autóbontás

Családi vállalkozásként sikeres a Roncsautó - 4. rész

2017.04.10.

Most éppen 15 forint körül adható el az ócskavas, a Pekingben rendezett olimpia idején, 2008-ban 100 forinttal volt a csúcson a tőzsdei ár. Ehhez nem könnyű alkalmazkodnia egy családi vállalkozásnak, de Szegeden ez is sikerül.

Folyamatosan változik a bontós szakma gazdasági környezete, az autó beszállításának a saját telephelyre mindig van egy költsége. És ma már nem biztos, hogy ezt fedezi is az öreg autó, főleg, ha kiárulták belőle az hasznosítható alkatrészek javát. Az elmúlt 100-ból 80-at a Roncsautónak magának kellett beszállítania – a kocsinak jellemzően nincs műszaki vizsgája, vagy annyira sérült, hogy nem járóképes, nem vontatható. (Írásunk előző részét itt olvashatják.)


A magyarországi biztosítási rendszeren is lenne még mit finom állítani. Totálkárból kétféle is van: műszaki és gazdasági. Ám a törött autóknak több mint 99 százaléka gazdasági totálkáros, ami azt jelentené, hogy a biztosító nézőpontjából rentábilisan nem javítható. Így azután a társaságok árverezik is saját portáljaikon ezeket a kocsikat. Ezekből a mai szabályozás szerint bárki vásárolhat, az autó meg valamiféle javítás után gyakran simán átmegy a műszaki vizsgán.

– Alkatrészforrásnak ma Magyarországon nagyon kevés autót tudunk megvenni – mondja ifjú Dobó József, hozzátéve, ennek oka a biztosítási rendszer. Sokkal olcsóbb a díj, mint a nyugati, uniós országokban, a kárrendezés is ennek megfelelő, vagyis, mindenki oldja meg, ahogy tudja.

Ott, ahol valóban megkérik a biztosítás árát, minden máshogy működik. Ha megsérül az autó, felmérik a kárt, a valamekkora önrészt vállaló tulajdonos bemegy a szalonba és vesz egy új kocsit, mert megteheti, mert a korábbi díjakban már kifizette. Ezért is sokkal alacsonyabb az autók átlagéletkora Nyugat-Európában, mint nálunk.


Ha gazdasági megfontolásokból nem is vesz már annyi roncsot a társaság, mint korábban, azért évente kötelező a selejtezés, ezt a törvény írja elő a bontókra. Ilyenkor egy kicsit mindig kipucolják a telephelyet és ócskavasárban eladják a felesleget. – A veszélyes hulladékot ki kell belőle szedni, és úgy kapunk kilónként hol kevesebbet, hol többet, most éppen 15 forintot - mondja a szakember, hozzátéve a Pekingben rendezett olimpia idején, 2008-ban 100 forinttal volt a csúcson ez a tőzsdei ár.

Ez a 15 forint természetesen látszik a feketepiacon is, úgy, hogy nem nagyon van feketepiac. – Mostanában már alig lehet olyan hirdetést olvasni az újságokban, vagy az interneten, hogy autóját felvásároljuk, ez nem igazán éri meg így azután több autó kerül be hozzánk, mint amikor aranyárban vették az ócskavasat - mondja Dobó József.

Magyarországon, mint oly sokan, a Roncsautó is a Shredder-telepeknek adja le a hulladékot, ami ott egy óriási "diódarálóba" kerül, amibe, belefér akár egy teherautó is. Felaprítják és szelektíven szétválogatják a darálékot - ez a lehetőség Szegedhez legközelebb Budapesten van.


A Roncsautó Kft. ma valamivel nagyobb, mint egy átlagos magyar családi vállalkozás. – 12 embernek adunk munkát, a legrégebbi kollégánk éppen most ment el nyugdíjba, negyven évet dolgozott együtt édesapámmal – mondja Dobó József. Megtudjuk tőle, mostanában nehéz új munkatársat találni, aki szerel, bont, annak valóban piszkos a munkája. Az értékesítőé természetesen kevésbé az, ő inkább számítógépen dolgozik, de neki is meg kell fognia egy-egy alkatrészt. – Van még két olyan kolléga, aki legalább 20 éve itt van, különben egy nagy család vagyunk és ez azért is igaz, mert az ember szinte több időt tölt a munkahelyén, mint otthon - mondja a családapaként is helytálló fiatal szakember.

Vége

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....