DS

DS 7 Crossback teszt: A vágy tárgya

2019.10.17.

A PSA-csoport azonos platformra épülő kompakt autói közül úgy lóg ki a DS 7 Crossback, mint a konyakos meggy aranyszínű csomagolása nagymamám zsebéből. Ez egy teljesen elszállt autó, a legjobb értelemben, dizájn forradalmár, szerethetően fennhéjázó, tucatgyilkos sznob arisztokrata. De hogy megy 180 lovas dízelmotorral?   

Hogy néz ki?

Furcsa a DS 7 Crossback besorolása, mert nagyautós a tekintete, pedig valójában ugyanarra az EMP2 padlóra épült, mint a Peugeot 3008. 4,5 méteres hosszával még nem nagytestű szabadidő-autó, sokkal inkább egy túlméretezett kompakt, igazi középkategóriás. Tele számtalan extravagáns újítással, izgalmas részlettel és korszakalkotó innovációval és egy sor teljesen fölöslege parasztvakítással. De pont ezért szerethető. Mert meri.

A hangszigetelés melegben kiváló, az egész autó prémium jellegű és valóban az is. Hideg reggelen azonban zajos a dízel, ennek megtapasztalásához kellett a szeptember eleji 12-13 fokos csípős fricska. A formavilág bent szögletes, a gyémánt-rombusz minta mindenünnen visszaköszön, a gillosálás és a gyöngyszemöltés otthonra lelt ebben az autóban, ahogy B.R.M. órát sem találunk akármelyik utcasarkon. Még jó, hogy ültem már benne korábban, így egyből tudtam, hol keressem az indítógombját...

Minden csupa finom bőr, a műanyagok tapintása is kellemes. A motorhang akkor domináns, ha sport módba kapcsoljuk, ilyenkor a hangszóróból kapunk egy kis versenyhangzást.

A tervezőcsapatok a széles ülésekhez nagy sűrűségű habokat, amelyek tartósak és strapabíróak. Az ülések tervezésénél a technológia is fontos szerephez jutott, mivel az első ülések fűthetők, hűthetők, sőt masszázsfunkcióval is rendelkezhetnek. Az első és hátsó ülések elektromos vezérlőgombjaival pontosan be lehet állítani a kívánt pozíciókat. A hátsó üléstámla például 23 foktól 32 fokig dönthető. Teljesen ledöntve az üléseket 1752 literes térben gazdálkodhatunk.  Az 555 literes csomagtartó kisebbnek látszik, persze, ebbe az adatba beleszámították a franciák a padló alatti részt és a háttámlát is a legmeredekebbre állították, amikor mérték.

Az DS 7 Crossback első fényszóróinál nagyobb showműsort egyetlen gyártó sem csinál: csiszolt ékkövekre emlékeztető LED moduljai (felára 530 ezer forint) az autó nyitásakor bíborszínű fénnyel világítanak, majd 180 fokban elfordulnak. Emellett, a függőlegesen futó, gyöngysorszerű nappali menetfény, a futófényes irányjelzőkkel együtt még különlegesebbé teszi a gépkocsi egyedi világítását. A hátsó lámpák szintén hozzájárulnak a kocsi egyediségéhez.

A DS éjjellátója biztonságosabbá teszi az esti vezetést - aki ütött már el őzet, az tudja, milyen, amikor a semmiből ugrik elénk a baj. A hűtőrácsba beépített infrakamera 100 méter távolságig érzékeli az úttesten a gyalogosokat és állatokat. A vezető a digitális műszercsoport kijelzőjén tudja megjeleníteni a gépkocsi környezetét, ahol a veszélyek sárgával, vagy pirossal bekeretezve láthatók, a veszélyesség függvényében. Az így kapott figyelmeztetésre a vezető időben tud reagálni. A fedélzeti biztonsági felügyelet a vezető arcát elemzi, ha nem egyenletes, imbolygó a mozgás vagy a pislogás, amelyek a vezető fáradtságát jelzik –, automatikusan kibocsát egy hangjelzést és egy figyelmeztető üzenet jelenik meg a középső képernyőn. A rendszer nappal és éjszaka egyaránt működik.

Hogy megy?

A kétliteres, 180 lóerős HDi könnyedén mozgatja az üresen 15 mázsás testet, legnagyobb forgatónyomatéka 400 Nm, normális módon használva, vegyes üzemben 6-7 liter közötti átlagfogyasztással számolhatunk. A nyolcfokozatú Aisin váltó komótosan dolgozik, nem erőssége a rohanás, az egész autóból sugárzik a nyugalom, a mosoly és a boldogság - hogy azt a három szót említsem, amivel a Woody Allen által megformázott Danny Rose készítette fel a színpadra letört és láthatóan pattanásig feszült művészeit (persze ezt csak Kern mondja, az eredetiben star, smile és strong a három szó).

Álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 9,4 másodperc alatt gyorsul, végsebessége 215 kilométer/óra. A stop-start gurulás közben, megállás előtt leállítja a motort, az újraindítás finom.

Milyen vezetni?

A keresztmotoros, csakis fronthajtású (az ősszel érkező hibrid hátul is hajt) DS 7 Crossback egyértelmű erőssége a futómű, a többlengőkaros hátsó felfüggesztés kemény, mégis igen kényeztető menetkényelmet ad, még hepehupás földúton is kellemes az utazás. Az úthibákat jól viseli és kanyarban sem jön zavarba, igaz, túl hamar alulkormányzottá válik. Agresszív kezelésnél billeg, keresztbordákon a feneke nagy előszeretettel pattog el oldalra, ha kicsit emelünk a tempón. Szabad hasmagassága átlagos, 19 centiméter.

1955-ben a DS nem csupán a jövőbe mutató, művészi formatervezésével, hanem avantgárd technológiájával is csodálkozást és csodálatot váltott ki. Mindenki emlékezetében megmaradt az autó hidropneumatikus felfüggesztése, amely a versenytársak között teljesen egyedülálló, páratlan úttartást és kényelmet biztosított. Néhány évtizeddel később, a márka szellemiségét mindmáig meghatározó újításból ihletet merítve, a DS mérnökei és szakemberei kifejlesztették a kamera által vezérelt aktív felfüggesztést (felára 360 ezer forint). A rendszer érzékeli az úthibákat az autó előtt (5 méter), és a lengéscsillapítók folyamatos vezérlésével kivédi azok hatásait. Ezt szolgálja a szélvédő mögött elhelyezett, az első és a hátsó tengellyel elektronikus kapcsolatban álló kamera, valamint a négy helyzet jeladó és a három gyorsulásmérő, melyek elemzik az út típusát és a DS 7 reakcióit (sebesség, kormányállás-szög, fékerő stb.). Ezeket az adatokat valós időben továbbítják egy számítóegységnek, amely külön-külön fejti ki hatását az egyes kerekekre. A kapott információk alapján a számítóegység folyamatosan szabályozza a rugózást, keményebbre vagy lágyabbra állítva be azt. A biztonság mellett a reakcióképesség és a kifinomultság jellemzi ennek a különleges SUV-nek a vezetését.

Kell még valamit mondanom, Ildikó? Félautonóm a vezetés, van éjjellátó és olyan tánc- és fényszínházat csinálnak a fényszórók szürkületben, hogy megállnak fejlődésben a szúnyogok (ez sajnos, nem igaz). A Focal Electra hifi ráadásul nagyszerűen szól.

Mennyibe kerül?

Bár DS 7 lehet alattunk már 9,39 millió forintért is, az olyan szépen felstaférungozott példányok, mint amilyen a tesztautó is volt, ennek pont a duplájába kerülnek. 

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.19
Nemtetszésüknek adtak hangot a Forma-1-es pilóták a 24 futamosra felduzzasztott versenynaptár miatt....
2024.03.19
Felelősségre vonhatják az autóst, aki nem tett eleget segítségnyújtási kötelezettségének. ..
2024.03.19
Rengeteg olyan autóst talált a rendőrség egy hét alatt, aki nem használta ezt az alapvető....
2024.03.19
Az MHP tanácsadó cég az év eleje óta a Porsche AG teljes tulajdonában van. A cég jelenleg közel....
2024.03.18
Teszteltük a Honda CR-V csúcsmodelljét, a temérdek kényelmi és biztonsági extra meggyőző volt,....
2024.03.18
Összeütközött egy busz és egy szeményautó a IX. kerületben - ez már a második fővárosi buszbaleset....
2024.03.18
Gerald (52) egy bécsi, Donaustadtban levő benzinkúton akarta kitakarítani VW-jét. Amikor meglátta a....
2024.03.18
Hét év szünet után újra Zsiros Gábor lesz a navigátora a rali országos bajnokságban legutóbb....
2024.03.18
Nézze meg a videót! ..
2024.03.18
Közúti veszélyeztetés és egyéb bűncselekmény miatt felelhetnek az elkövetők, vezetői engedélyeiket....