Nissan Leaf

Egy csapat elektromos autóval teljesítette a Mongol Rally-t

2017.09.26.

A skót házaspár, Chris és Julie Ramsey csapata a Plug In Adventures szeptember 9-én szelte át a Mongol Rally célvonalát Ulan-Ude városában, ezzel ők lettek az első résztvevők, akik teljesen elektromos autóval - egy módosított, 2016-os Nissan Leaffel teljesítették a legendás, kontinenseket átszelő kihívást.

Chris és Julie július 16-án, vasárnap hagyták el az Egyesült Királyságban található Goodwood Motor Circuit versenypálya rajtvonalát, hogy 12 875 km-t tegyenek meg 13 országon át, miközben 111 alkalommal töltötték fel autójukat, kevesebb mint 100 Font költséggel, mielőtt elérték volna a Mongólia határától északra található szibériai célt.

Nissan LEAF-jük, a többi résztvevő autóival együtt tehervonattal szeli át a kontinenst, és érkezik majd Észtországba, ahonnan Julie és Chris további 4023 km-et vezet még aberdeeni otthonukig. A pár összesen 16 700 km-t tesz majd meg az út során.

Chris Ramsey a következőket mondta el: „Több kétkedő is arról próbált meggyőzni, hogy az elektromos autó nem alkalmas hosszú utazásokra. Most, több ezer problémamentes kilométer után bátran kijelenthetem, hogy ez az állítás nem igaz. Az út során életre szóló élményekkel gazdagodtunk, és el se hiszem, hogy a végére értünk. Számtalan országon utaztunk keresztül károsanyag-kibocsátás nélkül, csak akkumulátort használva. Egyszerre vagyok lelkes és egy kicsit fáradt, ugyanakkor teljesen fel vagyok villanyozva!”

Az út európai szakaszán Chris és Julie a kiterjedt villámtöltő-hálózatra támaszkodott, így mindössze 30 perc alatt 80%-ra tölthették autójuk akkumulátorát. Azonban, miután elérték Bulgáriát és az azt követő országokat, szembe kellett nézniük a villámtöltők hiányának kihívásával, és alternatív megoldásokat kerestek, hogy áramhoz juthassanak.

Ilyenek voltak például a bárok, kávézók, szállodák, panziók, egy borbélyüzlet, postahivatal, garázsok, autókereskedések, egy traktor-bemutatóterem, egy rendőrőrs és Oroszországban három tűzoltóállomás. Az is előfordult, hogy egy hivatásos villanyszerelő csatlakoztatta LEAF-jüket egy villanyoszlophoz a szibériai erdő közepén.

Chris és Julie minden érintett országban számíthatott az emberek jóindulatára, és csak néhány töltés alkalmával kellett fizetniük. Szinte sehol sem utasították el kérésüket, hogy tölthessék autójukat, sőt, több helyen itallal és étellel kínálták őket, vagy akár éjszakára is vendégül látták volna a párt.

Chris Ramsey elmondta: „Olyan vendégszeretetben volt részünk, amilyenről álmodni sem mertünk volna. Az biztos, hogy ennek hatására átgondoljuk, hogyan is kellene viselkednünk, miután hazaértünk. Az egyik kiváló példa erre, ami egy oroszországi Nissan márkakereskedésnél történt, ahova hajnali 2 órakor érkeztünk meg. Egy srác már ott várt ránk, és biztonságosan töltőre kapcsolta autónkat a műhelyben, majd bekísért minket a bemutatóterembe, ahol teával és étellel kínált, sőt még kényelmes kanapékat is kaptunk, hogy alhassunk egy kicsit.”

A Nissan LEAF is megbízható társnak bizonyult. Chris hozzátette: „A megbízhatóság terén az autó kifogástalanul teljesített. Volt egy defektünk, megsérült az egyik könnyűfém keréktárcsánk, leesett egy sárfogó, és valaki ellopta az egyik matricánkat. És ennyi!”

A kihívásokkal kapcsolatban Chris a következőket mondta el: „Természetesen volt néhány mélypont is. Az utazás utolsó szakaszain betegséggel kellett megküzdenünk, ami nehézséget jelentett, de ettől eltekintve jól éreztük magunkat. Voltak nehezebb pillanatok, amikor hosszan kellett töltenünk az autót néhány, a semmi közepén található benzinkúton. Ez kicsit lehangoló volt, azonban amikor megérkeztünk egy kisebb városba vagy faluba, és a helyiek szeretettel fogadtak, az nagyon felemelő érzéssel töltött el, pillanatok alatt jobban éreztük magunkat.”

Az út során a Plug In Adventures csapat feltett szándéka volt, hogy megosszák a teljesen elektromos járművek üzemeltetésének előnyeit, és minden érintett országban érdeklődtek autójuk és útjuk iránt. Christ még az Astana Nemzetközi Kiállításra is meghívták, hogy vegyen részt egy beszélgetéssorozatban, melynek 2017-es témája a „Jövő energiája”. Az expón a LEAF AT-EV-t is kiállították.

A csapat Európa és Ázsia legcsodálatosabb útjainak egy részén is áthaladt, köztük a romániai Transzfogarasi országúton. A kanyargós hegyi szerpentinen kihasználhatták a regeneratív fékezés lehetőségeit az autó B üzemmódjában.

A leghosszabb táv, melyet a pár egy töltéssel megtett a teljesen megrakott járművel, 185 km volt. 6%-os akkumulátor töltöttségnél álltak meg, hogy töltsék az autót. Chris és Julie átlagosan 153 km-t tett meg egy töltéssel és ügyeltek arra, hogy amennyiben mégis más megoldást kellene találniuk a kiszemelt töltési hely helyett, rendelkezésre álljon valamennyi tartalék, hogy más áramforrást találhassanak.

Julie Ramsey a következőt mondta el: „Életre szóló élményekkel gazdagodtunk az út során. Szokatlan ételeket ettünk, furcsa helyeken aludtunk, és még teherhajón is utaztunk. Csodálatos emberekkel találkoztunk, és lenyűgözött minket a kedvesség és az elektromos kalandunkat övező érdeklődés. Úgy gondolom, hogy nem mindenkinek való egy ilyen utazás. Az biztos, hogy néha nagy kihívásokkal kellett szembenéznünk. Azonban az élmények és az emberek, akikkel utunk során találkoztunk feledhetetlenné tették kalandunkat. Szerintem mindketten azonnal ismét nekivágnánk!”

A Nissan LEAF AT-EV

A Plug In Adventures csapat autója a standard, 2016-os, 30 kWh-ás, Acenta felszereltségű Nissan LEAF, melynek hatótávolsága egy töltéssel 250 km**. Jelentős módosításokat hajtottak végre az autón, hogy felkészítsék az út elhagyatottabb részeire.

A LEAF AT-EV Speedline SL2 Marmora keréktárcsákat kapott, hogy jobban teljesítsen az útburkolat nélküli utakon. A nehéz terepen szükséges kiegészítő védelemről a lengőkarok alá hegesztett lemezek, fonott fékcsövek és sárfogók gondoskodnak egy 6 mm vastag alumíniumból készült kartervédővel kiegészülve.

A módosított tetőcsomagtartó külső tárolóhelyet biztosít, melyre felszereltek egy energiatakarékos Lazer Triple-R 16 LED-es fényhidat, mely további 16 400 lumen fényerőt biztosít az utazás elhagyatottabb területein.

A Mongol Rally-n nincs időmérés, így a nevezők járművei inkább a hosszú távú kényelemre vannak optimalizálva. A LEAF AT-EV belső terének módosítása során a hangsúly a tömegcsökkentésen és további tárolóhelyek kialakításán volt. A vezetőülés környéke és az utasoldal – a gumiszőnyegeket leszámítva – gyakorlatilag változatlan maradt. A hátsó üléssort és biztonsági öveket feláldozták a súlycsökkentés érdekében, ezzel 32 kg-ot faragtak a tömegből. A csomagtér része lett egy tűzoltó-berendezés és egészségügyi készlet is.

A LEAF AT-EV módosításait az RML Group, az Egyesült Királyság egyik legismertebb nagy teljesítményű autók felkészítésével foglalkozó mérnökcége végezte.

A Mongol Rally

A Mongol Rally egy több, mint 10 000 kilométeres jótékonysági autóutazás, amit 2004 óta minden nyáron megrendeznek. Ezen utazás Európa és Ázsia hegyeit, sivatagait és sztyeppéit szeli át. Az eseményt a The Adventurists (http://www.theadventurists.com) szervezi, a szervezet több eseményt is rendez, melyek során a mai napig összesen 5 millió fontot gyűjtöttek össze jótékony célra. A Mongol Rallyn induló minden csapatnak legalább 1000 fontot kell jótékony célra összegyűjtenie.

A szabályok értelmében a résztvevők kis, maximum 1,0 literes motorral szerelt autókkal indulhatnak, így az út nagyobb kihívást jelent, és nagyobb az esélye a meghibásodásnak, tehát a vezetők kapcsolatba kerülhetnek a helyiekkel az út során. Az út alatt nem vehetnek igénybe támogatást, kísérőkocsi használata nem megengedett. A résztvevőknek maguknak kell megoldaniuk a felmerülő problémákat.

A 2017-es évben a The Adventurists támogatta Chris ötletét, hogy a LEAF AT-EV-vel induljon, így ez lesz az első elektromos jármű, mely megpróbálja teljesíteni az utat, ez jól alátámasztja a szervezet a fenntarthatóság és a környezetvédelem iránti elkötelezettségét.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....