alternatív-hajtású járművek
Az üzleti életben számos vállalat alkalmazza a szcenáriókat a stratégia kidolgozásánál. Az ismertebbek közül ilyenek a Shell, a Morotola, a Disney, a British Airways. A szcenárió vagy forgatókönyv a környezet jövőbeli alakulásának egy lehetséges irányát írja le. Amikor egy társadalmi, gazdasági vagy üzleti területen magas a bizonytalanság, több forgatókönyv is elképzelhető arra, hogy miként alakulnak a dolgok a jövőben. Minél inkább biztosak vagyunk benne, hogy mit hoz a jövő, annál kevesebb a lehetséges forgatókönyv és fordítva, minél nagyobb a bizonytalanság, annál több a lehetséges szcenárió.
Definíció szerint a szcenáriók a jövő konzisztens, hihető és egymásnak alternatívát jelentő leírásai.
Az automobilizmus világában a Shell készítette szcenárió a legközismertebb jövőkutatás. Idén a Shell a baseli Prognos AG-vel együtt készített el személygépjárművekre vonatkozó jövendölését, sorozatban 26. alkalommal, idén először 2040-ig terjedően. A jövő lehetséges képét a németországi személyautó piacra rajzolták meg.
A német viszonyok alakulására figyelnünk kell, mert gazdaságunk erőteljesen függ az ottani történésektől, trendektől. A magyar gazdaságot az autóipar húzza, többségében a német autóipar. A német autós belpiac alakulása azonban közvetlenül nem határozza meg a német autóipart, hiszen az ma már globális, többségében a nemzetközi piacra termel. Ez fontos a magyar autóipari szereplők számára, hiszen a hazai gyártókapacitások és beszállítók szintén a globális piac szereplői. A német trendek azonban mindig figyelemre méltóak. Így igaz a régi mondás: vigyázó szemünk a németekre vessük.
A Shell tanulmány áttekinti a világ autóállományát. A világon jó közelítéssel 900 millió személyautó (a világ teljes gépjárműállománya régen túllépte a milliárdot) van forgalomban. Ez a világ lakosságára vetítve 123 autót jelent 1000 lakosra vetítve. (Német adat 530/1000 lakos, EU átlag 483/1000 lakos, Magyarországon 298/1000 lakos). A szcenárió szerint az évszázad közepére a világ személyautó állománya 2 milliárd lesz.
A közeljövőben, 2020-ban, a Bosch szerint, a belső égésű motor még abszolút meghatározó lesz: a 103 millióra becsült motor darabszámból csak 3 millió lesz a villamos hajtású.
A németországi autóállomány növekedését 2030-ig valószínűsítik, utána demográfiai okok, társadalmi mozgások, szokásváltozások stb. miatt csökkenő pályán látják. Az alábbi táblázat férfiak és nők autózását, férfi (Männer) és női (Frauen) 1000 lakosra vetítve jósolja. Az alsó sorban a teljes német autósűrűség számai láthatóak.
A motortechnika változása sokkal inkább mutat lassú evolúciót, semmi esetre sem revolúciót. 2040-ben az újautó eladás ¾-e belső égésű motoros lesz (benzin, dízel és hibridjei). A diagram segítségével könnyen áttekinthetjük az „erőforrás” összetétel változást. Két forgatókönyvi változatot is láthatunk (Trendszcenario és Alternativszcenario).
A motorhajtóanyag fajták megoszlását 2040-re szintén két szcenárió mutatja. Az energiahordozók: benzin, gézolaj, sűrített földgáz (CNG), PB-gáz (LPG), áram (Strom) és hidrogén (Wasserstoff). A * azt jelöli, hogy ezek a hajtóanyagok biokomponenst is tartalmaznak.
Szembetűnik, hogy az össz energiaigény csökken – ezzel jelentősen csökken a CO2 kibocsátás is (ez egyben törvényi előírás is).
A hidrogén a tüzelő(anyag)cella hajtóanyaga. A gáz területén a CNG tör előre. A dízel/benzin részarányban a dízel 50% alá kerül. A táblázat egyben mutatja az alternatív hajtóanyagú gépjárműveken belül az elektromos hajtás részarányát is.
A Shell szcenárió nem számol, nem számolhat nem várt technológiai áttörésekkel, például az akkumulátor kapacitásnövelésének terén. Erre újabb forgatókönyv kellene…
Dr. Nagyszokolyai Iván
az Autótechnika főszerkesztője
(Az Autótechnika folyóiratban a témához kapcsolódó szakmai cikkek jelent meg, ezek a lap előfizetőinek visszamenőleg is olvashatóak a http://autotechnika.hu oldalon. További információt is itt találhatnak.)