dízel motorok
Kitartó olvasóim tudják már, mikor találták fel a dízelmotort és mire használták kezdetben. Megismertük a 70-es és 80-as években bekövetkezett áttörést, amikor a régi dízeleket leváltották a gyorsjárású motorok, és megjelentek a turbófeltöltők. A 200-es évektől tapasztalt dízelinvázió egészen az elmúlt évekig olyan hegemóniát eredményezett, amelyet még a hibrid és a teljesen elektromos autók sem tudtak megtörni.
Hol tart ma a dízel technológia?
Az úgy nevezett dízelbotrányt megelőző évtizedben, vagy tán két évtizedben a dízelmotorok minden évben fejlődtek. Nem állítanám, hogy a kutatás-fejlesztési pénzek kizárólag ebbe az irányba mentek, de a leglátványosabb fejlődés mégis a dízelmotoroké volt.
Kétliteres, 150 lóerős TDI motor a Skoda Karoq-ban
Az én saját autóm 2001-es évjáratú, 2.685 cm3-es közös nyomócsöves dízelmotorral. Tehát, technológiailag a ma is használt metódus szerinti. Mégis „mindössze” 170 lóerő a névleges teljesítménye, és 380 Nm nyomatékot képes leadni. Ezzel szemben ma, ugyanez a gyártó, 1.950 cm3-ből 245 lóerőt és 500 Nm-t facsar ki. Fajlagos adatokra átszámolva ez teljesítményben szinte pontosan egy duplázódást jelent (63,3 lóerő/liter szemben a 125,6 LE/l értékkel). Nyomatékban kicsit szerényebb az előrelépés (1,86-szoros), de hát itt a fizikai méretek is nagyon számítanak.
Tiszta, vagy nem tiszta?
Megoszlanak a vélemények a dízelmotorok tisztaságáról is. Az EURO-normák szerinti követelmények egyre szigorodnak. Ezeket az előírásokat már az EURO5 bevezetése óta kizárólag kipufogógáz kezeléssel képesek megoldani a dízelmotoroknál.
Persze ha ma is elég lenne, mondjuk 100 lóerő egy kétliteres dízelmotortól, akkor talán nem kellene ennyire összetett tisztítást végeznünk, hiszen a sokkal jobb hatásfokú égés már önmagában is kevesebb károsanyag kibocsátást eredményezne.
De a piac más elvárásokat támaszt: a fogyasztás csökkenjen, a teljesítmény és a nyomaték emelkedjen, eközben nyilván nem szabad füstölnie, legyen tartós és emellett még olcsó is! Nyilvánvaló, hogy minden együtt nem megy, legalább egy tényező a fentiek közül meghiúsul. Mivel az igényszintekből nem szeretünk leadni, a kibocsátási normák növekednek és technológialag amúgy megoldható a legtöbb feladat, ezért az olcsóság lesz az, amit nem élvezhetünk. Igaz ez a bekerülési költségre és a fenntartásra is, más kérdés, hogy ez utóbbit ki vállalja, de erről kicsit később, majd az utolsó részben lesz szó.
Az SCR szűrőrendszer ábrája
A legkorszerűbb SCR rendszerű tisztító berendezések alkalmazásával – így szokták mondani – tisztább levegőt fúj ki a dízel rendszer, mint amit beszívott. Mások szerint ezek a rendszerek megnövelik az egészen apró szálló részecskék mennyiségét a levegőben, amiket az emberi test szűrni képes. Így ezek az apró és káros részecskék simán áthatolnak a bőrön, a tüdőn, és a szervezebe kerülve káros hatást fejtenek ki.
Hogy melyik álláspont az igaz, nem tudom. Nem vagyok sem vegyész, sem orvos. Azonban ebben a dologban hajlok arra, hogy azt tartsam jónak, amit a józanész diktál: nem füstöl, nem büdös, úgyhogy gondolom nem is káros.
Ami mindenképpen változik
A cikksorozat 4. részét azzal fejeztük be, hogy említés szinten foglalkoztunk a kisautóba épített dízelmotorokkal. A Lupo 3L típussal példálóztunk. Ma már talán jól látható, hogy nem kell és nem fogunk mindenáron a dízelmotorhoz ragaszkodni, mint korábban.
A kisautók egyszerűen nem olyan körülmények között „dolgoznak”, ahol a dízelmotorok előnyeit ki lehetne használni. A korszerű szűrőrendszereknek pedig egyenesen árt, hogy ha rövid városi szakaszokon használjuk őket, ha nincs idejük elérni az üzemi hőmérsékletet, és nincsen lehetőség a részecskeszűrő úgy nevezett regenerációjára.
A kisméretű autókból – szerintem a Golf-kategória az első ahol értelme lesz – egyszerűen ki fog kopni a dízelmotor. A japánok az úttörői a kisautók „dízeltelenítésének”. Jó példa erre a most tesztelésen nálam lévő Mitsubishi Eclipse Cross. Nincs dízelmotor a kínálatban. Sőt! Benzinesből is csak egyféle, de erről majd a tesztben.
A Toyota is kivezette a dízelkínálatot onnan, ahol indokolatlan volt. Nincs dízelmotor az Auris-hoz, a Corolla-hoz és a C-HR-hez sem. Cserébe továbbra is elérhető ott ahol kell: természetesen a pick-up-hoz, a furgonhoz (Hilux és Proace), de a grandtour kategóriában az Avensis-hez is elérhető még a dízelmotor.
Mitsubishi Eclipse Cross
A dízelmotorokra nyilvánvalóan szükség lesz még nagyon-nagyon sokáig az áruszállításban furgonoktól a kamionokig, a személyszállításban (autóbuszokban), a tengeri közlekedésben és persze néhány állómotoros berendezésben is.
Jön a sorozat 6., befejező része, amelyben végre megtaláljuk a választ a címbéli kérdésre.