ICDP

Egy ritka faj nyomában: Az újautó-vásárlók I.

2017.02.16.

Az ICDP kutatói számos, szerteágazó témakörben végeznek felméréseket, legfrissebb elemzésükben az újautó-vásárlók szokásait, elvárásait és tapasztalataikat vizsgálták. Reprezentatív felmérésük során több mint kétezer, 2016-ban új autót vásárolt Európai Uniós állampolgár osztotta meg élményeit az autóipari kutatások csúcsát jelentő szervezet munkatársaival.

 Kik vásárolnak manapság új autókat? A magyar gondolkodásban a válasz egyértelmű: a gazdagok. Azonban hazánk helyzete kissé eltér az EU-s többségtől, hiszen Magyarországon az átlagember nem engedheti meg magának egy új gépjármű megvásárlását, aki pedig megtehetné, sokkal inkább költi pénzét egy használt prémiumkategóriás autóra, mintsem egy új, középkategóriás járműre. Hosszan lehetne értekezni ennek racionalitásáról, azonban cikkünk célja az átlagvásárló bemutatása, kezdjünk is hát hozzá:


forrás: Huffingtonpost

Nem meglepő módon a többség férfi, azonban az új autók büszke tulajdonosai között 40%-ban a hölgyek is jelen vannak. Fontos megjegyezni, hogy a gyengébbik nem képviselői a sztereotípiák ellenére gyakran logikusabban választják ki a megvásárolt modellt. Ennek oka elsősorban abban gyökerezik, hogy mi, férfiak hajlamosak vagyunk beleszeretni egy autóba és annak ellenére dönteni egy adott modell mellett, hogy tisztában vagyunk a várható gondokkal, költségekkel.

Gondoljunk csak a Magyarország útjain elképesztő számban jelen levő 10-20 éves német prémiumautókra. Ezek árából (pláne a várható szervizköltségekkel együtt) kényelmesen ki lehet fizetni egy középkategóriás új gépkocsi árát, ugyanakkor be kell látni, hogy ezek a bőven tinédzserkorú prémiumautók nem csak használati tárgyak, hanem beteljesült álmok. Olyan álmok, amik hosszú éveken át egy falra ragasztott poszter formájában jelentek meg, mígnem kemény munka és spórolás árán megvalósultak és a falról teljes valójukban a garázsba kerültek. Ezzel szemben a női vásárlók nem egy beteljesülő álmot akarnak, hanem egy praktikus, szép, modern autót. Annak ellenére, hogy az öreg kontinens bővelkedik az autógyárakban, az európai márkák éppen csak többségben vannak az új modellek között. A fennmaradó részt elsősorban kelet-ázsiai márkák modelljei alkotják, de természetesen amerikai gyártók is képviseltetetik magukat. Hogy mit várnak el ezen gépjárművek vásárlói? Minőséget, kedvező árat, mindezt pedig azonnal.


forrás: International Business Times

Kétségtelen, számos modell azért nem népszerű a fogyasztók körében, mert több mint fél évet kell várni az autó átvételére. Senki sem szeretne a rendelés leadása után ilyen hosszó időt várni az autó átadására, így sok vásárló meggondolja magát a rendeléstől számított 40-50 hetes szállítási idő hallatán. Magyarországon is számos olyan modell szerepel a márkakereskedések kínálatában, amely kizárólag a hosszú szállítási idő miatt népszerűtlen. A gyorsaságot nem csak a hosszú szállítási idő gátolja, hanem az új modellek vásárlásának gyakran túl hosszú folyamata. A XXI. század az azonnali vásárlások kora, az autóiparnak pedig e tekintetben kétségkívül komoly lemaradása van.

A kedvező ár, mint minden fogyasztási cikknél, az új autók vásárlásánál is fontos szempont, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy mindössze 1%-os árkülönbség százezreket jelenthet. Épp ezért Nyugat-európában már több olyan online szolgáltatás működik, amely egy adot modellt legkedvezőbb áron ajánló kereskedést keresi meg a felhasználó számára, a lehető legközelebb. Mindez nem csak a fogyasztók tájokoztatásának szempontjából hasznos, hanem ösztönzi a kereskedők közötti versenyt, alacsonyan tartva ezáltal az árakat. Az ajánlati ár tekintetében érdekesség, hogy míg a 35 évnél fiatalabb népesség döntő többsége az ajánlati áron vásárolta meg autóját, az idősebbek nagy része rendelés előtt (többnyire sikerrel) alkudozott. Így áll fenn az az érdekes helyzet, hogy az idősebb autóvásárlók általában alacsonyabb árat fizetnek adott modellért, mint a fiatalabb ügyfelek. Egy dolog közös azonban minden új autó vásárlóban: Az egyik legfontosabb szempont a döntés során az autó ára. Mindez persze nem meglepő, ellentétben azzal, hogy a vásárlók kevesebb, mint 50%-a vizsgálta az autó várható fenntartási költségeit. Nyilvánvalóan lehet 300 lóerős autót (viszonylag) kedvező áron vásárolni, csak győzzük fizetni az üzemanyagköltségeket, és mindenképpen üljünk le, mielőtt kinyitjuk a teljesítményadó csekkjeit rejtő borítékot.

Cikkünk következő részében az új autó vásárlók elvárásairól és döntéseiket befolyásoló tényezőkről közlünk összefoglalót.

A cikk forrása az ICDP „Vásárlók a digitális világban” című kutatása.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.06.26
Véget ért a hat napja kezdődött részleges sztrájk, az autógyártó szlovákiai leányvállalata közölte....
2017.06.26
A Rapid az útról letérve kidöntött egy villanyoszlopot is. ..
2017.06.26
A japán autóalkatrész-beszállító vezetése hétfőn döntött a lépésről, miután a cég több mint 9....
2017.06.25
E heti rajzunk készítője Gaál Tibor T-boy, rajzának címe: Amatőr. ..
2017.06.25
Szomorú baleset történt a XI. kerületben – már a helyszín is mágikus jelentőséggel bír, ha az úton....
2017.06.25
Halálos kimenetelű közúti közlekedési baleset történt a 1128-as számú úton Tata és Agostyán között....
2017.06.25
Michelisz Norbert nyerte a túraautó-világbajnokság (WTCC) portugáliai futamának második,....
2017.06.25
Alexei Talimonov Angliából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.06.25
A figyelmetlenség és rutin hiányából eredő autóbalesetek legveszélyeztetettebb korcsoportjára....
2017.06.25
Daniel Ricciardo, a Red Bull ausztrál pilótája nyerte a vasárnapi, kaotikus Forma-1-es Azeri....