dízel motorok

A dízelkorszak tündöklése és…? 5. rész

2018.09.22.

Van még létjogosultsága a dízeleknek

Kitartó olvasóim tudják már, mikor találták fel a dízelmotort és mire használták kezdetben. Megismertük a 70-es és 80-as években bekövetkezett áttörést, amikor a régi dízeleket leváltották a gyorsjárású motorok, és megjelentek a turbófeltöltők. A 200-es évektől tapasztalt dízelinvázió egészen az elmúlt évekig olyan hegemóniát eredményezett, amelyet még a hibrid és a teljesen elektromos autók sem tudtak megtörni.

Hol tart ma a dízel technológia?

Az úgy nevezett dízelbotrányt megelőző évtizedben, vagy tán két évtizedben a dízelmotorok minden évben fejlődtek. Nem állítanám, hogy a kutatás-fejlesztési pénzek kizárólag ebbe az irányba mentek, de a leglátványosabb fejlődés mégis a dízelmotoroké volt.

Kétliteres, 150 lóerős TDI motor a Skoda Karoq-ban

Az én saját autóm 2001-es évjáratú, 2.685 cm3-es közös nyomócsöves dízelmotorral. Tehát, technológiailag a ma is használt metódus szerinti. Mégis „mindössze” 170 lóerő a névleges teljesítménye, és 380 Nm nyomatékot képes leadni. Ezzel szemben ma, ugyanez a gyártó, 1.950 cm3-ből 245 lóerőt és 500 Nm-t facsar ki. Fajlagos adatokra átszámolva ez teljesítményben szinte pontosan egy duplázódást jelent (63,3 lóerő/liter szemben a 125,6 LE/l értékkel). Nyomatékban kicsit szerényebb az előrelépés (1,86-szoros), de hát itt a fizikai méretek is nagyon számítanak.

Tiszta, vagy nem tiszta?

Megoszlanak a vélemények a dízelmotorok tisztaságáról is. Az EURO-normák szerinti követelmények egyre szigorodnak. Ezeket az előírásokat már az EURO5 bevezetése óta kizárólag kipufogógáz kezeléssel képesek megoldani a dízelmotoroknál.

Persze ha ma is elég lenne, mondjuk 100 lóerő egy kétliteres dízelmotortól, akkor talán nem kellene ennyire összetett tisztítást végeznünk, hiszen a sokkal jobb hatásfokú égés már önmagában is kevesebb károsanyag kibocsátást eredményezne.

De a piac más elvárásokat támaszt: a fogyasztás csökkenjen, a teljesítmény és a nyomaték emelkedjen, eközben nyilván nem szabad füstölnie, legyen tartós és emellett még olcsó is! Nyilvánvaló, hogy minden együtt nem megy, legalább egy tényező a fentiek közül meghiúsul. Mivel az igényszintekből nem szeretünk leadni, a kibocsátási normák növekednek és technológialag amúgy megoldható a legtöbb feladat, ezért az olcsóság lesz az, amit nem élvezhetünk. Igaz ez a bekerülési költségre és a fenntartásra is, más kérdés, hogy ez utóbbit ki vállalja, de erről kicsit később, majd az utolsó részben lesz szó.

Az SCR szűrőrendszer ábrája

A legkorszerűbb SCR rendszerű tisztító berendezések alkalmazásával – így szokták mondani – tisztább levegőt fúj ki a dízel rendszer, mint amit beszívott. Mások szerint ezek a rendszerek megnövelik az egészen apró szálló részecskék mennyiségét a levegőben, amiket az emberi test szűrni képes. Így ezek az apró és káros részecskék simán áthatolnak a bőrön, a tüdőn, és a szervezebe kerülve káros hatást fejtenek ki.

Hogy melyik álláspont az igaz, nem tudom. Nem vagyok sem vegyész, sem orvos. Azonban ebben a dologban hajlok arra, hogy azt tartsam jónak, amit a józanész diktál: nem füstöl, nem büdös, úgyhogy gondolom nem is káros.

Ami mindenképpen változik

A cikksorozat 4. részét azzal fejeztük be, hogy említés szinten foglalkoztunk a kisautóba épített dízelmotorokkal. A Lupo 3L típussal példálóztunk. Ma már talán jól látható, hogy nem kell és nem fogunk mindenáron a dízelmotorhoz ragaszkodni, mint korábban.

A kisautók egyszerűen nem olyan körülmények között „dolgoznak”, ahol a dízelmotorok előnyeit ki lehetne használni. A korszerű szűrőrendszereknek pedig egyenesen árt, hogy ha rövid városi szakaszokon használjuk őket, ha nincs idejük elérni az üzemi hőmérsékletet, és nincsen lehetőség a részecskeszűrő úgy nevezett regenerációjára.

A kisméretű autókból – szerintem a Golf-kategória az első ahol értelme lesz – egyszerűen ki fog kopni a dízelmotor. A japánok az úttörői a kisautók „dízeltelenítésének”. Jó példa erre a most tesztelésen nálam lévő Mitsubishi Eclipse Cross. Nincs dízelmotor a kínálatban. Sőt! Benzinesből is csak egyféle, de erről majd a tesztben.

A Toyota is kivezette a dízelkínálatot onnan, ahol indokolatlan volt. Nincs dízelmotor az Auris-hoz, a Corolla-hoz és a C-HR-hez sem. Cserébe továbbra is elérhető ott ahol kell: természetesen a pick-up-hoz, a furgonhoz (Hilux és Proace), de a grandtour kategóriában az Avensis-hez is elérhető még a dízelmotor.

Mitsubishi Eclipse Cross

A dízelmotorokra nyilvánvalóan szükség lesz még nagyon-nagyon sokáig az áruszállításban furgonoktól a kamionokig, a személyszállításban (autóbuszokban), a tengeri közlekedésben és persze néhány állómotoros berendezésben is.

Jön a sorozat 6., befejező része, amelyben végre megtaláljuk a választ a címbéli kérdésre.

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.10.18
A gyanú szerint mintegy 600 millió forintnyi adó befizetését kerülte el két autókereskedő, az....
2018.10.18
A napokban történt egy eset, ahol egy sofőrszolgálatos nő totálkárosra törte a rábízott gépkocsit.....
2018.10.18
​​​​​​​A kampányban részt vevő gépjárművezetők térítésmentesen vizsgáltathatják át autójuk....
2018.10.18
Az M5-ös autópálya irányába tartó oldalon, a 26. kilométernél egy teherautó és egy személyautó....
2018.10.17
1912 nyarán, a Királyi Magyar Automobil Club szervezésében közel húsz bátor magyar és külföldi....
2018.10.17
Több millió eurós befektetéssel Érden építi fel új központját és tesztbázisát a járműipari AVL....
2018.10.17
Az Orosz Gépjárműgyártók Szövetsége (AEB) bejelentette, hogy 2018 szeptemberében az orosz autópiac....
2018.10.17
Újabb medvét gázolt el egy kamion szerdán a romániai A1-es (dél-erdélyi) autópálya Szeben megyei....
2018.10.17
Sergei Semendyaev Ukrajnából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.10.17
A Toyota Hiace méltó örökösének bizonyuló legújabb generációs Toyota PROACE.A karosszéria választék....