a zsűri döntése alapján a „legjobb” autó. Továbbá kihirdették az Év Zöldautója díjat, a zsűri választja ki az adott évben nevezettek (magyarországi importőrök által adott évben forgalmazott zöld autók) közül a „legzöldebb” autót. Az Év Magyar Autója díj negyedik kategóriájaként kiosztják az Év Beszállítója díjat, amely az adott évben nevezettek (magyarországi gyártóhellyel rendelkező autóalkatrészeket gyártó vállalatok) közül a “legmegbízhatóbb” beszállítót jelöli. Lesz közönségdíj is, ahol az összes jelölt modell közül médiapartnerek bevonásával a közönség szavaz a kedvenceire.

További részletek: www.evmagyarautoja.hu

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.09.17
Hans Peter Doskozil, Burgenland tartományfőnöke budapesti látogatása során  megbeszélést folytatott....
2019.09.16
Megdőlt a kizárólag emberi erővel hajtott kétkerekű járművek női sebességrekordja, a francia....
2019.09.16
Már első bemutatásakor bebizonyította a Kia Optima, hogy sikerült elérni a német versenytársakat,....
2019.09.16
Németországban az utóbbi napokban intezív diskurzus indult a városi terepjárók biztonságosságát....
2019.09.16
Parázs István Magyarországról küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.09.16
A Kuuskuljetus Oy finn fuvarozóvállalat élen jár azzal, hogy egy cseppfolyósított gázzal hajtott és....
2019.09.16
Szeptember 13-15. között a BMW Group Classic exkluzív filmvetítésekkel, az első Mini....
2019.09.16
Az egyik tréler 2260 kilogramm túlsúllyal közlekedett, a járművezetőkkel szemben helyszíni bírságot....
2019.09.16
- Brüsszel Nemzetközi Repülőtérre, Harkovba és Lvivbe indít új járatokat Budapestről a magyar....
2019.09.16
Kínában már a tizennegyedik egymást követő hónapban csökkentek az autóeladások augusztusban, és már....