verseny

Derekasan küzdöttek a magyar csapatok az FSH-n

2017.09.05.

Nyolcadszor rendezték meg augusztus végén az egyetemisták Forma 1-es futamának számító Formula Student Hungaryt. Harminckilenc csapat 16 országból nyolcszáz egyetemistával vett részt. Magyarországot négy csapat képviselte, a legjobban a BME szerepelt, amely összetettben az ötödik helyen végzett. A győriek 15. lettek, a miskolci csapat 21., míg a kecskeméti csapat a 32. helyen végzett.

Az idei verseny abban külbözött a korábbiaktól, hogy nem a gönyűi kikötőben rendezték meg a versenyt, hanem az egyetem környékén a városban. Ezért emlegették úgy a 2017-es futamot, mint a Formula Student Monte Carlója. Az analógia arra utal, hogy a Forma 1-es Monte carlo-i futamot is városi körükmények között rendezik meg.

A szeszélyes augusztusi időjárás ugyancsak komoly próbatétel elé állította a csapatokat. Volt kánikula, eső, lehülés, az egyetemsiták azonban derekasan megküzdöttek az új helyszínnel éppúgy, mint az időjárás kihívásaival.

Statikus és dinamikus versenyszámok egyaránt voltak, ahogy az a Formula Studentben már megszokott. Természetesen az utóbbiak voltak a látványosabbak. Ezek közé tartozik a gyorsulás, mely elsősorban a motor teljesítményéről és a hajtásláncról ad jellemzést, s hogy milyen gyorsító képességgel rendelkezik a jármű. A feladat nem más, mint álló helyzetből a lehető legrövidebb idő alatt megtenni egy 75 méter hosszú egyenes szakaszt. Az autók jellemzően 4 másodperc alatt teljesítik a távot, melyet álló helyzetből kezdenek és közel 100 km/h körüli sebességgel fejeznek be. Az egyik, elektromos járművel rajthoz álló német csapat feladni kényszerült az FSH-t, miután autójuk összetört a gyorsulási versenyszámban.

Dinamikus versenyszám a „Skid Pad” is, amely az autó állandó állapotában történő kanyarodás képességeit méri. Méghozzá oly módon, hogy a négykerekűeknek egy 8-as számot formázó pályán kell mindkét irányban két kört megtenni. Ahhoz, hogy ezt a látványos versenyszámot sikeresen lehessen teljesíteni, szükséges a jó futómű, a megfelelő geometriát biztosító kormánymű, az alacsony súlypont és persze a jó gumi. Ezt a számot idén az összes csapat gond nélkül teljesítette.

A vasárnapra halasztott „Autocross” egy rajt-cél jellegű sprintversenyszám sajátos változata az autóverseny-szériákban is ismert időmérőknek. A 950 méteres pályán egy időben egy autó tartózkodhat. Minden esetben 2 pilótának van módja arra, hogy 2-2 mért kört futva legjobban kihasználja az autó adottságait, és a többieknél gyorsabb legyen. Az Autocrossban a jármű gyorsító és lassító képessége mellett a kanyarban való viselkedése is számít.

Vasárnap este hírdettek eredményt. Összetettben észt győzelem született, az  FS Team Tallin végzett az első helyen, 2. helyezett Oxford Brookes Racing Team (angol), 3. helyezett Running Snail Racing Team (német).

A teljes eredménylista az egyes kategóriák szerint:

Autocross 3. helyezett: FS Team Tallinn (észt)

Autocross 2. helyezett: Elefant Racing Team (német)

Autocross győztes: BME Formula Racing (magyar)

Acceleration 3. helyezett: BME Formula Racing Team (magyar)

Acceleration 2. helyezett: Running Snail Racing Team (német)

Acceleration győztes: FS Team Tallin (észt)

Skid Pad 3. helyezett: Running Snail Racing Team (német)

Skid Pad 2. helyezett: Oxford Brooks Racing Team (angol)

Skid Pad győztes: FS Team Tallin (észt)

Dinamikus összetettben 3. helyezett: Formula Electric Belgium (belga)

Dinamikus összetettben 2. helyezett: Running Snail Racing Team (német)

Dinamikus összetettben győztes: FS Team Tallin (észt)

Cost and Manufacturing 3. helyezett: Ecurie-Aix-Formula Student Team RWTH Aachen e.V. (német)

Cost and Manufacturing 2. helyezett: Arrabona Racing Team (magyar)

Cost and Manufacturing győztes: Oxford Brookes Racing Team (angol)

Business Event 3. helyezett: Delta Racing Mannheim (német)

Business Event 2. helyezett: UPB Racing Team (német)

Business Event győztes: Oxford Brookes Racing Team (angol)

Engineering Design Event 3. helyezett: Arrabona Racing Team (magyar)

Engineering Design Event 2. helyezett: FS Team Tallin (észt)

Engineering Design Event győztes: Ecurie-Aix-Formula Student Team RWTH Aachen e.V. (német)

A legjobb saját gyártású jármű díját a német UPB Racing Team kapta.

Engineering Competence díj: UNI Maribor (szlovén)

Statikus versenyszámok összetett 3. helyezett: Arrabona Racing Team (magyar)

Statikus versenyszámok összetett 2. helyezett: Oxford Brookes Racing Team (angol)

Statikus versenyszámok összetett győztes: Ecurie-Aix-Formula Student Team RWTH Aachen e.V. (német)

Formula Student Hungary 2017. 3. helyezett: Running Snail Racing Team (német)

Formula Student Hungary 2017. 2. helyezett: Oxford Brookes Racing Team (angol)

Formula Student Hungary 2017. győztes: FS Team Tallin (észt)

Mikortól van FS és FSH verseny?

A Formula Student versenyek alapötlete 1980-ből származik, amikor a Society of Automotive Engineers (SAE) az Egyesült Államokban elindította a Formula SAE programot. Az első kísérleti versenyt az USA-ban rendezték 1981-ben, hat jelentkezővel – és négy résztvevő csapattal. Az első hivatalos megmérettetés egy évvel később, 1982-ben zajlott le. A versenysorozatot az ipari szereplőktől érkező igény generálta, hiszen egyre nagyobb szükség van/volt a gyakorlati tudással rendelkező szakemberekre.

Az első Formula Student Hungary-t 2010-ben rendeztük meg 11 csapat részvételével. Azóta folyamatosan nő a jelentkező csapatok száma. Idén 44 csaőpat jelezte részvételét, ebből harminckilenc érkezett meg. Volt, akinek nem volt pénze elutazni, mások az autójukat törték össze, az indiai csapat pedig nem kapott vízumot, tudtuk meg a helyszínen.

Fotók: Lukács Gabriella, Polcz Péter, Farkas Csaba
 

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.11.20
Az autóstársak tisztelték, a rendőrök sűrűn megállították: egy nő vezet egy állami Volgát? ..
2017.11.20
A Volkswagen német konszernhez tartozó Skoda Auto 2020-tól megkezdi az elektromos autók gyártását....
2017.11.20
Jovcho Sanov Bulgáriából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.11.20
Német, ír és skót politikusokat kértek fel arra, hogy támogassák a 30 km/órás sebességhatárok....
2017.11.20
Csökkenti bruttó 8 forinttal a benzin, és bruttó 4 forinttal a gázolaj literenkénti....
2017.11.20
Lehetőségünk nyílt betekintést nyerni a Continental úgynevezett Vision Zero programjába, amely....
2017.11.20
Tanulságos történetet hozott nyilvánosságra a Ford: a cég egyik vezetőjének súlyos betegsége,....
2017.11.20
Steve Young, az ICDP vezetője közölt a kutatószervezet honlapján egy rövid gondolatébresztő cikket....
2017.11.20
Huszonhat új, alacsonypadlós CAF villamos, valamint hatvan új, alacsonypadlós Skoda-Solaris....
2017.11.20
Amerikában a napokban vezették be, Európának még várnia kell, Japánban azonban már nemcsak, hogy....