Mercedes-Benz EQ

Egy Mercedesen mindig lesz maszk – Interjú Robert Lešnikkel, a Mercedes dizájnigazgatójával - 2. rész

2018.12.19.

A német gyártó autóinak külső formatervéért felelős menedzsert az első nagy sorozatban készülő elektromos Mercedesről, az EQC-ről faggattuk.

Az interjú első része, amelyben Robert Lešnik pályáját is bemutattuk, itt található.

Két éve ott voltam a Párizsi Autószalonon, ahol kiállították az EQC tanulmány verzióját. Azon még olyan volt a hűtőmaszk, mint egy matrica.

Ha az arányokon nem is tudtunk nagyon változtatni a hagyományos SUV-jainkhoz képest, a grafikán azért igen, ez eltér a hagyományos Mercedes-stílustól. Elég csak a frontrészt megnézni. Egy elektromos autó orrán nincs szükség légbeömlőre, ezért a helyén a fekete felületet tisztának, simának, átmenet nélkülinek lehetett megtervezni. Itt helyezzük el szinte az összes szenzort, azokat is, amelyek az önvezető képességhez szükségesek. Ez a tökéletes hely az érzékelők számára. Például ha megnézi a Mercedes-csillagot az EQC orrán, azon is látszik, hogy ez többé már nem egy 3 dimenziós csillag, hanem egy lapos dísz, ami tartalmazza a távolságtartó tempomat radarját. Ezt a megoldást Mercedes találta fel, először a három generációval ezelőtti S-osztályon jelent meg. A benne lévő fényes rész nem krómból, hanem indiumból, egy igen különleges anyagból készül. Azért van így, mert a króm fém részecskéket tartalmaz, amelyek megzavarnák a radar működését. Ez a része az EQC-nek igazi csúcstechnológia, ez a szemlélet inspirálta az egész frontrész kialakítását. A későbbi EQ modelleknél lehet, hogy kicsit showcar irányba mozdulunk majd el az orr kialakításával, a jelenlegi tervezőcsapatunk lehetővé teszi ezt.

Végül miért tartották meg a hagyományos maszkot?

Azért tartottuk meg, mert úgy véljük, egy Mercedesen mindig lennie kell valamiféle rácsnak, akkor is, ha tartalmaz tényleges légbeömlőt, és akkor is, ha nem. Ez nem a formanyelv, hanem a 130 éves márkaidentitás része. A Mercedes az egyetlen cég, ami kétféle hűtőmaszkot kínál az autóihoz.

Manapság az a probléma, hogy rengeteg kis cég, autós történelem nélküli startup kezdett el elektromos autókat gyártani, amelyek mind ugyanúgy néznek ki. Nincs rajtuk hűtőrács, amitől úgy néznek ki, mint egy orr vagy száj nélküli arc. Arctalanok, természetellenesek lesznek ettől, és egyszerűen nem is néznek ki jól. Ugyanakkor azt is látjuk, hogy a fő európai vetélytársaink hasonlóan gondolkodnak, mint mi, és ők is tesznek rácsot az új elektromos modelljeikre.

Melyek azok a részletek, amelyek csak az EQ modellekre lesznek jellemzőek a Mercedes kínálatában?

Az autó orrán és a hátulján is egy-egy sáv köti össze a lámpatesteket, ilyet a többi Mercedesen nem lehet látni. De persze a hátsó lámpa megoldása mostanában sok más autón is megjelent, elég csak a Porsche Macan ráncfelvarrott változatára vagy a Kia Proceedre gondolni, utóbbi egyébként eléggé hasonlít szerintem a Mercedes CLA Shooting Brake-re, főleg az arányai és az oldalablakai miatt. De az EQ modellek formája nem egy vagy két önálló részletről szól, mert minden, ami rajta van, már látható volt korábban.

Vannak gyártók, akiknek csak öt modellt gyártanak, és ők mindegyikre ráteszik a lámpákat összekötő sávot. Aztán vannak olyanok, akik húsz modellel rendelkeznek, de csak a három legdrágábbra teszik rá. Ebben az esetben kicsit nehéz megérteni, hogy az egyik miért kapja meg, a másik meg miért nem. Nekünk negyven típusunk van, de úgy döntöttünk, hogy csak az EQ modelleken fogjuk használni ezt a dizájn elemet, ami egy könnyen érthető logika. Hasonló volt, amikor pár éve úgy döntöttünk, hogy minden kupé Mercedes, a C, az E, az s és a GT hátul a lökhárítóján fogja viselni a rendszámot. Más gyártóknál ez teljesen esetleges, az egyik típuson így van, a másikon másképp. Ez egy következetes dizájn irány, a része a tervünknek, csakúgy, mint az EQ modelleket a hátsó lámpákat összekötő sáv.

Mennyire volt fontos, hogy az EQC légellenállása alacsony legyen?

Természetesen ez elemi igény volt, hiszen egy elektromos autóról van szó. Az EQC tele van olyan apró megoldásokkal az alján, az oldalán, a kerékjáratain és egyéb helyeken, amik ezt a célt szolgálják. Még a tető is alacsonyabban van, mint a GLC-n, és az üvegfelületek kisebbek, de ez nem csupán a légellenállás miatt van így, hanem azért is, hogy megkülönböztessük a két modellt. Végül egy igen jó, 0,29-es légellenállási együtthatót sikerült elérnünk. Egyes verziók még jobbak is lehetnek. Talán tudja, hogy az A-osztály szedán változata a világ legáramvonalasabb szériaautója a 0,22-es értékével. Azon az autón is számos apró megoldás az aerodinamika miatt alakult úgy, ahogy, de távolról nézve még sincs semmi különös rajta, egy normális, vonzó formájú limuzint látunk. Ez nevezem igazi eredménynek. Mercedes jellegzetesség, hogy a karosszéria térfogatát az aerodinamika szerint optimalizáljuk. Persze vannak más gyártóknak is áramvonalas autóik, de azok néhány esetben furán néznek ki, mert látszik raktuk, hogy a tervezésnél mindent az aerodinamikának rendeltek alá. Mi a Mercedesnél nem így csináljuk.

És mi a helyzet az EQC különleges formájú könnyűfém kerekeivel?

Nagyok a kerekek, de nem túl nagyok, mert maga az autó sem óriási, 4,7 méteres. Alapfelszereltségként 19 colos felnikkel szereljük a kocsit, de lehet rendelni 20 és 21 colos változatokat is. Mindegyiket úgy terveztük meg, hogy a lehető leghatékonyabb formával rendelkezzenek aerodinamikai szempontból. Két éve nyitottuk meg az új szélcsatornánkat Sindelfingenben, ahol rengeteg időt töltöttünk a keréktárcsák formájának optimalizálásával, mert az autónak ezen része kulcsfontosságú a légellenállás szempontjából. Az A-osztályhoz például csak néhány aero-optimalizált felnit kínálunk, és azokat sem minden piacon. Amerikában például nincs érvényben a WLTP, ott nem.  

Vannak elektromos autók, amelyeken úgy csökkentik a kerekek gördülési ellenállását, hogy megnövelik az átmérőt és lecsökkentik a futófelület szélességét. Azonban a SUV-oknál ez nem járható út, mert ezek általában nehéz autók, ezért nem lehet rájuk keskeny gumit tenni. Kell, hogy rendes szélessége legyen az abroncsoknak.

Utolsó kérdés. Jól látom, hogy világít a csillag a kocsi orrán?

Igen, ha felkapcsolódik a világítás, akkor a csillag is kap egy háttérfényt. Ez nem szériafelszerelés, mert lehet, hogy nem mindenkinek tetszik, felár ellenében lehet majd rendelni.

 

képek: a szerző, Daimler AG

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....