dízel motorok

A dízelkorszak tündöklése és…? 5. rész

2018.09.22.

Van még létjogosultsága a dízeleknek

Kitartó olvasóim tudják már, mikor találták fel a dízelmotort és mire használták kezdetben. Megismertük a 70-es és 80-as években bekövetkezett áttörést, amikor a régi dízeleket leváltották a gyorsjárású motorok, és megjelentek a turbófeltöltők. A 200-es évektől tapasztalt dízelinvázió egészen az elmúlt évekig olyan hegemóniát eredményezett, amelyet még a hibrid és a teljesen elektromos autók sem tudtak megtörni.

Hol tart ma a dízel technológia?

Az úgy nevezett dízelbotrányt megelőző évtizedben, vagy tán két évtizedben a dízelmotorok minden évben fejlődtek. Nem állítanám, hogy a kutatás-fejlesztési pénzek kizárólag ebbe az irányba mentek, de a leglátványosabb fejlődés mégis a dízelmotoroké volt.

Kétliteres, 150 lóerős TDI motor a Skoda Karoq-ban

Az én saját autóm 2001-es évjáratú, 2.685 cm3-es közös nyomócsöves dízelmotorral. Tehát, technológiailag a ma is használt metódus szerinti. Mégis „mindössze” 170 lóerő a névleges teljesítménye, és 380 Nm nyomatékot képes leadni. Ezzel szemben ma, ugyanez a gyártó, 1.950 cm3-ből 245 lóerőt és 500 Nm-t facsar ki. Fajlagos adatokra átszámolva ez teljesítményben szinte pontosan egy duplázódást jelent (63,3 lóerő/liter szemben a 125,6 LE/l értékkel). Nyomatékban kicsit szerényebb az előrelépés (1,86-szoros), de hát itt a fizikai méretek is nagyon számítanak.

Tiszta, vagy nem tiszta?

Megoszlanak a vélemények a dízelmotorok tisztaságáról is. Az EURO-normák szerinti követelmények egyre szigorodnak. Ezeket az előírásokat már az EURO5 bevezetése óta kizárólag kipufogógáz kezeléssel képesek megoldani a dízelmotoroknál.

Persze ha ma is elég lenne, mondjuk 100 lóerő egy kétliteres dízelmotortól, akkor talán nem kellene ennyire összetett tisztítást végeznünk, hiszen a sokkal jobb hatásfokú égés már önmagában is kevesebb károsanyag kibocsátást eredményezne.

De a piac más elvárásokat támaszt: a fogyasztás csökkenjen, a teljesítmény és a nyomaték emelkedjen, eközben nyilván nem szabad füstölnie, legyen tartós és emellett még olcsó is! Nyilvánvaló, hogy minden együtt nem megy, legalább egy tényező a fentiek közül meghiúsul. Mivel az igényszintekből nem szeretünk leadni, a kibocsátási normák növekednek és technológialag amúgy megoldható a legtöbb feladat, ezért az olcsóság lesz az, amit nem élvezhetünk. Igaz ez a bekerülési költségre és a fenntartásra is, más kérdés, hogy ez utóbbit ki vállalja, de erről kicsit később, majd az utolsó részben lesz szó.

Az SCR szűrőrendszer ábrája

A legkorszerűbb SCR rendszerű tisztító berendezések alkalmazásával – így szokták mondani – tisztább levegőt fúj ki a dízel rendszer, mint amit beszívott. Mások szerint ezek a rendszerek megnövelik az egészen apró szálló részecskék mennyiségét a levegőben, amiket az emberi test szűrni képes. Így ezek az apró és káros részecskék simán áthatolnak a bőrön, a tüdőn, és a szervezebe kerülve káros hatást fejtenek ki.

Hogy melyik álláspont az igaz, nem tudom. Nem vagyok sem vegyész, sem orvos. Azonban ebben a dologban hajlok arra, hogy azt tartsam jónak, amit a józanész diktál: nem füstöl, nem büdös, úgyhogy gondolom nem is káros.

Ami mindenképpen változik

A cikksorozat 4. részét azzal fejeztük be, hogy említés szinten foglalkoztunk a kisautóba épített dízelmotorokkal. A Lupo 3L típussal példálóztunk. Ma már talán jól látható, hogy nem kell és nem fogunk mindenáron a dízelmotorhoz ragaszkodni, mint korábban.

A kisautók egyszerűen nem olyan körülmények között „dolgoznak”, ahol a dízelmotorok előnyeit ki lehetne használni. A korszerű szűrőrendszereknek pedig egyenesen árt, hogy ha rövid városi szakaszokon használjuk őket, ha nincs idejük elérni az üzemi hőmérsékletet, és nincsen lehetőség a részecskeszűrő úgy nevezett regenerációjára.

A kisméretű autókból – szerintem a Golf-kategória az első ahol értelme lesz – egyszerűen ki fog kopni a dízelmotor. A japánok az úttörői a kisautók „dízeltelenítésének”. Jó példa erre a most tesztelésen nálam lévő Mitsubishi Eclipse Cross. Nincs dízelmotor a kínálatban. Sőt! Benzinesből is csak egyféle, de erről majd a tesztben.

A Toyota is kivezette a dízelkínálatot onnan, ahol indokolatlan volt. Nincs dízelmotor az Auris-hoz, a Corolla-hoz és a C-HR-hez sem. Cserébe továbbra is elérhető ott ahol kell: természetesen a pick-up-hoz, a furgonhoz (Hilux és Proace), de a grandtour kategóriában az Avensis-hez is elérhető még a dízelmotor.

Mitsubishi Eclipse Cross

A dízelmotorokra nyilvánvalóan szükség lesz még nagyon-nagyon sokáig az áruszállításban furgonoktól a kamionokig, a személyszállításban (autóbuszokban), a tengeri közlekedésben és persze néhány állómotoros berendezésben is.

Jön a sorozat 6., befejező része, amelyben végre megtaláljuk a választ a címbéli kérdésre.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.02.23
Husan Sodiqov Üzbegisztánból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.02.23
A Ford és a LEGO Csoport közös munkájával megalkotott Ford Mustang a legendás 1967-es Fastback....
2019.02.23
Pénteken ünnepelte hetvenedik születésnapját a Forma-1 egyik legnagyobb alakja, az osztrák Niki....
2019.02.23
A Lexus RC F új változatát március 5-én, a Genfi Autószalonon láthatja majd először az európai....
2019.02.23
A Peugeot a 2019-es genfi autószalonon most bemutatja a feszültségtől vibráló Peugeot 508 Peugeot....
2019.02.23
Miután egy fiatal megvette élete első autóját, egy idő után felmerül benne az érzés, hogy mennyivel....
2019.02.23
Két tapasztalt LEGO modellépítő 400 000 darab LEGO kocka felhasználásával készítette el a világ....
2019.02.23
A világszerte több mint ezer új munkahelyet teremtő, egymilliárd euróba kerülő közös vállalkozás....
2019.02.23
A húsz Nicols Estivale Octo típusú hajóból az első az Utazás kiállításon látható február 21-24.....
2019.02.23
A német technológiai vállalat egy mesterséges intelligencia fejlesztő központot nyitott. ..