Ford Mustang E-mach-e

Elektromos fordulat

2020.01.13.

Felfokozott villanyautó lázban ég a világ, ami egyrészről jó hír, hiszen annyi ma már bizonyos: valamilyen energiaforrásból, de alapvetően a végén egy villanymotor fogja hajtani a jövő járműveit. Ebben a felfokozott hangulatban azonban tapasztalható egyfajta megalapozatlan türelmetlenség. 

A világ egyik legrégebbi autógyártóját, a Fordot például az utóbbi években sokan, sokszor vádolták azzal, hogy "lemaradt az elektromos mobilitásról", "a vetélytársakhoz képest késésben van a villanyautós fejlesztésekben". Én inkább türelmetlennek, mint megalapozottnak tartom ezeket a véleményeket, különösen annak fényében amiket a Ford bejelentett az elmúlt hónapokban. De ne szaladjunk ennyire előre. Abban valószínűleg mindenki egyetért, hogy nagyjából egy évtizeddel ezelőtt 2010 tájékán még nem volt ilyen keletje és divatja az autóiparban a tisztán elektromos hajtásnak. Sőt. Számos világcég képviselői nyilatkoztak úgy, hogy kétkednek az elektromos hajtás jövőjében.

Nos, ekkoriban jó tíz évvel ezelőtt volt szerencsém személyesen is járni a Ford európai fejlesztőközpontjában Achenben, ahol a történelmi kisváros utcáin forgalomban próbálhattuk ki a Transit Connect Electric, az Escape plug-in hybrid és a Ford Fiesta négy darab kerékbe szerelt elektromos agymotorral készült prototipusát. Ezzel csak azt akarom jelezni, hogy valószínűleg azok, akik úgy képzelik, hogy egy, az autóiparban közel százhúszéve meghatározó világcég csak úgy véletlenül lemarad a villanyautó fejlesztésről, azok tévednek. Én inkább stratégiai különbözőségeket sejtek.

A titkos acheni fejlesztőközpontban kipróbált elektromos agymotoros Fiesta soha nem került gyártásba, és a villanyhajtású Connect is csak arra kiválasztott szállítócégek flottáiban teljesített szolgálatot. Vagyis a Ford úgy döntött, nem a vásárlóin teszteli a villanyautós fejlesztéseket: nekik majd azt árulja, ami már tökéletes. Mint tudjuk nem minden cég döntött így, az elmúlt tíz évben piacra került elektromos járművek hatótáv és egyéb műszaki kiforratlanságai azt bizonyítják, voltak olyan autógyártó világcégek is, akik a vásárlóikon, vagy ha úgy tetszik a vásárlóik kárán fejlesztették elektromos járműveiket. 

Képre kattintva galéria nyílik!

Szóval csak azt akarom jelezni, hogy nem mindig minden az, aminek látszik. Szintén a Ford már hosszú évek óta teszteli plug-in hybrid, vagyis konektorról tölthető elektromos kisteherautóját, a Transit Customot Londonban és más európai városokban. Piacra viszont csak több millió, valódi közúti forgalomban elgurult kilométerek után engedte. Ezt én rendkívül korrekt piaci viselkedésnek tartom, hiszen így jóval több eséllyel kerülnek az ügyfelekhez kiérlelt, biztonságos műszaki megoldások. 

Mindezek fényében van különleges jelentősége, és - valószínűleg - autótörténeti mérföldkő értéke, a legendás Ford Mustang hagyományait magán hordozó Mustang Mach-e elektromos Ford SUV-nak, amely könnyen lehet, hogy az 1960-70-es évek Mustang legendájához hasonlóan a 2020-as évek elektromos ikonjává teszi majd ezt a modellt. 

Képre kattintva galéria nyílik!

A villanyhajtású járművek elterjedésével kénytelenek leszünk újraértelmezni magunkban a tudatos autóvásárlói magatartást. Míg az elmúlt évtizedek alatt alaposan kitapasztalhattuk melyik gyártó készít jó dieselt, a legjobb futóművet, elnyűhetetlen motort, finom váltóművet, most mindezeket valószínűleg újra kell normáznunk. Gombamód szaporodnak az újabbnál-újabb, az ismeretlenségből előbukkanó elektromos autó gyártó cégek, ami egyrészről jó hír, hiszen ezek a start up-ok bizonyosan pörgetik az innovációt. De azért nem árt az sem ha megkülönböztetett figyelemmel szemléljük a régi nagyok kínálatát - elektromos üzemmódban is. Mert azért annak csak van valami oka és értéke, ha valaki 100-120 éve sikert-sikerre halmoz a piacon.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....